#1
|
|||
|
|||
Instellen gele koni's
Aangezien mijn dempers lekker heb ik een setje gele koni's gekocht.
Deze moeten op de voorkant komen met 6 cm verlaging. Het mooie van koni's is natuurlijk dat je ze kan instellen, maar hoeveel ???? Ook kwam ik er achter dat alleen de uitgaande slag (rebound?) te verstellen is zeg maar. Hoe werk dit? Rijd er iemand met gele koni's en hoe heb je deze ingesteld ? Ik hoor het heel graag, want ik kom er niet uit. Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
Hoi Guus.
Rode Koni's alleen de rebound gele Koni's in en uit gaande slag. Helemaal in drukken en draaien je voelt de zuigerstan in een gleufje vallen,dan kun je 4 standen in stellen,even proberen in de uiterste stand uit trekken weel indruken en in de andere uiterste stand uitrekken dan moet je al het verschil merken. Stand 1 is licht stand4 zwaar,miln advies is stand 3 met verlaging. Jan |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb de zuigerstang gedraaid, maar voel geen standen zeg maar, ik merk wel dat de uitgaande slag veel zwaarder wordt.
Helemaal naar links gedraaid (tegen de klok in) is t lichtst, naar rechts voelt het zwaarder. T zijn gele koni's, koni sport. Zijn er misschien verschillende gele ? |
#4
|
|||
|
|||
Nog ter aanvulling, ik kan de zuigerstang zo'n 2.5 keer rond draaien tussen licht en zwaar. of 5 halve slagen zoals de engelse koni site vermeld.
|
#5
|
|||
|
|||
Iemand nog suggesties ?
|
#6
|
||||
|
||||
achterzijde schokbreker los en draaien daarmee hard en zacht. voorzijde stel je bovenop met stelknop 360 graden draaistand
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#7
|
|||
|
|||
Het zijn zeg maar de cardrigde dempers voor de voorzijde.
Ik ben er wel over uit hoe deze te stellen zijn, maar er zijn niet echt standen voelbaar zeg maar. Je kan steeds een halve slag draaien, voelt het weer wat zwaarder etc. |
#8
|
||||
|
||||
Afstellen van Koni dempers
1. Plaats de meegeleverde afstelknop aan de bovenkant van de dempers. 2. Indien u de knop in de richting van de pijl draait dan zullen de dempers stugger worden, als u in tegengestelde richting draait dan worden ze juist minder stug. Indien u tegenstand voelt svp niet doordraaien, aangezien de demper dan in zijn eindpositie staat. 3. Na het afstellen de afstelknop verwijderen om eventuele schade aan de motorkap te voorkomen. WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden. 1. Verwijder de plastic stofkap om bij de afstelknop te komen (fig.2). 2. Duw de afstelknop naar beneden tijdens het afstellen (fig. 1 & 2). 3. Het afstelmechanisme is voorzien van een aantal fases, waarvan elke fase een afstel positie markeert (fig. 4). 4. Om de uitgaande slag (rebound) te vergroten dient er één of meer slagen naar rechts (met de klok mee) gedraaid te worden. GEBRUIK GEEN EXTREME KRACHT! 5. Zorg ervoor dat de afstelknop volledig terug springt in de juiste positie. OPMERKING: 26 series hebben 2 fases en de 30 series 3 fases. WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden. 1. Duw de schokdemper volledig naar beneden tot de aanslag en draai tegelijkertijd de stofkap of zuigerstang voorzichtig naar links (tegen de klok in), totdat u voelt dat de nokken van de stelmoer door de uitsparingen van de voetklep schuiven (fig.1). U bent dan op de start (minimale) positie en het is dan niet mogelijk verder naar links te draaien. Dit is het geval indien de schokdemper nog nooit afgesteld is (af fabriek). OPMERKING: Sommige Koni dempers hebben een bump rubber onder de stofkap en deze dient verwijderd te worden voordat het afstellen mogelijk is. Markeer wat de bovenzijde van de stofkap is. Vergeet niet deze stofkap te herplaatsen na het afstellen. 2. Geef vanaf deze start positie 2 halve draaien (360º) naar rechts (met de klok mee) terwijl u de schokdemper ingedrukt houdt. De afstelrange is normaliter 4 Ã* 5 halve draaien (fig.2). OPMERKING: Vanaf de start (minimale) positie zal de uitgaande slag (rebound) toenemen bij: één halve draai: 10 tot 15% twee halve draaien: 25 tot 30% drie halve draaien: ca. 50% vier halve draaien: 75 tot 80% vijf halve draaien: 90 tot 100% 3. Trek de schokdemper verticaal uit, zonder te draaien, voor minstens 1 cm zodat het afstel mechanisme gedeactiveerd wordt. De stofkap of zuigerstang kan nu vrij draaien. De demper kan nu uitgetrokken worden, zodat de bump rubber (indien aanwezig) herplaatst kan worden. Zorg ervoor dat de bump rubber weer in de groef in de bovenkant van de stofkap klikt. WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#9
|
|||
|
|||
Richard dank je wel!
Ivm de verlaging ga ik denk ik voor 3 of voor 4 halve slagen dus 50% of 75/80% |
#10
|
|||
|
|||
Gister heb ik de koni's er onder gezet, en ik moet zeggen, das is op zich niet verkeerd.
Ik heb ze 1.5 slag stugger gezet, ongeveer stand 3. Er zit nog voldoende comfort in en in de bochten hangt de auto nauwelijks over, dikke prima dus. Helaas moet ik wel zeggen dat de gewone gele koni niet goed lijkt te werken met een 6cm verlaging. Misschien was dit wel te verwachten, maar ik had goede hoop. Bij diepe putdeksels (6/8cm hebben we meer dan genoeg in Den Haag) of als je gewoon veel te hard over een drempel rijdt, lijkt de vering door te slaan op de bumpstop, helaas. |
#11
|
|||
|
|||
ik heb ze ook voor heb ik ze bijna op de stugste stand. achter de fabrieksafstelling omdat golf 2 toch al gauw last heeft van vierkante achterbandjes
|
#12
|
||||
|
||||
heb zo onder mijn audi 50 gehad met 60 / 60 verlaging
en had ze ook op de stugste stand.
__________________
Golf MK1 cabby 1990 Golf MK2 Daily 1985 LESS=MORE |
#13
|
|||
|
|||
Weet iemand waar deze knop los te krijgen is?
|
#14
|
||||
|
||||
ik zou gewoon eens bij de koni dealer proberen,
misschien kunnen hun je verder helpen
__________________
Golf MK1 cabby 1990 Golf MK2 Daily 1985 LESS=MORE |
#15
|
|||
|
|||
Hey Roy, heb je op de meest stugge stand uberhaupt nog een beetje vering of comfort dan ? Of had je misschien de aangepaste korte dempers ? Ik vind ze in stand drie namelijk al redelijk stug, al zit er nog wel wat comfort in, maar niet in korte oneffenheden, maar volgens mij is dat gewoon t leven van verlaagd rijden.
|
#16
|
||||
|
||||
gele koni's
Quote:
haha, had idd nagenoeg geen vering meer! maar vond het niet erg. en anders liepen de banden ook aan in de wielkasten als ik door hobbels heen reed,
__________________
Golf MK1 cabby 1990 Golf MK2 Daily 1985 LESS=MORE |
#17
|
|||
|
|||
Ik weet niet met wat voor banden je rijd, of welke et waarde, maar met 175-60-13 et 38 loopt het bij mij niet aan. Deed t ook niet met 155-70-13 et 12. Maar die laatste zat op een 6j velg waardoor t ligt getrokken staat.
Ik denk dat ik ze er maar wil onderuit ga halen een of een setje ingekorte koni geel ga halen of misschien toch maar een b merk Moet ik nog even bedenken. Ik zag ook nog een schroefsetje van Spax, lijkt me misschien ook wel wat, maar die zijn misschien ook wel spijker hard. |