Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-06-2011, 17:33
Fitch Fitch is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 2
Default Polo 6n met lekke koppakking

Zo, eerst even een kort verhaaltje.

Een maand geleden dus mijn eerste volkswagentje gekocht, betrof een witte 6n uit '95. Zag er niet uit, had lelijke wieldoppen. Pluspunt was wel dat de verkoper een oude man was die er tot zijn pensioen in reed en daarna de wagen zo goed als stil heeft laten staan.

Maar goed, nu weet ik dat een 1.0 benzine motortje niet zo veel vermogen levert, maar in het begin haalde ik de 160 wel op de snelweg. Nu kwam ik laatst niet boven de 120 uit.. een paar dagen later constateerde ik dat ik wel erg vaak koelvloeistof moet bij vullen (lees ondertussen al een liter of 7, op ongeveer een week) omdat ik dat flikkerende rode icoontje krijg.

Ben er mee naar de garage gegaan en die zeiden ga nog eens de snelweg op en kijk of de motor heet wordt.

Was duidelijk het geval, ben na een kilometer of drie moeten stoppen wegens een temp. meter over het maximum.

Terug naar de garage: diagnose = kapotte waterpomp.. reparatie inclusief distributieriem zou 220 euro kosten.

Naar andere garage: diagnose = lekke koppakking.. reparatie inclusief evt. vlakken zou 450 euro kosten, exclusief vlakken 250 euro.

Heeft een van jullie enige mening over deze twee diagnoses ? En de slimste/goedkoopste oplossing?

Alvast bedankt forummers!
Reply With Quote
  #2  
Old 07-06-2011, 18:55
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, in tegenstelling tot die garages kunnen wij alleen maar lezen i.p.v. naar het probleem zoeken.
Het is wel vreemd dat beide garage's iets anders op geven, je zou zeggen dat een koelvloeistof lekkage altijd op de dezelfde plek lekt.

Zou ziozo de thermostaat controleren als deze warm loopt.
Worden beide koelwaterslangen naar de radiateur warm ? ?
Vaak is de koelflens kapot waardoor de thermostaat niet open kan gaan (koelflens en thermostaat dan beide vervangen)
Reply With Quote
  #3  
Old 08-06-2011, 13:43
Fitch Fitch is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 2
Default

Zou het ook kunnen dat het reservoir lek is? Er ligt namelijk een plasje kvs onder het reservoir
Reply With Quote
  #4  
Old 08-06-2011, 14:07
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Fitch
Zou het ook kunnen dat het reservoir lek is? Er ligt namelijk een plasje kvs onder het reservoir

Kan lek zijn maar ik vermoed eerder dat het koelsysteem druk op bouwt en dat hierdoor de koelvloeistof uit het reservoir spuit.
Zijn de slangen ook erg hard na een ritje ? ?

Maar had je je thermostaat al gecontroleerd ? ?
Wordt de kachel ook goed warm ? ? of blaast deze koude/lauwe lucht ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum