#1
|
|||
|
|||
Brandstofpomp TD vragen!
Hoi,
Ik zit met een vraag over de dieselpomp op mijn Audi 100 TD. Het waselement van de koudestart is overleden. Nou bedient deze twee hevels. De onderste is een vervroeger, maar wat doet de bovenste? Klik op de link voor een foto: http://www.audiforum.nl/forum/100-2...ruik-2-0td.html Ik bedoel de hevel achter het harmonica rubber. |
#2
|
|||
|
|||
Dit is de koude start toerentalverhoger
|
#3
|
||||
|
||||
Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt. Ik krijg van de week een micrometer set binnen om hem goed af te stellen. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Duur ? en waar gekocht ?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#6
|
|||
|
|||
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Kan je mij dan ook vertellen hoe ik die afstel? Bij warme motor tegen de schroefnok aanzetten? Wel raar trouwens, hij trekt bij koude motor ook al aan de gaskabel. Last edited by fishman : 31-05-2011 at 19:16. |
#8
|
|||
|
|||
Nee niet zo uit het hoofd,maar je zou toch eerst een nieuw element moeten hebben,de toerenverhoging is niet zo belangrijk hoor,wat wel belangrijk is is dat de injectie wat vroeger gebeurd bij koude motor anders gaat hij wel wat roken en sputteren.
Dit gaat trouwens niets doen aan je verbruik,hiervoor moet je de pomptiming nakijken,staat deze binnen de waarde dan kan je ze iets later of vroeger zetten en kijken wat dit doet met de prestaties,hoe beter die zijn hoe minder je zal verbruiken |
#9
|
|||
|
|||
Element is al binnen. Ik verwacht de meetklok morgen. Kan de boel dan timen en het element plaatsen.
Prestaties zijn nu goed, behalve in de lagere toeren. Zal wss komen omdat de vervroeger constant aangetroken staat. |
#10
|
|||
|
|||
Zorg ervoor dat het element afgekoppeld is voor je hem op tijd zet anders zou je wel eens een foute meting kunnen hebben.
|
#11
|
|||
|
|||
Klok is inmiddels binnen. Dus ff paar uurtjes gesleuteld.
Meteen alles maar precies getimed. Dus eerst nokkenas met vliegwiel. Daarna pomp met vliegwiel en daarna precies afstellen met de klok. Blok loopt nu stukken soepeler en hij start nu koud ook goed. Goede investering dus! Nu het verbruik nog afwachten! En koudestart vervroeger natuurlijk los gekoppeld bij afstellen. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Had deze post even gemist. Lijkt me idd logischer dan een toerental verhoger. Hij rookt ook minder nu deze hevel weer mee doet De verrijker bleef bij mij dus altijd open staan. |
#13
|
|||
|
|||
Nu hij goed loopt, willen we natuurlijk meer.
Ik zou graag een intercooler monteren, maar de pressure release valve zit me in de weg. Kan ik deze ook helemaal weglaten? |
#14
|
||||
|
||||
Zou ik alleen doen als je een turbodruk meter in het zicht hebt zitten, ik rijd ook met een opgeschroefde BOV en vertrouw dus alleen op de wastegate en turbodruk meter. Gaat tot nu toe goed met 0,9 - 1,0 bar druk. Ik ga pas hoger als ik een intercooler erop heb zitten, dit na dringend advies van mede-forumleden en foto's van gesmolten zuigers e.d.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#15
|
|||
|
|||
Die drukmeter is onderweg!
|