#1
|
|||
|
|||
Inspuitmoment Golf 2 Turbo Diesel.
Na het lezen van de technische uitleg, gemaakt door Stijn over het afstellen van de inspuitpomp op de golf diesels met mechanische pomp,
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854 die overigens zeer netjes is zit ik nog met een paar vraagjes: In het bovengenoemde topic staat: Testwaarden: Diesel 0,78-0,88mm Turbodiesel 0,86-0,97mm Afstelwaarden: Diesel 0,86 +- 0,02mm Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm ECHTER; volgens mijn " Bijbel" , Vraagbaak golf/jetta Dieselmodellen 1983-1992, door P.H. Olving staat het volgende: Testwaarden: Boschpomp op RA motor: 0,93 - 1,07 Boschpomp op SB motor: 0,83 - 0,97 Boschpomp op 1V motor: 0,93 - 1,07 CAV-pomp: 0.83 - 0,97 Afstelwaarden: Boschpomp op RA motor: 1,00 +/- 0,02 Boschpomp op SB motor: 0,90 +/- 0,02 Boschpomp op 1V motor: 1,00 +/- 0,02 CAV-pomp: 0,90 +/- 0,02 Ikzelf ben in het bezit van een golf 2 uitgerust met SB-motor met Bosch-pomp, dus zou ik het inspuitmoment volgens mijn gegevens op 0,90 moeten afstellen. Volgens de gegevens van Stijn op 0,95. Vraag 1: Welke informatie is juist? Vraag 2: Wat zijn de gevolgen van iets vroeger afstellen en van iets later afstellen? Vraag 3: Sommige mensen zeggen dat ze hem " op 1,00" afstellen zodat ie lekker zuinig is, gaat dit ook op voor de SB motor? Vraag 4: Zouden de originele inspuitmomenten niet iets vroeger of later moeten omdat de diesel nu wellicht van betere kwaliteit is dan 18 a 20 jaar geleden Vraag 5: Wat zijn de waarden in de Bentley-manual? Last edited by casss : 14-04-2011 at 18:57. |
#2
|
|||
|
|||
Weet niemand hier meer over te vertellen? Of heeft iemand andere afstelgegevens?
|
#3
|
||||
|
||||
Voor zover ik thuis ben in de diesel zou ik voor 0.95 gaan.
Een iets vroegere pomptiming geeft vooral het voordeel van een iets lager verbruik en sneller aanslaan van de motor.
__________________
Oliecrisis....?? Gelukkig rijden onze auto's op accijns! ------------------------------------------- Weber Society Drenthe ® |
#4
|
|||
|
|||
heeft iemand de bentley manual? Wellicht staan hier ook de afstelwaarden in!
|
#5
|
||||
|
||||
Er zou geen verschil moeten zitten tussen de RA en SB motoren, want die zijn nagenoeg gelijk.
Inspuit tijdstip hoger dan 1.00mm geeft een hard tikkende geluid (dieselklop) en is ook niet verstandig. Ik adviseer je om hem op bijvoorbeeld 0.95 of 0.97 in te stellen. Verbruik weet ik niet, verschilt nogal per auto het gemakkelijker starten bij een eerdere inspuiting klopt wel, doet de choke ook.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#6
|
|||
|
|||
Weet soms iemand de afstelwaarden van een Bosch pomp bij een 1.6TD motorcode JR?
En is het best om de pomp met een iets vroegere inspuiting af te stellen als er een Intercooler van RA of SB is op geplaatst of maakt dit niets uit? Greetz,Den Dimme!!! |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
0.90 +/- 0.02
__________________
Oliecrisis....?? Gelukkig rijden onze auto's op accijns! ------------------------------------------- Weber Society Drenthe ® |
#8
|
||||
|
||||
Ik zou hem persoonlijk nog iets vroeger zetten. 0.93mm +/- 0.02
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
Daar spreekt de ervaring.
Gewoon naar Bert luisteren dan komt het goed.
__________________
Oliecrisis....?? Gelukkig rijden onze auto's op accijns! ------------------------------------------- Weber Society Drenthe ® |
#10
|
|||
|
|||
Eigenlijk dezelfde waarden als de motoren met intercooler
Alvast bedankt! Meer voor inspuiting minder roken ook wss & betere verbranding? Greetz,Den Dimme!!! |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb de pomp afgesteld op 1,15. In eerste instantie had ik 'm ook op de 'vraagbaak' waarden gezet, maar proefondervindelijk kwam ik op 1,15 uit. Zónder dieselklop of andere problemen, maar mét veel meer trekkracht(vooral onderin). Als ik de pomp op 0,95 zet, start ie ook moeilijker, loopt en klinkt wel goed maar presteert niet optimaal. Eerlijk gezegd vraag ik me wel es af of er ook iets met mijn pomp loos is, zoat ie vroeger gezet moet worden.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#12
|
||||
|
||||
@MvD: Dat is een inspuittijdstip waardoor ik mij afvraag of jouw pomp nog goed (versleten) is en of jij hem wel goed hebt afgelezen.
De motor zou verschrikkelijk moeten tikken en als je de kop eraf zou trekken al brandplekken op de zuiger moeten hebben. My 2Cents.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#13
|
|||
|
|||
Wat zijn de kenmerken van een versleten pomp? Mijn golf (SB-motor) lijkt pas laat op het gaspedaal te reageren. Kan dat een symptoom zijn voor een versleten pomp?
|
#14
|
||||
|
||||
Geen goede vervroeging meer. (door een te lage interne pompdruk) lekkage langs de hoofdas. Ratelen van de pomp door het niet goed terug duwen van de plunjer (extreem veel slijtage)
Openings tijdstip van de verstuivers die pas later plaats vindt.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
|||
|
|||
Vandaag eindelijk gelegenheid gehad de pomp af te stellen, stond inderdaad flink te vroeg. Nu staat hij afgesteld op 0.95 en ga ik eens zien wat dit met het verbruik doet.
Tevens heb ik de resthoeveelheid iets omhoog gezet omdat hij aanvankelijk nogal schokte bij het wegtrekken. |