Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-04-2011, 17:37
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default Inspuitmoment Golf 2 Turbo Diesel.

Na het lezen van de technische uitleg, gemaakt door Stijn over het afstellen van de inspuitpomp op de golf diesels met mechanische pomp,
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854
die overigens zeer netjes is zit ik nog met een paar vraagjes:

In het bovengenoemde topic staat:

Testwaarden:
Diesel 0,78-0,88mm
Turbodiesel 0,86-0,97mm

Afstelwaarden:
Diesel 0,86 +- 0,02mm
Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm

ECHTER; volgens mijn " Bijbel" , Vraagbaak golf/jetta Dieselmodellen 1983-1992, door P.H. Olving staat het volgende:

Testwaarden:
Boschpomp op RA motor: 0,93 - 1,07
Boschpomp op SB motor: 0,83 - 0,97
Boschpomp op 1V motor: 0,93 - 1,07
CAV-pomp: 0.83 - 0,97

Afstelwaarden:
Boschpomp op RA motor: 1,00 +/- 0,02
Boschpomp op SB motor: 0,90 +/- 0,02
Boschpomp op 1V motor: 1,00 +/- 0,02
CAV-pomp: 0,90 +/- 0,02

Ikzelf ben in het bezit van een golf 2 uitgerust met SB-motor met Bosch-pomp, dus zou ik het inspuitmoment volgens mijn gegevens op 0,90 moeten afstellen. Volgens de gegevens van Stijn op 0,95.

Vraag 1: Welke informatie is juist?
Vraag 2: Wat zijn de gevolgen van iets vroeger afstellen en van iets later afstellen?
Vraag 3: Sommige mensen zeggen dat ze hem " op 1,00" afstellen zodat ie lekker zuinig is, gaat dit ook op voor de SB motor?
Vraag 4: Zouden de originele inspuitmomenten niet iets vroeger of later moeten omdat de diesel nu wellicht van betere kwaliteit is dan 18 a 20 jaar geleden
Vraag 5: Wat zijn de waarden in de Bentley-manual?

Last edited by casss : 14-04-2011 at 18:57.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-04-2011, 10:57
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Weet niemand hier meer over te vertellen? Of heeft iemand andere afstelgegevens?
Reply With Quote
  #3  
Old 15-04-2011, 11:41
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Voor zover ik thuis ben in de diesel zou ik voor 0.95 gaan.
Een iets vroegere pomptiming geeft vooral het voordeel van een iets lager verbruik en sneller aanslaan van de motor.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #4  
Old 17-04-2011, 13:04
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

heeft iemand de bentley manual? Wellicht staan hier ook de afstelwaarden in!
Reply With Quote
  #5  
Old 19-04-2011, 07:51
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Er zou geen verschil moeten zitten tussen de RA en SB motoren, want die zijn nagenoeg gelijk.

Inspuit tijdstip hoger dan 1.00mm geeft een hard tikkende geluid (dieselklop) en is ook niet verstandig. Ik adviseer je om hem op bijvoorbeeld 0.95 of 0.97 in te stellen.

Verbruik weet ik niet, verschilt nogal per auto het gemakkelijker starten bij een eerdere inspuiting klopt wel, doet de choke ook.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #6  
Old 19-04-2011, 14:31
Dimme Dimme is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 87
Default

Weet soms iemand de afstelwaarden van een Bosch pomp bij een 1.6TD motorcode JR?

En is het best om de pomp met een iets vroegere inspuiting af te stellen als er een Intercooler van RA of SB is op geplaatst of maakt dit niets uit?

Greetz,Den Dimme!!!
Reply With Quote
  #7  
Old 19-04-2011, 15:21
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Quote:
Originally Posted by Dimme
Weet soms iemand de afstelwaarden van een Bosch pomp bij een 1.6TD motorcode JR?


Greetz,Den Dimme!!!



0.90 +/- 0.02
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #8  
Old 19-04-2011, 16:42
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik zou hem persoonlijk nog iets vroeger zetten. 0.93mm +/- 0.02
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 19-04-2011, 16:47
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Daar spreekt de ervaring.

Gewoon naar Bert luisteren dan komt het goed.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #10  
Old 19-04-2011, 19:16
Dimme Dimme is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 87
Default

Eigenlijk dezelfde waarden als de motoren met intercooler

Alvast bedankt!

Meer voor inspuiting minder roken ook wss & betere verbranding?

Greetz,Den Dimme!!!
Reply With Quote
  #11  
Old 21-04-2011, 20:20
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Ik heb de pomp afgesteld op 1,15. In eerste instantie had ik 'm ook op de 'vraagbaak' waarden gezet, maar proefondervindelijk kwam ik op 1,15 uit. Zónder dieselklop of andere problemen, maar mét veel meer trekkracht(vooral onderin). Als ik de pomp op 0,95 zet, start ie ook moeilijker, loopt en klinkt wel goed maar presteert niet optimaal. Eerlijk gezegd vraag ik me wel es af of er ook iets met mijn pomp loos is, zoat ie vroeger gezet moet worden.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #12  
Old 26-04-2011, 13:32
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@MvD: Dat is een inspuittijdstip waardoor ik mij afvraag of jouw pomp nog goed (versleten) is en of jij hem wel goed hebt afgelezen.

De motor zou verschrikkelijk moeten tikken en als je de kop eraf zou trekken al brandplekken op de zuiger moeten hebben.

My 2Cents.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #13  
Old 26-04-2011, 16:45
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Wat zijn de kenmerken van een versleten pomp? Mijn golf (SB-motor) lijkt pas laat op het gaspedaal te reageren. Kan dat een symptoom zijn voor een versleten pomp?
Reply With Quote
  #14  
Old 27-04-2011, 11:52
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Geen goede vervroeging meer. (door een te lage interne pompdruk) lekkage langs de hoofdas. Ratelen van de pomp door het niet goed terug duwen van de plunjer (extreem veel slijtage)

Openings tijdstip van de verstuivers die pas later plaats vindt.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 30-05-2011, 22:25
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Vandaag eindelijk gelegenheid gehad de pomp af te stellen, stond inderdaad flink te vroeg. Nu staat hij afgesteld op 0.95 en ga ik eens zien wat dit met het verbruik doet.
Tevens heb ik de resthoeveelheid iets omhoog gezet omdat hij aanvankelijk nogal schokte bij het wegtrekken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum