Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-03-2011, 08:46
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default Radio aansluit probleem

Afgelopen weekend heb ik een radio aangesloten in mn Jetta.. Het vinden van een geschikte geschakelde plus was wat lastig. Dit heb ik als volgt opgelost:

Als je je radio eruit haalt en in dat gat kijkt loopt er van horizontaal een bundeltje kabels, hierin zit een wat dikke geel/zwarte draad. Deze heb ik met contact uit gemeten (0v) en met contact aan (12,4v).

In mijn ogen dus een geschikte kandidaat om die radio mee te schakelen. Na dit netjes aangesloten te hebben heb ik alles ingebouwd en werkt het perfect, op 1 puntje na.

Als ik mn ventilator van mn kachel op stand, Fan, 1 of 2 heb is er niks aan de hand, zet ik hem op stand 3 gaat mn radio uit...... D'r moet dus een verband zijn met de geel/zwarte draad die ik heb gebruikt, maar hoe kan dat? Waarvan is die draad dan? En waarom gaat de spanning ergens weer af als de kachel op z'n hoogste stand staat?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-03-2011, 11:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Grote kans dat je ventilator teveel ampere trekt om je radio aan te laten. Dus waarschijnlijk heb je de geschakelde plus van je ventilator gebruikt. Je kunt beter de geschakelde plus van je achterruitverwarming gebruiken. Tis geen constante plus, er gaat niet veel stroom doorheen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 22-03-2011, 11:25
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Ja maar geschakelde + geeft toch ALTIJD alleen maar een signaal van, "Contact is aan" aan welke apparaat dan ook?

De stroom die de kachel nodig heeft voor stand 1, 2 of 3 komt via de + toch?

En ik moet echt die geschakelde + hebben, vroeger had ik mn radio altijd gewoon om constante + staan, frontje eraf en klaar, maar aangezien ik nu zo'n binnen-antenne heb (Die ook geschakelde + nodig heeft) is dat geen optie meer, anders trekt dat ding mn accu alsnog leeg...

Last edited by Archiebald : 22-03-2011 at 11:29.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-03-2011, 11:29
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

stroom komt rechtstreeks vanaf de accu als ik me niet vergis.
Maar de geschakelde plus kan wellicht ook wat meer nodig hebben bij stand 3.
Zou toch ffkes proberen om een andere geschakelde plus te gebruiken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 22-03-2011, 16:09
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

voor zover ik de tekening kan lezen lopen er vanaf de schakelaar een witte, geel/zwarte en een gele draad weg. De 12V geschakelde + die jij zoekt is niet de geel/zwarte maar de zwart/rode 2,5mm2. De geel/zwarte die jij hebt gepakt zit tussen de keuzeschakelaar van de ventilator en de ventilatormotor zelf en volgens tekening klopt het dat bij standje 3 je radio uitvalt want dan staat over dit draad helemaal geen spanning... dan staat de 12v over de gele draad. Bij standje 3 wordt de kachelweerstand "gebypassed".

Als je het zou nameten, zou bovenstaand verhaal moeten kloppen, succes
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)

Last edited by Bumper83 : 22-03-2011 at 16:49.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-03-2011, 17:06
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Thanks beide

Ik kon er wel om lachen, helaas zat mn vriendin er naast toen ik erachter kwam....
Reply With Quote
  #7  
Old 22-03-2011, 17:40
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by Bumper83
voor zover ik de tekening kan lezen lopen er vanaf de schakelaar een witte, geel/zwarte en een gele draad weg. De 12V geschakelde + die jij zoekt is niet de geel/zwarte maar de zwart/rode 2,5mm2. De geel/zwarte die jij hebt gepakt zit tussen de keuzeschakelaar van de ventilator en de ventilatormotor zelf en volgens tekening klopt het dat bij standje 3 je radio uitvalt want dan staat over dit draad helemaal geen spanning... dan staat de 12v over de gele draad. Bij standje 3 wordt de kachelweerstand "gebypassed".

Als je het zou nameten, zou bovenstaand verhaal moeten kloppen, succes


Klopt volledig dit

De zwart/gele draad is idd voor de fan aan te dturen en word op stand 3 gebypast
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #8  
Old 22-03-2011, 20:22
cootjuh cootjuh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by Archiebald
Ja maar geschakelde + geeft toch ALTIJD alleen maar een signaal van, "Contact is aan" aan welke apparaat dan ook?

De stroom die de kachel nodig heeft voor stand 1, 2 of 3 komt via de + toch?

En ik moet echt die geschakelde + hebben, vroeger had ik mn radio altijd gewoon om constante + staan, frontje eraf en klaar, maar aangezien ik nu zo'n binnen-antenne heb (Die ook geschakelde + nodig heeft) is dat geen optie meer, anders trekt dat ding mn accu alsnog leeg...



De stroom voor de kachel komt via de geschakelde + en niet via de constante +. Eigenlijk logisch want deze werkt alleen als het contact aan staat ! Als je voor safe wilt spelen kan je het beste de geschakelde en constante + vanaf het contactslot nemen (uitgaande dat je een ouder type jetta hebt want dit vemeld je niet).
Bij het nieuwe type kan je eens kijken vanaf de zekeringskast dit te doen.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-03-2011, 07:32
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Cootjuh, met oude/nieuwe type bedoel je dan smalle/dikke bumpers? Of zit er meer verschil tussen.

Hij is in ieder geval van Juni 1988.. Bij de mk1 Cabrio van mn vriendin heb ik de geschakelde + van 1 van de schakelaars in het dashboard afgehaald met een stekkertje. Bij mn Jetta zat dit alleen te netjes vast geklemt dus daar wilde ik niet aan beginnen...

Ik zocht ook eigenlijk een makkelijke oplossing zonder mn halve dashboard open te hoeven maken..
Reply With Quote
  #10  
Old 23-03-2011, 10:36
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ik doe mn geschakelde plus altijd aan de plus van de achterruitverwarming, gebruik ik toch zelden!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 25-03-2011, 07:53
sir_wicked_iii's Avatar
sir_wicked_iii sir_wicked_iii is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Archiebald
En ik moet echt die geschakelde + hebben, vroeger had ik mn radio altijd gewoon om constante + staan, frontje eraf en klaar, maar aangezien ik nu zo'n binnen-antenne heb (Die ook geschakelde + nodig heeft) is dat geen optie meer, anders trekt dat ding mn accu alsnog leeg...


Als het goed is heeft je radio zelf een geschakelde +, namelijk de remote. Dit is een blauw / blauw-witte draad, waar pas spanning opkomt op het moment dat je radio aangaat. Deze is ervoor om je externe accessoires zoals antenne, versterker e.d aan te sturen.
__________________
Current cars:

Bora 1.9 TDI
Vento 1.8 CL
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum