#1
|
||||
|
||||
Een VW met Aziatische invloeden - Likje verf erop gesmeerd
Ik lees heel veel hier op het forum, dus ik dacht gooi ook mijn projectje maar eens op het volksforum. Ik wist alleen niet of ik het nu onder luchtgekoelde projecten of onder watergekoelde projecten moest posten...
Zo was de bus toen ik deze kocht: Hartstikke leuk natuurlijk, maar toch wil ik mijn eigen draai aan de bus geven... Dus eerst die 17" vrachtwagenwielen eraf en gewoon 15" staal eronder. En natuurlijk de as er onder vandaan, deze moest 10 cm worden versmald en verstelbaar worden gemaakt: Versmallen En verstelbaar Achterkant 1 tand omlaag: En zo staat het buske er nu bij: Vooras onder de bus, met de nieuwe schokdempers Wat is nu nog de bedoeling: -wielbakken er uitslijpen en wielbakken verhogen -dropped spindels eronder en de bus echt om straat leggen -achterwielen nog een tandje laten zakken -bus ander kleurtje geven -hier en daar een beetje laswerk verrichten Nu kwam dat hok niet door de APK heen omdat mijn achterste torsiehuizen zo rot als mis waren en aangezien ik de laatste tijd vreselijk tijd te kort kom, heeft de doka een tijdje in een hoekje gestaan.... Maar toch met volle tegenzin de asbuizen gaan roestoreren. Eerst maar eens begonnen met het lassen van de asbuizen: En een dikke laag smurrie erover heen! Nu was ik toch zo lekker bezig en aangezien mijn veerplaten er toch af waren, maar het volgende laten komen: Aangezien mijn busje echt een asfaltschraper moet worden, moest ik dus een klein beetje slijpen in aan mijn busje. Ik wil de achterkant echt maximaal omlaag hebben, dus dan moet er (helaas...) wel enige aanpassingen gedaan worden. Anders lopen namelijk de aandrijfassen tegen de chassisbalken aan en dat wil je echt niet! Zo ziet het er origineel uit: En met de flex erin: En er weer staal (4 mm dik bij 500 mm) ingelast en dubbelgelast: En in de carrosserriekit en in de tsjet: Verstelbare veerplaat erop: En voila: Ettelijke centimers gezakt en het hok kan nog verder zakken, de motor zit er ook nog niet in. Zoek de verschillen: Aan de andere kant van de doka ook even wat ruimte gemaakt in het chassis om de draagarmen en aandrijfassen in verlaagde stand de ruimte gegeven om in te kunnen veren: Verstelbare veerplaten erop: Das klaar! Ook nog even nieuwe handremkabels eronder en ook nieuwe remleidingen, maar van deze werkzaamheden heb ik geen foto's gemaakt, dat spreekt voor zich! Nu is het moment aangebroken, de bus mag weer heel even op zijn bandjes! En wat krijg je als je de krik laat zakken en dat je niet beseft dat de achterkant nu zo laag is dat er geen krik meer onderpast? Juist, dan laat je hem lekker zitten!!! :mrgreen: Het buske is nu redelijk laag, maar staat nog niet op de laagste stand. Ook de motor en de bak zitten hier nog niet in, al met al denk ik dat de bus in theorie nog zo'n 8 cm kan zakken voor dat deze echt op de laagste stand staat. Zoals te zien is, wil je echt zakken aan de achterkant dan moet je er (helaas) wel wat voor doen... Hier is duidelijk te zien waarom ik de chassisbalken opnieuw moest 'modeleren'. Zonder deze ingreep kunnen de draagarmen en aandrijfassen niet ver genoeg omhoog bewegen en klappen dan om de haverklap tegen het chassis aan... Het grappige van dit alles is dat nu duidelijk te zien is waarom er nu nog dropped spindels onder moeten. De as staat hier op de laagste stand, maar het lijkt wel of dat de bus weer verhoogd is naar standaard. Ik had altijd al een 'inspectieluik' in mijn Doka Maar ik wil ff iets groter, zeg maar een motorruimte... wat doe je dan: -benzinetank verwijderen -slijptol pakken -reciprozaag pakken -en 10x slikken -gewoon doen! :mrgreen: Wat komt er dan te voorschijn: De reden van dit alles is als volgt Lekker flink veel ruimte en de mogelijkheid om lekker te kunnen werken aan het project! Nu hoor ik jullie denken, een waterkoker!?!??! :shock: Ja, maar wel een boxer, tis een Soebaroe. Ja maar waarom dan??? Gewoon omdat het lekker roffelt, lekker vooruit wilt en ook betrouwbaar is. Belangrijkste reden is dat ik ook wat te hobbyen moet hebben! Later las ik er ook allemaal wel verstevigingen in, nu is het wel lekker om zo te kunnen sleutelen! Zoals jullie zien heb ik de bak al aan het blok gekoppeld en ben ik aan het proefpassen gegaan. Ik wil namelijk niet de carterpan inkorten maar ik wil wel de bus op z'n gat hebben als ik die dropped spindels van Rob Dub krijg.... Ik heb de ik de schakelstang aangepast (:lees verhoogd) zodat ik een motorblok sowieso al hoger kan hangen dan standaard (is geen tranny raise!). In een Subaru hangt de motor standaard ook al in hoek naar boven, dus dat gaat ik met deze motor ook doen. Zo komt het eruit te zien als je de motorklep opent: Foto waarop te zien is dat ik hem echt bijna met de trekhaak op straat kan leggen, zonder de carterpan te raken: Nog een foto van bovenaf:
__________________
Quote:
Last edited by luchtpomper : 23-01-2011 at 22:16. |
#2
|
||||
|
||||
gaaf project!
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#3
|
||||
|
||||
Ik heb de bak weer van de motor gescheiden, aangezien ik de pasplaat enigszins moest verbouwen.
Ik wil namelijk de orginele Subarusteunen gebruiken, ik vind het zonde van mijn geld om zo'n dure motorbeugel overzees te bestellen zodat je de originele VW motorsteun kan gebruiken. Maar goed, ik heb de onderzijde van de ronde pasplaat afgeslepen om daar de motorsteun te laten lopen en heb ik een U profiel gebruikt als pootje voor de motorrubbers: Eerste lasje gelegd voor de steun Motorsteun in een iets verder stadium, zoals jullie zien gebruik ik 55 mm vierkante koker van 6mm dik... Geen pisbakken staal dus supersterk en lekker zwaar. Motorsteun verder afgemaakt in de motorruimte, ik heb 2 stukken koker gelast aan beide zijden van de chassisbalken. Misschien een beetje overkill dit, maar ik zeg altijd maar 'better safe than sorry'. :mrgreen: Dit steuntje gaat het torretje echt wel dragen en ik heb gelijk weer een nieuw krikpunt. :lol: Ik had nogal een beetje last van roest, dus nog ff flink met de slijptol in de weer geweest. Dokaatje is weer een paar kilo lichter Ik denk dat ik de binnenzijde zo kaal houdt, ik vind dit wel wat hebben met alleen de wielkasten. Uiteraard las ik er hier en daar nog wat verstevigingen in! Ook een grote reden waarom ik zo radikaal de boel eruit sloop: Aangezien ik graag wil dat ik ten alle tijden bij de motor kan komen, bij de radiateur die bovenin de motoruimte komt en de highflow benzinepomp, wil ik een groot inspectieluik bouwen. Daarom ben ik begonnen met het lassen van vierkante koker ter hoogte van de bovenste chassisbalken. Hier valt dan later het 'inspectieluik' in. Het grappige is dat ik niet de enige was met dit idee. In Frankrijk schijnt er nog een Doka rond te rijden met zo'n groot inspectieluik, ben dus niet de enige dit dit idee verzonnen en ook uitgevoerd heeft: Verder heb ik doorgeslepen laadvloerbalkjes weer vastgelast aan deze kokers, wat ook weer de stevigheid ten goede komt. Zo ziet het er dan weer uit: Ik wist dat bij de wielkasten de kokerbalken van de binnenzijde slecht waren, dus deze heb ik vandaag maar ff aangepakt: Ff met de slijpert erin, het gaatje een beetje groter maken Stukje staal tevoorschijn getoverd, en zie hier wat je met een houtenbalkje en een hamer kan doen: Ff erin lassen En klaar!!! Zoals jullie al wel gezien hadden heb ik de de plaat die de benzinetank op zijn plaats houdt totaal weggeslepen. Dus daar moet iets nieuws voor in de plaats komen, dit framepje gaat de tank wel houden: Voordat ik deze gaat vastlassen, heb ik eerst de bevestiging van de draagarmen verder 'genotched' en heb ik plaatjes aan de bovenzijde door en door gelast zodat dit weer steviger wordt. En dan de nieuwe benzinetankhouder op zijn plaats gelast, zit als een huis en voldoende ruimte om straks de leidingen er onder door naar voren te kunnen trekken. Aangezien mijn achterschokdemper 'torens' ook lichtelijk gesloopt zijn, hier maar een pijpje opgelast en deze verbonden met de nieuwe bovenste draagbalk Verder ben ik gaan schoren, van de motorsteun naar de bovenste draagbalk Ook heb ik een tussenbalkje gelast tussen de bovenste draagbalk en de onderste chassisbalk, dit alles om toch weer een klein beetje stevigheid erin te krijgen. Ook heb ik nog een schoren geplaatst tussen de motorsteun en de onderste chassisbalk ter hoogte van de originele motorbevestigingsbeugel Zo heb ik voorlopig aan de onderzijde voldoende draagkracht om de motor erin te hangen en verder te bouwen langs de motor en bak. Dus de motor er maar weer eens in gehangen, om te zien hoe dat er nu uitziet Ook even de achterzijde omlaag gezet, alleen om te kijken hoeveel ruimte ik nu overhoud en ik ben er heel blij mee! De bus kan echt lekker omlaag en ik hoef niet bang te zijn dat ik mijn carter naar de gallemiezen rijdt! Beetje lastig te zien hier, maar het carter zit nog ruim voldoende van straat ik schat zo'n cm of 14 en hij is nu echt laag aan de achterzijde Ff een foto van hoe laag die nu is achter En nog een paar foto's, trek maar een denkbeeldige lijn naar de trekhaak zodat je een idee krijg van hoeveel ruimte er nog vrij is Nu nog een mooi plaatsje vinden voor de radiateur en de ECU |
#4
|
||||
|
||||
Welkom
Goeie binnenkomer dit! Leuk project
__________________
'85 VW golf 1 cabrio 1.8 16v webers '92 VW golf III vr6 2.8 (verkocht) '89 VW corrado 1.8 G60(verkocht) '85 VW Jetta II CL 1.3 '79 VW Golf 1 1.3 GL '85 VW Jetta II GL 1.3 '99 VW Bora Variant 1.9 TDI |
#5
|
||||
|
||||
Ik had nog een 'slimfan' (super platte fan, wordt veel in de autocross gebruikt) leggen, welke toevallig blaast en niet, zoals een normale fan, zuigt. Ideaal dus om de radiateur dubbel uit te voeren.
Ik ga daarom de radiateur achterin monteren, dus tegen de motorklep. De leidingen op de motor kunnen daarom origineel blijven, scheelt werk en oogt weer wat netter. Omdat ik een blazende slimfan heb, hoef ik alleen maar een paar gaten te maken in de motorklep om de radiateur te voorzien van koele buitenlucht. Daarom ga ik de huidige Subaru radiateur enigszins aanpassen, om de slimfan te monteren. Onderste metalen balkje verwijderd en dit vervangen door een aluminium U profiel Ik heb tussen de chassisbalken een koker gelast zodat de radiateur hier op kan staan, helaas geen foto van gemaakt. Aan de bovenkant heb ik 2 beugeltjes gemaakt en deze vastgelast aan de bovenste chassisbalk De motorklep kan gewoon dicht, de slimfan is idd lekker 'slim' (plat). Het is wel een beetje een saai gezicht zo'n radiateur als je de motorklep opent op meetings, dan moet de 'grote motorklep' maar open! Ik heb natuurlijk de laadvloer er gedeeltelijk uit gehaald, ik kon dat eigenlijk niet aanzien en ik heb maar besloten op de gehele vloer eruit te halen. Oow wat ziet er dat weer lekker open uit! 8) Ik heb de originele laadschotten nog wel liggen, maar ik wil de Doka een eigen gezicht geven, beetje hillbillie look. :mrgreen: Dus wat hout bij elkaar gesprokkeld en een beetje aan het timmeren gegaan, sommige gaan dit foeilelijk vinden maar ik vind het wel vet. :mrgreen: Ik heb de schotten achterin de tuin gelegd, deze moeten eerst een beetje bijkleuren door de zon, regen en wind. Ze zijn nu nog te mooi maar ik wil juist grauw en grijs hout. Verder heb ik ook een behuizing gevonden voor deze rommel Jawel, een originele granatenkist uit 1969 van het Nederlandse leger Deze kist komt in de laadbak tegen het kopschot te staan en hier gaat de ECU, zekeringkasten en bedrading van de Subaru motor in. Het laatste stukje laadvloer is nu ook verwijderd, tegen het kopschot En voor de verandering, nog maar een verstevingsprofiel erin gelast Hier komt het voorste gedeelte van de nieuwe laadvloer om te liggen,evenals het scharnierpunt voor de 'motorklep'. Aangezien de Suby motor een hoop aanbouwdelen heeft en ik lekker makkelijk overal bij wilt komen, ga ik de accuplaat ook maar eens beter toegankelijker maken Dit was ook een doorn in mijn oog Jup, bodem van karton! En weer opgelost En nog een showelementje (nog steviger zal het chassis er niet van worden...), mijn Cubstrebe Aangezien ik ook graag met de winter wil kunnen rijden, wil ik kunnen genieten van een warme kachel. Dus heb ik vandaag maar eens de kachelleidingen gebogen. Het materiaal wat ik gebruik is aluminium van 15mm, lekker licht en een goede warmteafvoer. Ook maar een paar steunen op de asbuis gelast De pijpjes zijn gebogen Ook weer verder gegaan met het kaalmaken van de motorruimte en hier en daar een likje menie gegeven. Het kaalmaken van het staal was echt monnikenwerk dus echt opgeschoten ben ik niet... :o Paar foto's: |
#6
|
||||
|
||||
Om jullie een klein beetje een beeld te geven wat het uiteindelijke doel is
Vandaag weer verder gegaan, de menie zit echt overal... In mijn neus, in mijn haar overal.... Maar goed, al het kale metaal heeft nu een likje verf! De motorruimte eerst matzwart gespoten Ook de remtrommels maar gelijk schoon geborsteld met een staalborstel en weer matzwart gespoten Bijna klaar met het matzwart spuiten van de ruimte en de naden gekit En in de bodyschutz Even de motorruimte aangekleed met wat aluminium De benzinetank kon ook wel een kleurtje gebruiken De motorsteun heb ik voorzien van een 4 mm dikke hoeklijn, deze kan dan ook wel een stootje hebben mocht ik ooit het asfalt raken Nog even de tank op zijn plekje neergelegd, klaar voor montage. Ik heb nieuwe straps voor de tank gemaakt met 15 mm 2 mm aluminium platstaaf. |
#7
|
|||
|
|||
Wat een gaaf Projekt,respect voor al je werk ..blijf dit topic zeker volgen
|
#8
|
||||
|
||||
geweldig projekt!
|
#9
|
|||
|
|||
Gouden handen man!
__________________
http://img714.imageshack.us/img714/5719/stoffelvag.jpg Proud VAG NATION MEMBER "27-06-10" |
#10
|
||||
|
||||
Podverdikkeme, goed bezig
|
#11
|
||||
|
||||
Gaaf!!
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#12
|
||||
|
||||
Onwijs vet gedaan dit ga ik blijven volgen, dit zijn de topic's hoe ze moeten zijn. Kunnen sommige zich een voorbeeld aan nemen.
Super werk alles al nagedacht en bedacht hoe je het gaat doen. Echt veel succes man.!! Gr Ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. |
#13
|
|||
|
|||
Ik volg je al via Keversite.nl maar nu dus ook via Volksforum.nl
Super auto |
#14
|
||||
|
||||
Mooi project! Dit blijf ik volgen
__________________
VWCulture.nl
|
#15
|
|||
|
|||
super gaaf project, hoe veel pk ga dit ongeveer leveren??
gr antoine |
#16
|
|||
|
|||
Vind ik super om te zien, ga ik zeker volgen
|
#17
|
||||
|
||||
Lekker project! Goed bezig!!
|
#18
|
|||
|
|||
super project!
Ik vind het wel vet met die houten schotten! succes!
__________________
Daily: Bora TDI 1974 Yellowbug (Sold) 1969 Karmann Ghia |
#19
|
||||
|
||||
Gaaf, ik zou bijna zelf op zoek gaan naar zo'n gave bus!
very cool ... |
#20
|
||||
|
||||
Machtig zo'n project !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|