Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-09-2010, 17:17
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default Nog steeds problemen.

(Betreft golf 2 1.3i NZ 1991)

6 a 7 weken geleden koppakking vervangen.
Daarna een weekje geen probleem.
Opeens uitgevallen tijdens een korte pauze na 20min rijden.
Starten lukt niet startmotor draait rond slaat gewoon niet aan.
5 a 10 min later weer gewoon starten zonder problemen.

4 dagen geen problemen.

Daarna ineens tikken in de motor.
Bij gas geven werd het minder en ging het tikken geleidelijk weg.
In die week verergerde het tikken en klonk de motor alsof het een diesel was.

Op advies een flesje motorflush gehaald (Forte) en filter + nieuwe 10w 40 semi synthetische olie.

Vandaag flush erin, na 3 minuten tik verdwenen.
Uurtje erin gelaten en om de 10 min toerental verhoogt.

Olie eruit, dun als water door de toevoeging en drap.
Nieuwe olie en filter erop/erin.

Peil ok dus hup weer naar huis.
Na 20min thuis zet de wagen voor de deur (staat nog aan) stap uit,
om even te luisteren of de tik daadwerkelijk weg is.

Tik inderdaad verdwenen, ineens valt de motor uit.

Ik weer de wagen in contact uit en weer aan.
Niet aanslaan. Nu na 15/20 min slaat hij nog steeds niet aan.

Wie heeft er nog ideeën?

Oja wie mijn vorige topic gelezen heeft weet dat er olie via de peilstok werd uitgegooit.

Nu dus weer, distributiekap nat en onderzijde van carterpan/aftapplug 2 druppels heldere (dus de nieuwe) olie...

Ik sta open voor alle ideeën.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #2  
Old 04-09-2010, 18:26
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

phoe, het gaat niet lekker met de C/GL..

als het van de distributiekap komt, denk ik aan de krukaskeerring, of de nokkenasring. die laatste weet je als je de kap eraf haald.

maar, hoe komt die lekkage dan? hoge carterdruk?
heb je toevallig last van inwendig olieverbruik?

is je carterontluchtingspotje schoon, (wil zeggen weinig troep erin?
is je carterontluchtingsslangetje helemaal in orde?
heb het zelf gehad met een MH motor dat de motor uitviel als de cartontluchting niet zat aangesloten op de inlaat. (raar maar waar)
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-09-2010, 18:27
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

net weer bij de auto.
Contact aan starten. En gewoon lopen!

Wie snapt hier wat van?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #4  
Old 04-09-2010, 18:28
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

totdat de druk weer dusdanig is opgebouwd en problemen geeft.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #5  
Old 04-09-2010, 18:29
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

@ tim_j het komt eruit bij de peilstok en niet onder de/het kleppendeksel vandaan.

Carterpotje en slang heb ik niet gechecked.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #6  
Old 04-09-2010, 18:31
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

dus als de druk tee hoog wordt valt de motor uit bedoel je?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #7  
Old 04-09-2010, 18:52
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

dan knalt ie het eruit via de pijlstok.

is een theorie, maar dat carterontluchtsysteem zou ik even controleren, dat is echt zo gedaan.

even onder de inlaat naar beneden kijken of de slang niet dubbel zit oid.
zit ie niet dubbel, dan alsnog het slangetje eraf halen om het potje eens te reinigen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 04-09-2010 at 18:55.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-09-2010, 20:25
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

morgenvroeg maar even kijken dan of dat me lukt.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #9  
Old 05-09-2010, 22:29
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Of het overdrukventiel van de carterontluchting die niet meer opent?
Reply With Quote
  #10  
Old 05-09-2010, 22:30
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

waar zit die Johan?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #11  
Old 05-09-2010, 23:10
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Maarten, dat is het platte ronde schijfje bovenaan de carterontluchting. Bij te hoge druk in het carter moet die open gaan, zodat het overschot aan carterdruk naar de aanzuigbuis ontsnapt. Maar ik weet niet of het vaak voorkomt, dacht dat vaker die pot eronder (olie/vocht-afscheider) verstopt zit. Ik geloof dat er een zeefje in zit, wat wel schoon te maken is.

Johan.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-09-2010, 13:33
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Johan bedankt, ik ga in 't weekend weer even speuren.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #13  
Old 09-09-2010, 10:47
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Bij te hoge druk in het carter moet die open gaan, zodat het overschot aan carterdruk naar de aanzuigbuis ontsnapt.

Elke dag leer je weer wat nieuws... het klopt niet helemaal wat ik hier heb gezegd. Het ventiel is normaalgesproken juist open zodat de dampen de aanzuigbuis in gaan, maar SLUIT als er in de aanzuigbuis een onderdruk is van meer dan 0.7 bar, om te voorkomen dat er (teveel?) olie aangezogen wordt.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-09-2010, 15:23
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Okee, gelukkig was ik er nog niet aan begonnen, ik heb wel even gevoeld aan die pot/beker die er zit maar voelt vrij stijf aan. Ga hem zaterdag/zondag even open maken om erin te kijken.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #15  
Old 11-09-2010, 13:30
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Vanmorgen alles eraf gehaald.
In de luchtfilterbuis/slang zat oude olie. Luchtfilter en behuizing droog ook geen opgedroogde plekken.
"paddestoeltje" was vies zat oude olie in met gele smurrie (waarschijnlijk nog van voor het vervangen van de koppakking) zelfde voor de "beker" was ook vies.
Het slangetje dat daaronder weer zit tussen de beker en het blok waar ook de slang vanaf het kleppendeskel komt zat voor met aangekoekte olie en was erg vies.
Kon vanuit de slang vanaf kleppendeskel bijna niet door blazen.
Deze goed doorgeblazen en vuil geprobeerd weg te halen.

Alles terug opgebouwd en gestart. Auto loopt goed zoals eerst al.
Ik zag geen olie bij de peilstok vandaan komen.
Maar ik heb nog geen afstand gereden dus dat kan altijd nog.
Het lijkt erop dat het al beter is.

Ik heb de slangen niet doorgespoeld met water oid dus als het probleem aanhoud is dat nog een optie.

Doe ik dat dan met gewoon zeepsop of moet ik een speciaal goedje hebben?
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #16  
Old 11-09-2010, 13:33
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Maarten, dat is het platte ronde schijfje bovenaan de carterontluchting. Bij te hoge druk in het carter moet die open gaan, zodat het overschot aan carterdruk naar de aanzuigbuis ontsnapt. Maar ik weet niet of het vaak voorkomt, dacht dat vaker die pot eronder (olie/vocht-afscheider) verstopt zit. Ik geloof dat er een zeefje in zit, wat wel schoon te maken is.

Johan.


In dat platte ronde schijfje zag ik een veertje zitten, dus ik wilde deze nog niet openmaken omdat ik geen vervangende bij de hand had in geval van wegspringen/niet terug kunnen krijgen van het veertje.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #17  
Old 11-09-2010, 21:17
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by Djinn_4fun
Doe ik dat dan met gewoon zeepsop of moet ik een speciaal goedje hebben?
Lijkt mij wel te kunnen. Remmenreiniger lost olie trouwens ook altijd lekker op, en het verdampt ook weer makkelijk.

Mooi dat hij het alweer beter doet. Die slang van de kleppendekselontluchting komt ook uit in de carterontluchting toch (onder de olie-afscheider)? Ik kan zo niet goed zien hoe het bij mij zit. ETKA is ook niet helemaal duidelijk. Zit daar nog meer op aangesloten? Met "beker" bedoel je de olie-afscheider neem ik aan?
Reply With Quote
  #18  
Old 11-09-2010, 21:32
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Komt inderdaad uit onder die beker nog op de slang die de carter uitkomt.
Vanuit carter komt 1 slang waar tevens die vanuit het kleppendeskel komt, die gaat de olie scheider (beker) daarna slang naar paddestoeltje (platte dekseltje) en die gaat weer via slang naar de LMM slang/buis.

Remmenreiniger kan ik volgende week nog wel doen idd. Tenzij hij nu goed blijft dan laat ik het zo.
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #19  
Old 15-09-2010, 08:52
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Nu 4 dagen verder.

Motor gooit de olie er nog steeds uit via de peilstok
Het lijkt zelfs dat het meer is dan eerst, kan natuurlijk ook te maken hebben met
de verse nieuwe olie die dunner is dat de bagger dat er eerst inzat.

Nu hoorde ik laatst over zuigerveren.
Kunnen die echt dit probleem veroorzaken?
Easy fix of weer koppakking eraf?

Stationair draait de auto normaal 1400 tpm (koud) en 950/1000 (warm)
Hoewel af en toe na een stukje rijden loopt de auto 10-15 sec 1300/1400 tpm stationair om daarna terug te zakken naar 1000/1100

Wie heeft een idee, zou jammer zijn om de golf weg te doen...
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #20  
Old 15-09-2010, 09:02
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

toch even proberen het potje te reinigen met remmenreiniger, dat doet meer dan zeepsop.
ik denk nog steeds dat het potje niet genoeg druk laat ontsnappen
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum