|
|||
|
|||
ET waarde verhogen?
Heb een set gevonden in 8.5 en 9.5x18 in de goede steek alleen met ET20.
Is het überhaupt mogelijk de ET waarde van een velg te verhogen naar een gewenste waarde? Zo ja: Quanta costa Wie doet zo iets Is het veilig/toegestaan in NLD? De set spreekt me wel aan maar heb geen zin in dikke werkzaamheden aan de wielkasten, beetje omrollen maakt me niet zo veel uit
|
||||
|
||||
Je kunt het montagevlak (laten) afdraaien als je daarna nog genoeg vlees overhoudt.
Even meten hoe diep de boutgaten zijn en je weet genoeg. Toegestaan is het, en veilig is het dus zolang er genoeg materiaal overblijft. Bij een meerdelige velg verhoog je de ET ook door gewoon een andere, bredere binnenrand te monteren of door het hart buitenop de buitenrand te monteren.
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Quote:
Maar een bredere binnenrand heeft hij in dit geval niets aan dan staat de velg nog steeds even ver naar buiten toe. Het hart buiten op de rand monteren of afdraaien zijn wat ik zover kan bedenken de enige opties Of het moet om zon klein stukje gaan dat hij wel iets van de voorkant van de remschijf af kan halen, weet alleen niet of dit mag/veilig is. |
|
||||
|
||||
Als je trouwens niet genoeg vlees op de velg hebt, kun je ook proberen de naven van de auto zelf af te draaien.
Ik weet niet precies waar het om te doen is, maar als je gewoon de wielen verder naar binnen wilt hebben, is dat misschien een optie. Voordeel is dat de velgen onveranderd blijven, wat makkelijker is bij een eventuele verkoop in de toekomst. De naven kun je daarna weer vervangen, dis zijn in gebruikte staat niet zo duur.
|
||||
|
||||
Quote:
Had inderdaad de laatste zin in de startpost niet gelezen.
|
||||
|
||||
Hmmmmm BBS RS harten op de buitenrand monteren nog nooit gezien wel een idee.
Hoe zou het staan ?
|
||||
|
||||
Quote:
Staat wel leuk, had het bij de mijne al effe geprobeerd, en overweeg toch wel het zo te doen. Heb er toen helaas geen foto van gemaakt, en de randen zijn nu verkocht.
|
||||
|
||||
Jammmmmmmmmmmeeeeeeeer
Heb er ook vaak aan gedacht maar dacht dan verklaren ze me voor gek Ook nergens geen foto's van anderen Chris?
|
||||
|
||||
Naven of trommels afraaien werd mij afgeraden, omdat deze materialen redelijk moeilijk te verspanen zijn. Aluminium daarentegen is makkelijker af te draaien. Ik heb mijn velgen laten afdraaien bij Machinefabriek Buitendijk in Weesp. Ze hebben daar een speciale afdeling voor velgen en er zitten mensen met goede kennis over wat wel en niet kan. In de regel kan er max. 5 mm worden afgedraaid. Maar zoals gezegd: mits de dikte van het hart dat toelaat. Kosten: +/- 30 euro per velg.
|
||||
|
||||
Quote:
Nope. M'n pa was benieuwd hoe zoiets in z'n werk ging, zo'n meerdelige velg. Had het hem al uitgelegd, maar hij keek alsof ie in verwegistan de klokken hoorde luiden. Heb toen de gedemonteerde velgen maar effe aan hem laten zien, en uitgelegd hoe ze in elkaar gingen. Toen ik hem uitlegde wat het voordeel van zo'n velgen is, dat je de breedte en ET en dergelijke naar believe kunt aanpassen, kwamen we ook bij de verschillende manieren van monteren uit, en heb ik dus even het hart buitenop de buitenrand gezet. Zag er wel raar uit met het opstaande randje van het hart zichtbaar. Als nu echter iemand hier in de buurt een setje buitenranden te leen heeft met een leuke maat, van 2 tot 3 inch, maak ik overal wel effe foto's van.
|
|||
|
|||
Quote:
Als je bij een trommel de blokken verwisseld doe je toch normaal ook even het remvlak opschonen gaat alsof het niks is. Enige waar je bij trommels mee moet uitkijken is dat het dacht ik gegoten is, kom je een gietfoutje of een luchbelletje tegen kun je ze denk ik weggooien |
|
||||
|
||||
Quote:
Gietijzer kan / mag je sowieso niet afdraaien om exact de reden die je zelf al geeft. Materiaal is te poreus en zou te zwak worden.