![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Heren plaatwerkers onder ons,
Ik heb het laswerk klaar van mijn MK1 GTI. Nu ga ik alle lassen netjes "afwerken" met de tol en ik ga het blanke materiaal behandelen met RX5 en RX10 (van Caprotech). Maar als dat klaar is, wat is dan de te volgen volgorde ?? Ga ik bv eerst een laag zinkspray erop doen voor ik ga plamuren of voor dat ik met carroserie-kit aan de slag ga ?? Tekst en uitleg graag over het te volgen traject. Alvast bedankt !!! Grtz............ LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Zinkspray heeft alleen effect op blank metaal dus niet over een bestaande laag heen. Overigens zijn de meesten zinkspray gewoon bagger omdat er nog te weinig zink in zit om het zinkspray te noemen :p .
Arjan |
#3
|
||||
|
||||
![]() dat spul wat je erop heb gesmeerd kan je daar wel overheen plamuren???
ik zou gewoon over de kale plaat heen plamuren (doe ik al 7 jaar) en als het strak is grondverf en aflakken... en waar je moet kitten daar moet je ook grondverf opztten en dan kitten...
__________________
Golf 1 ls 1.8 8v GTI 1975 Polo 1.0 Classic C 1984 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Dat RX 5 en 10 komt van www.caprotech.nl en dat moet "top of the bill" zijn.
Dus gewoon op het blanke (evt behandelde) metaal heen plamuren, en dan primer erop ?? En de te kitten stukken eerst primeren en dan kitten ? Sorry voor het feit dat ik het even navraag, ben best wel redelijk handig maar "echt" plamuur werk heb ik nog niet gedaan. Wat voor soort grondverf cq primer is het beste ? En zinkspray: wel of niet gebruiken ???? Thanx voor de info Grtz...................... LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Over de RX5 of RX10 moet wel een synthetische lak gebruikt worden, dat is tenminste wat Caprotech aangeeft.
Een roestwerende laag eroverheen hoeft ook niet, daarvoor is RX5/RX10 juist bedoelt. Normaal gesproken is het zover ik weet het beste om over kaal/roestvrij metaal een (2-componenten) epoxyprimer te gebruiken. Direct plamuur of metaal wat je net ontroest hebt, is volgens mij vragen om werk over een paar jaar ![]() Bij roestvrij metaal zal ongetwijfeld het wat anders liggen. Just my 2p.. correct me if i'm wrong.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
klopt idd, 2 comp. epoxy is het beste wat je kunt gebruiken op blank metaal. Ik werk zelf in de yachtbouw en daar doen we het ook zo. Dus eerst een primer en dan pas plamuren, dit word bij autoschadebedrijven vaak niet gedaan om geld te besparen, één van de voordelen van 2 comp. epoxy is dat je er met alle soorten laksystemen overheen kan.
__________________
SUCK SQUEEZE BANG BLOW FOUR STROKE..........WHAT ELSE? 79' POLO 1F 82' POLO STEILHECK DAILY DRIVER 87' GOLF 2 Last edited by Ron polo1f : 14-12-2004 at 14:07. |
#7
|
||||
|
||||
![]() @ Ron & Dennis: Thank You,
Zo komen we nog eens verder !!!!! Toch verdraaid handig zo'n forum !!!! Grtz.............. LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Maar kun je met die 2 comp epoxy ook over reeds gelakt metaal heen?
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als je bedoelt "over de originele lak" dan ben ik daar ook wel benieuwd naar! ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
ja, mits de ondergrond/bestaande lak ook 2 componentenlak is. Als je de bestaande lak afwast met thinner, en de lak blijft niet aan het doekje hangen, kun je ervan uitgaan dat het al 2 comp. lak is. tegenwoordig word eigenlijk alleen nog maar 1 component lak gebruikt op waterbasis in de auto industrie, en schadeherstel branche. hoewel er ook nog enkele bedrijven zijn die wel met 2 comp. laksystemen werken.
__________________
SUCK SQUEEZE BANG BLOW FOUR STROKE..........WHAT ELSE? 79' POLO 1F 82' POLO STEILHECK DAILY DRIVER 87' GOLF 2 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Wat zijn de consequenties wanneer je toch met 2 comp epoxy over non-2 comp lak gaat? Ik bedoel meer, dat wanneer je kaal metaal behandeld je waarschijnlijk ook spuitnevel op aanliggende gelakte delen krijgt. Vreet dit niet op elkaar in? En kan elke willekeurige lak over de 2 comp epoxy?
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Watergedragen kan wel over 2 componenten lak. Andersom niet dan krijg je het zelfde effect als afbijt of remvloeitstof op lak.
Arjan |