#1
|
||||
|
||||
Probleem met koeling van golf 1.6 51KW
Hallo,
Ik heb sinds een weekje een golf 1.6 51 kw motorcode PN staan. De auto rijdt opzich prima, alleen koelt hij niet goed. Met het ophalen van de auto heb ik een stuk van ongeveer 65 km gereden, waaronder dik 50 km snelweg, toen was er niets aan de hand. (ook niet hard gereden.) Met de korte ritjes die ik verder tot nu toe heb gereden is er niets aan de hand. Vanavond ree ik een stuk van 20 km op de snelweg (flink hard) , om daarna via binnendoorweggetjes terug te rijden. Op de terugweg kreeg ik een probleem met de koeling, het leek alsof de motor zat te 'pingelen' en er kwam damp onder de motorkap vandaan. Ik heb de auto snel langs de kant gezet, na 15 minuten wachten voorzichtig weer verder gereden, hierna nog een aantal keer de auto langs de kant gezet. De waterpomp is voor zover ik weet nog wel gewoon goed. Ik heb vanmiddag net een nieuwe v-snaar gemonteerd omdat de oude bijna kapot was. De v-snaar zit nu nog prima gespannen zoals het hoort, dat zal het probleem niet zijn. De tempratuurmeter in het dashboard werkt niet, Ik denk dat de sensor daarvan gewoon kapot is. Met welke tempratuursensor wordt de ventilator achter de radiateur geschakeld? Ik heb de ventilator namelijk nog nooit zien draaien.. Of wat zou naast de ventilator nogmeer de oorzaak van dit probleem kunenn zjin? Het vreemde is dat nu de rechter bedieningshendel (ruitenwissers etc) ook sinds vanavond helemaal niets meer doet. Ik heb de zekeringen; 4 Brake servo pomp + rear wiper/washer ABS 5 Windscreen wipers and washer 19 Radiator fan gecontroleerd, deze zijn allemaal nog goed. zit dat deel nog weer onderverdeeld onder een ''hoofdzekering'' perongeluk? Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. |
#2
|
|||
|
|||
De sensor voor de koelvan zit links onder in de radiateur
De ruitenwissers kan komen door de stuurkolomhandel |
#3
|
||||
|
||||
Kan idd de thermoschakelaar zijn in de radiateur , als je er voor staat rechtonders. sta je onder de golf dan links onderaan.
__________________
Rust = Roest |
#4
|
||||
|
||||
Stekker eraf van die thermoschakelaar, en doorverbinden naar de accu. Als ie dan aanslaat is de fanmotor en de thermoschakelaar in ieder geval ok.
|
#5
|
||||
|
||||
Toen ik net de onderste slang van de radiateur loshaalde kwam er maximaal 1 liter kvs uit, nog wel minder denk ik...
Hoe de koelvloeistof opeens bijna op kan zijn vraag ik me wel af, paar dagen geleden had ik het expansievat nog tot de maximumstreep gevuld. Ik zie verder geen lekkage onder de auto, kan dan de koppakking kapot zijn? Als ik de stekker zelf doorverbind (pin 1 en 3) gaat de ventilator draaien. Zometeen ga ik even een nieuwe tempratuursensor ophalen, en monteren. Quote:
Hoe kan je weten dat de sensor voor de ventilator goed is als je de motor rechtstreeks op de accu aansluit? De sensor is dan buiten het circuit? |
#6
|
|||
|
|||
De thermostaat staat dicht,de rest zit dan nog int blok
Wat eruit kwam komt uit de radiateur |
#7
|
||||
|
||||
Dat het water weg is, kan idd een kapotte koppakking zijn. Ik zou er eens een bougie uitdraaien. Meestal zie je het aan de bougie. En anders even de compressie nameten.
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Okè, ik dacht al, alleen het kvs uit de radiateur was niet zoveel. Het probleem van de warmte is nu wel verholpen, de ventilator slaat weer netjes aan als de motor op tempratuur komt. Een nieuwe sensor heeft geholpen. Ook heb ik op de sloop een tempratuursensor gehaald die het dashboard aanstuurt, dit werkt ook weer. Nu blijft alleen over dat de auto met een km of 20 er weer 1 liter koelvloeistof in moet doen om het niveau op max te krijgen. Ergens in een handboek las ik ook dat de druk op het kvs systeem normaal 1.2-1.5 bar is. Als ik de dop van het expansievat losdraai ontsnapt er helemaal geen lucht. Waarschijnlijk zit dat probleem wel in de koppakking, nergens anders zie ik koelvloeistof lekken. Binnenkort de cilinderkop maar eens demonteren om de koppakking te vernieuwen. Is het perse nodig om de kop te laten vlakken? Als het niet persè moet doe ik het liever niet... |
#9
|
|||
|
|||
Als de motor koud is moet hij moeilijk aanslaan
Is de warmtewisselaar niet lek? |
#10
|
||||
|
||||
Is de dop van het Koelvloeistof reservoir nog goed??
|
#11
|
||||
|
||||
Ik zou wel een beetje voorzichtig doen met de dop er gewoon afdraaien. Dit kan soms best gevaarlijk zijn. Vooral als hij tegen de 100 graden aan zit.
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Met een koude motor is het (tot nu toe 25+ graden) nogsteeds zonder problemen starten en lopen. Quote:
De rubberring in de dop lag inderdaad niet helemaal goed, nadat ik die er goed ingelegd had kwam het hele koelvloeistofsysteem direct goed op druk. Toen ik vanmiddag de koude motor liet draaien zag ik heel iets kvs langs het blok weglopen bij het verloopstuk aan de voorkant van het blok naar de kvs slangen, (waar de 2 tempratuursensoren ook zitten) Dit heb ik verholpen door nieuwe rubberen ring met wat vloeibare pakking eromheen te monteren. Ik heb verder nooit koelvloeistof zien lekken, waarschijnlijk was dit telkens steeds alweer verdampt voordat ik de motorkap los dee. Koppakking laat ik voor het eerst voor wat het is, eerst zo maar eens gaan kijken of die nog koelvloeistof lekt, hopelijk is het nu over. Iedereen tot nu toe bedankt voor de antwoorden. Binnenkort start ik nog wel een topic in het Stel je voor gedeelte. |