#1
|
|||
|
|||
distributie op tijd zetten
Ik heb een gemariniseerde Golf II 1.6 diesel in mijn zeilboot. Door een klein momentje van onoplettendheid is mijn distributie waarschijnlijk "van tijd"
Dit moet ik dus gaan checken. Ik las een prima verslag van Stijn over hoe dat moet. Alleen 1 vraag: Uiteraard heb ik geen versnellingsbak/koppeling meer maar een keerkoppeling (ja, ook een soort versnellingsbak ). Kan ik dan nog wel het merkteken op het vliegwiel aflezen. M.a.w. is het kijkgat er nog als de versnelling/koppeling gedemonteerd is. (Ik wil dit morgenavond gaan doen en ben me nu aan het voorbereiden, de boot ligt 150 km van hier, ik kan dus ff niet snel gaan kijken). Zo niet, is er dan nog een andere manier om te bepalen of cil.1 op BDP staat (zonder een klep te demonteren ) Hopelijk reageert er nog iemand, want ik wil komend weekeinde heel graag gaan varen ) Groeten Klaas |
#2
|
|||
|
|||
Je kan de gloeiplug van de eerste cilinder er uit draaien en met een lange schroeven draaier voorsigtig de kruk as draaien (met de hand) tot je cilinder in het BDP staat. en dan de merk tekens volgen.
(Gloeiplug er uit draaien is wel een risico deze kunnen wel eens afbreken ofzo.) |
#3
|
||||
|
||||
dan zijn je gloeibougies wel erg gaar denk hoor als ze afbreken.
maar zitten er geen merktekens op de krukaspoelie aan je distributiezijde? je zou er eens een hayens op na kunnen kijken...
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#4
|
||||
|
||||
Oef, das wel lastig....
De gloeibougie eruit draaien heb je niet zoveel aan, je gaat door dat gat heen namelijk nooit een zuiger voelen, alleen het einde van de voorverbrandingskamer. Hmm...nee, ik zou het zo niet weten eigenlijk, hoe dit te doen zonder gebruik van het merkteken op het vliegwiel!ik weet wel dat met zuiger 1 in BDP het merkteken exact in het midden staat tussen de twee bovenste bak bouten (die gaten zie je nog zitten in het blok).
__________________
Quote:
|
#5
|
|||
|
|||
timing
volgens mij verstuiver cil 1 eruit, stug ijzerdraadje tussen duim en wijsvinger,krukas draaien,bdp is zo wel te vinden.
pen in de pomp,stelliniaal in de nokken as,er moet dan toch wel veilig uit te komen zijn. het is volgens mij ook zeer waarschijnlijk als de motor een beetje proffesioneel is gemariniseerd dat er tekens zijn aangebracht. ik had hr poolvos al een pm gestuurd,maar het lijkt er op dat hij zn info heeft en dus maar niks meer laat horen,maar mischien heb ik dat mis. |
#6
|
||||
|
||||
Ja je zou vermoeden dat als de motor profi ingebouwd is er inderdaad iets is gedaan aan BDP indicatie.
Verstuiver eruit is absoluut een betere optie dan de gloeipit, maar dan nog moet je geluk hebben om de draad door de voorverbrandingskamer te krijgen en uit dat kleine gaatje de cylinder in... Maar betere ideeen heb ik ook niet inderdaad. De V-snaar pulley gebruiken is gewoon te link, er kan van alles op zitten en helaas passen ze met wat kunst en vliegwerk ook op vier manieren
__________________
Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
Zoals ik al aan Jurie berichte, was ik even een paar dagen uit het veld geslagen omdat (hoewel het op tijd zetten prima lukte, inderdaad nieuw merkteken aangebracht) de motor is vastgelopen. En daar was ik wel even ziek van. Oorzaak waarschijnlijk defecte oliepomp want het oliefilter bleek leeg terwijl het oliepeil ok was.
Overigens ben ik onder de indruk van alle hulp en suggesties. Dank daarvoor. Ik zal even een nieuwe thread opzetten want nu zoek ik natuurlijk een vervangend blok O ja....(niet lachen) maar welke is eigenlijk cilinder 1, m.a.w. van welke kant af tellen? Klaas Last edited by Klaas@poolvos : 19-07-2009 at 13:05. |
#8
|
||||
|
||||
Cilinder 1 is de cilinder aan de distributiezijde.
Succes met het vinden van een ander motortje. Zal waarschijnlijk niet zo lastig zijn,aangezien deze diesels er genoeg zijn. Gr Jan. |
#9
|
|||
|
|||
Thx Jan, Ik woon in Frl, niet zo ver, tip me maar als je wat weet
|