#1
|
|||
|
|||
Radiator sensor vervangen maar probleem
Ik heb een Golf 1 uit 83 met een 1.5 blok erin. Nu is de sensor die in de radiator zit geschroefd aan de linker kant (binnenuit de auto gezien) niet goed meer, waardoor de koelvinnen heel de tijd blijven draaien. Ik moet dus elke keer als ik parkeer het stekkertje loshalen.
Hoe kom ik erachter welke stekker ik moet halen? En is dit te koop bij auto groothandel? bedankt! Last edited by Reuvers : 25-06-2009 at 11:43. |
#2
|
||||
|
||||
Gewoon even de sensor opzoeken op www.hbase.nl (onder koelsysteem) en dat nummer doorgeven.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl |
#3
|
|||
|
|||
|
#4
|
|||
|
|||
Ik heb het idee dat het in de onderstaande link de thermo schakelaar met 2 aansluitingen is. kan dat kloppen?
http://start.mijngrossier.nl/catalo...ONOS&k=KK-25-HX |
#5
|
||||
|
||||
Zo'n ding heet een thermoschakelaar. Maat is M22x1.5. Ik zie 2 types staan, een die aangaat bij 95 graden en uit bij 90, de andere bij 92 en 87. Wat je zelf wilt dus.
|
#6
|
|||
|
|||
ok bedankt. maar maakt het uit bij welke temp hij aangaat? 90 graden zal toch wel goed zijn?
|
#7
|
|||
|
|||
ok heb een beetje een probleempje...
Ik heb een nieuwe termoschakelaar gekocht, met 2 aansluitingen, die bij 90 graden aanspringt. Dus de onderste koelslang losgehaald en het hele systeem leeg laten lopen (wat erg nodig was want koelvloeistof was zwart!) Na het vullen met nieuwe vloeistof; met reservoir dop eraf, verwarming op heet, blazers uit, de auto laten lopen. Op een gegeven moment ging de koelvloeistof koken, en liep de auto voorbij het middenstreepje, dus erg warm. Maar geen koelvinnen. Heb het reservoir bijgevuld, weer geprobeerd maar nog steeds geen vinnen. Heb ook de 2 aansluiting op de termoschakelaar verwisseld met elkaar (wat mij niet uit lijkt te maken) maar nog steeds geen koelvin. Dus met de oude stekker ging ie niet uit, en met de nieuwe gaat ie niet aan wat doe ik verkeerd? |
#8
|
||||
|
||||
Gaat ie wel aan als je de stekker doorverbindt?
|
#9
|
|||
|
|||
uhm, hoe doorverbindt?
stekker naar..? |
#10
|
||||
|
||||
gewoon een draadje tussen de 2 stekkers die je op de thermoschakelaar drukt, dan moet de fan aangaan, zelfs met contact uit.
|
#11
|
|||
|
|||
sorry begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
1 draadje alleen tussen de 2 contactpunten op de termoschakelaar? |
#12
|
||||
|
||||
nee, dan heb je toch geen stroom....gewoon een simpel draadje tussen 2 stekkers die aan de kabelboom zitten....wel uitkijken met je vingers, als de fan aanslaat en je vingers zitten daar nog ben je niet blij.
|
#13
|
|||
|
|||
ok was een domme vraag
maar nee, als ik een draad tegen de contactpunten op schakelaar aan doe en rechtstreeks naar de plus, gebeurd er niks |
#14
|
|||
|
|||
als ik de fan motor rechtstreeks aansluit aan de accu gebeurd er ook niks
systeem is nu (geloof ik) wel helemaal ontlucht, en duurt nu even dat hij warm is. Maar dan nog niks. Heb hem uitgezet toen de meter 3 kwart aangaf wat moet ik doen? |
#15
|
||||
|
||||
Fanmotor is kapot dan lijkt me....
|
#16
|
|||
|
|||
ok inmiddels krijg ik de fan weer aan. In de motor waren de 2 magneetjes die met veertjes om de koperen spoel moeten zitten eraf geschoten.
Maar, de vin gaat pas heel laat aan. Eerst was dit bij middenstreepje in de auto (ongeveer 90 graden). De schakelaar die ik heb gekocht was ook voor 90 graden, maar driekwart op de meter en daan gaat ie pas aan. Dikke slang bovenaan de rad. is hard en erg heet. Onderste naar pomp ook hard en erg heet. reservoir staat goed vol met koelvloeistof (nieuwe) waarom gaat de vin dan zo laat aan? |
#17
|
||||
|
||||
Verkeerde sensor meegekregen? Geen lucht meer in t systeem?
|
#18
|
|||
|
|||
verkeerde sensor, ik weet het niet...
lucht, tja hoe weet ik dat zeker? Heb het vat laten overkoken en geknepen in de slangen, daarna weer bijgevuld en dop erop. toch zit ik zelf meer aan lucht te denken aangezien hij dan heel snel warm wordt, maar moet ik hem dan meer laten overkoken want hij gooit er nogal wat uit... |
#19
|
|||
|
|||
Thermostaat?
|