|
||||
|
||||
dynamo 32b kapot, met welk type vervangbaar?
ik heb de dynamo kapot van de 32b. nu kan ik deze laten reviseren voor 110 euro, maar wil eerst een goedkope oplossing. dus wil ik er één halen van de sloop.
nu vraag ik me af welke dynamo ik moet hebben (buiten de 32B) want ik neem aan dat er meerdere dynamo's passen op mijn 32b? zo vergroot ik me kans om een goede dynamo te vinden. het betreft een 1600 motor
|
||||
|
||||
Van een Golf/Jetta 1600/1800 8v past ook. Let wel op de aansluit van de kabels op de dynamo. Die kan verschillen. Zit bij een nieuwer type met boutjes, bij een ouder type met een connectorblok.
Zijn het de spanningsregelaar/koolborstels niet? |
|
||||
|
||||
nee, lagers zijn versleten en joelen als een gek.
ik kijk eerst wel even naar een goede dynamo op de sloop anders laat ik deze wel reviseren. kan ik ze van een golf 2 of jetta 2 gebruiken?
|
||||
|
||||
jahoor, van een bigblock wel in principe. gewoon de oude meenemen en ernaast houden, dan moet t goed komen.
|
|
||||
|
||||
Als jouw dynamo boven de waterpomp gemonteerd zit, denk ik dat je best één van een Golf/Jetta kan proberen. Die hebben de dynamo daar ook zitten. Ik heb zelf een Passat 32B diesel, maar ik heb de dynamo aan de startmotorkant zitten. (Ivm de brandstofpomp) Bij mij past een Golf-dynamo i.i.g. niet.
|
|
||||
|
||||
Het is een 1600, dus de dynamo zit idd boven de waterpomp...
|
|
||||
|
||||
Bij mijn Jetta heb ik de lagers van de dynamo vervangen. Kost net zoveel als een sloopdynamo alleen koop ik dan nieuwe lagers ipv een 2e hands dynamo.
|
||||
|
||||
Quote:
en dat was mijn tweede vraag nog, is het makkelijk te doen om de lagers te vervangen en waar zijn de lagers te bestellen?
|
||||
|
||||
Quote:
Ik werk zelf bij de dealer en daar heb ik de lagers ook vandaan. Ik heb toen in de pauzes van een dag de dynamo uit elkaar gehaald, de lagers vervangen en de dynamo weer in elkaar gezet.