#1
|
||||
|
||||
Instelbare dempers
hoi
ik rijd rond met instelbare achterdempers. dus met een ring kan je de schaal waar je veer op staat in hoogte stellen. nu wil ik mn auto vanachter een tikje omhoog, en toen ontstond de discussie a: ik doe de ring omhoog op de demper. hiermee verhoog ik de voorspanning, en maak de het stuk demper onder de veer langer. hij zakt toch dieper dan die voorspanning (hij is niet zoooo stug), dus hij staat 'een cm demper' hoger op zn pootjes. b: ik doe de ring omlaag, de voorspanning is lager, de veer langer. maar de demper evenveel korter. doordat de veer langer is staat ie hoger op zn poten graag het langverwachte antwoord! wie kan me vertellen welke optie gelijk had? (we hebben uit tijdnood het maar even laten staan en niet beide opties getest..) alvast dank! (ik ga vrijdag op wintersport met lading, vandaar dat ie ff omhoog mag )
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#2
|
||||
|
||||
optie a om je auto achter iets te verhogen, maar je voorspanning verandert daardoor niet, hoor
|
#3
|
||||
|
||||
top, wat is het heerlijk om gelijk te hebben
nou weer hup de krik op dus
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#4
|
||||
|
||||
Inderdaad, het is optie A om je auto hoger te zetten. Echter klopt het stukje van de voorspanning niet.
Voorspanning: De spanning die op de veerpoot staat bij onbelaste toestand. In dit geval word hij dus ingeklemt door de onderste en bovenste veerschotel. De bovenste veerschotel word tegen gehouden door de zuigerstang. De onderste schotel word echter verplaatst, omhoog in dit geval. De afstand tussen de onderste en bovenste veerschotels neemt dus af. Doordat de veer niet verandert word de voorspanning dus groter. Echter in de statische situatie verandert er niets. De aslast blijft gelijk. |
#5
|
||||
|
||||
de voorspanning wordt kleiner als de afstand groter wordt, ruben
Maar dat maakt allemaal toch niks meer uit zodra je de auto de auto op zijn wielen zet... |