#1
|
||||
|
||||
Wie wat welke 16V
Hoi allemaal,
Omdat ik net niet tevreden ben over het vermogen dat mijn audi 80 1.8 (90 pk DS blok) nu heeft, heb ik het idee opgevat om de motor in te wisselen tegen een 16V exemplaar. Omdat ik natuurlijk binnen de VAG groep wil blijven, en de motor moet een beetje bij het bouwjaar van de motor passen, kom ik al gauw uit op een KR of PL. Het enige audi blok wat er daar ook bij in de buurt komt is het 2l 16V ACE blok, wat ik ook al heb liggen, zij het met een kapotte krukas en drijfstang. Nu heb ik een paar vragen: wat is het verschil tussen de KR en de PL. Welke signalen moet bv de KR computer binnen krijgen om het blok goed aan te sturen, en kan ik zo'n comp ook gebruiken om een ander(ACE) blok mee te regelen? Zijn de onderblokken van een 1.8 8V en een 1.8 16V gelijk, en zo ja, kan een 16V kop zo op een 8V onderblok? Dit zijn een paar vragen waar ik zo een beetje mee zit, omdat het me nog niet helemaal duidelijk is wat ik precies allemaal nodig heb om het ddl goed lopend in de 80 te krijgen. Dat een KR blok zo 1 op 1 niet past ivm bouwhoogte van de inlaatbuizen is mij bekend, vandaar dat ik ook het ACE blok heb.
__________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me |
#2
|
|||
|
|||
Verschil tussen KR en Pl staat op doppel-wobber.de
|
#3
|
|||
|
|||
Kijk eens op het Audiforum. Daar staat een 2.0 16V blok uit een 80 B4 Competition te koop, zelfs gereviseerd dacht ik.
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Ja dat weet ik, dat blok had ik al eerder gezien, en ik ken degene die het aanbied ook. Maar dat is net het punt, ikwil dus geen ACE blok omdat dat een 2L is, en het blok gebasseerd is op gebruik met kats, pingel detectoren ed, en ik dat net niet wil. Bovendien schijnt het ACE blok nou ook niet het betrouwbaarste te zijn wat uit de VAG stal komt. GR Hessel @TCD: bedankt voor de tip, is idd een handige site
__________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me |
#5
|
|||
|
|||
Naar mijn weten is een onderblok van een 8V gelijk aan dat van een 16V. Alle 1800 blokken zijn volgens mij zelfs hetzelfde, maar correct me if I'm wrong.
Ik ga er zelf ook een beetje vanuit omdat ik een 40k oude krukas van een golf 3 1800 in mijn 16V PL wil zetten en me heb laten wijsmaken dat dat dezelfde is... Sorry dat ik even je forum jat voor mijn vraag. |
#6
|
|||
|
|||
ACE is gelijk aan ABF uit type 3. Zijn de snelste 16v atmosferische VAG motoren.
Je kan die KR zooi ook gebruiken om een ander blok aan te sturen. Het enige waar je goed aan moet denken. Is dat je vermogen inlevert. Je kan beter het systeem van die ACE gebruiken. PL spullen overbouwen zou ik niet aan beginnen, is half mechanisch en storingzoeken is moeilijk, en je hebt het zelf verlies als met een KR systeem. Ik heb eventueel nog een goed lopende KR motor voor je te koop. Zit nu in een type 1. Is compleet met alles, en dan wil ik alles ook nog wel labelen voor je, zodat je het makkelijk aan kan sluiten. @ dragon 1800 krukassen zijn tot 1999 volgens mij in 2 typen gemaakt. Met 60-2 tandwiel op de krukas en zonder. Na 1999 is het zowieso anders. |
#7
|
||||
|
||||
ACE is 140pk, en KR 139, da's nou niet echt een heel groot verschil in vermogen, al hangt er bij het ACE blok wel een kat achter.
Maar hoe komt het dat ik vermogen in zou leveren als ik een KR comp hang op een ACE blok? Het gaat dus dan alleen over de aansturing, de spinnekop en ontsteking wil ik dan wel eventueel van de ACE gebruiken. Ik kwam er gisteren ook nog achter dat 1 van de zuigers van het ACE blok z'n beste tijd heeft gehad, en die dus ook vervangen dient te worden. Dus om het ACE blok weer aan het draaien te krijgen zou ik een 82,5mm zuiger uit een 2L blok moeten hebben, een 4 cilinder krukas uit een 9A of ander 2L blok, en een drijfstang uit bv een KR blok.
__________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me |
#8
|
||||
|
||||
Ik zou de zoekfunctie es gebruiken wat betreft de verschillen, daar lees je ook precies waarom je een 16V kop niet zomaar op elke willekeurige 8V onderblok kan zetten...
__________________
Golf 2 GTI 16V (86) Passat 35i 1800i CL sedan 13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met... Ascension is the mother of all mockups |
#9
|
||||
|
||||
Bedankt voor de info alvast. Ik heb besloten om het ACE blok te gaan gebruiken, mits ik natuurlijk de kapotte onderdelen vervangen kan krijgen.
Ik heb bovendien de kabelboom uit de donor auto gehaald, Wat een kl*te klus is dat zeg
__________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me |