#1
|
||||
|
||||
Max. CO Percentage voor auto's met LPG
Ik heb even een korte vraag waarop ik niet direct antwoord kon vinden:
Het gaat om een audi 100, bj '81 met een 2.1 5 cyl. Ik heb hier onlangs een LPG-installatie in laten bouwen, na 2000km moest ik even terugkomen om hem na te laten stellen. Dat heb ik afgelopen maandag laten doen, de inbouwer vertelde me dat de auto te rijk afgesteld stond. Het verbruik lag voor die tijd rond de 1:7/1:8, wat vrij normaal is volgens mij (1:10 met benzine). Sindsdien heb ik weinig vermogen in hogere toeren, vanaf +/- 3500. Dat was voor die tijd absoluut niet zo, zonder problemen kon ik naar de 120 en ook makkelijk naar de 140 als ik even in wou halen. Dat doet hij nu niet meer, met moeite tik ik de 120 aan en veel verder kom ik niet. Vanmiddag ben ik dus weer heen geweest en heb opnieuw naar de motor laten kijken. Ik heb nogsteeds hetzelfde probleem, al is het dan wel iets minder. Volgens de inbouwer zijn de afstellingen goed. Ik kon het volgende zien op het scherm (stationair toerental): CO 1,06%, CO2 12% en labda 0,99/1. Ik heb het idee dat de motor veel te arm staat afgesteld.... Nu wil ik hem dus ergens anders af laten stellen omdat ik niet de tijd heb om constant heen en weer wil rijden. Ik zoek dus iemand dichterbij, met de opmerking om hem rijk af te stellen. Maar wat moet dit ongeveer zijn? Last edited by Henk_Pigo : 02-10-2008 at 19:11. |
#2
|
||||
|
||||
Labda is 0.99/1, dat is netjes.
Moet liggen tussen 0.97 en 1.03. Max co percentage voor jouw bouwjaar met LPG is 1,5% Dus de monteur heefd inderdaad gelijk de afstelling is correct, maar loopt niet goed....
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#3
|
||||
|
||||
Ik zou voorstellen aan de monteur om hem rijker af te stellen en kijken of het daar echt aan ligt, gaat hij beter lopen door een rijkere afstelling zou ik hem hierop laten staan.
Voor Apk elk jaar weer even op de juiste afstellingen zetten om door de keuring heen te komen..
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#4
|
||||
|
||||
Da's duidelijk, de afstelling was dus verder wel in orde.
Ik heb op aanraden van de inbouwer de toevoerslang naar het mengstuk verder opengedraaid, het probleem is nu weg al zal het niet direct gunstig zijn voor het CO-gehalte... Nu alleen even kijken wat het verbruik doet. En met de APK draai ik hem gewoon eventjes weer dicht Last edited by Henk_Pigo : 04-10-2008 at 10:01. |