#1
|
||||
|
||||
Ontsteking afstellen met stroboscoop
Ik heb op mijn 1300 GF een setje motorfiets carburateurs gemonteerd, en de vacuumvervroeger zit niet aangesloten.
Nou heb ik een stroboscoop geleend, alleen nou zit ik nog met het probleem dat ik dus eigenlijk niet weet hoe die nou precies afgesteld moet worden. Ik heb al het een en ander gelezen, oa op polo86c register, en daar had ik iets gelezen van 12 graden voorontsteking. Hoe vertaal ik dat naar dat ontsteking-stel-geval bij de v-snaar in de buurt? Als er hier mensen zitten met ervaring en tips op het gebied van motorfietscarbs en ontstekingsproblemen hoor ik het graag |
#2
|
||||
|
||||
je moet dan een strobo hebben met gradenverstelling.
Een simpele strobo is alleen te gebruiken met de merktekens op je krukaspoulie en merkteken idd.. Dus dan kan je de ontsteking alleen afstellen op de originele 6graden voor BDP. Volgens de goeroe (Serge Pot) moet je de motor op 14 graden voor BDP afstellen. Conclusie, je moet even op zoek naar een lamp met gradenverstelling(als je die nog niet hebt.)
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#3
|
|||
|
|||
Je kunt natuurlijk ook zelf een markering op de krukaspoelie maken voor 12 of 14 graden voorontsteking.
Als de afstand tussen markering van BDP en originele ontstekingstijdstip 6 graden van een totale omwenteling voorstelt, dan kun je aan de hand daarvan simpel andere hoeken bepalen.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#4
|
||||
|
||||
Ja, daar had ik ook al even mee zitten knoeien.
Maar welk punt van dat 'visje' zoals het vaak genoemd wordt, is nou de 6 graden voor het bdp? En welke het bdp? En nog wat, op hoeveel toeren moet je het ongeveer afstellen, want als de toeren omhoog veranderd het tijdstip ook. (als je begrijpt wat ik bedoel ) |
#5
|
||||
|
||||
Op stationair en op 3000 rpm toch?
|
#6
|
||||
|
||||
Een gemiddelde (universele) garage heeft wel een lamp met gradenverstelling, hoef je niet te gaan rekenen, meten, markering uitzetten en (waarschijnlijk) onnauwkeurige resultaten te krijgen.
Afstellen bij ongeveer 900tpm. Probeer de auto stationair zo af te stellen zodat deze 900tpm loopt en na het afstellen van de ontsteking kan je dat weer bijstellen tot 900tpm en nameten. Je bent in totaal max. 10 minuten bezig, dus een garage doet daar echt niet moeilijk over. Ik was voor een pak gevulde koeken klaar!
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |