#1
|
|||
|
|||
Versnellings bak.,gaat slecht in versnelling.
Hallo.
ik heb dus sinds gisteren een golf 2 gti. maar hij gaat zeer slecht in zijn achter uit en in de 1e versnelling. komt dat omdat de synchromesh ringen zijn versleten, of iets anders? groetjes marco |
#2
|
||||
|
||||
Kijk je schakelmechaniek even na op spelingen enzo.. je hebt kans dat het een heel simpel dingetje is die je vergeet..
eventueel uitleg over synchromesh: Het probleembij schakelen is het verschil in toerental van de te koppelen as en tandwiel. Om het koppelen soepel en zonder kraken te laten verlopen, moeten de toerentallen van de as en het te koppelen tandwiel gelijk zijn. Daarom wordt een syncroniseer inrichting in je bak gemonteerd. Een syncromeshring is gemaakt van brons, het conische vlak van de ring is geribbeld. De toppen van de ribbels zijn scherp. Door die scherpe "punten" glijd de ring gemakkelijker door de olielaag die het tandwiel moet verbinden met de as. (syncroniseer inrichting) Maar de scherpe punten slijten natuurlijk. Dat is wat jij waarschijnlijk hebt. Krakend schakelen kan een van de gevolgen zijn. |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ik zou het ook mikken op het schakelmechaniek, en daarna op olie hoeveelheid en kwaliteit/leeftijd... Dit omdat naar mijn weten een achteruit nooit een synchro inrichting heeft... als het de 2, 3, 4 waren die versleten waren dan zou ik het wel denken, omdat die altijd bewegend schakelen EN vaak gebruikt worden. hoop dat het helpt. mvg db |
#4
|
|||
|
|||
dank jullie beiden voor de info.
ik zal de bak eens grondig doorzoeken. |
#5
|
||||
|
||||
acheruit heeft idd geen syncromesh.
wel constantmesh.. verschil hier tussen is dat bij de ene het tandwiel los op een as zit en wordt gekoppeld aan de as door de syncromesh en de andere schuift er een tandwiel tussen. constant mesh |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Je principe uitleg is goed, maar naar mijn weten heet het dan sliding mesh. omdat de de tandwielen in en uit elkaar glijden mvg db |
#7
|
||||
|
||||
ja klopt. ik heb het verkeerd..
is idd sliding mesh |