![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hallo forummers!
Mijn Vento wil sinds vorige week donderdag niet meer starten ![]() Na wat onderzoek, moet het naar mijn mening wel het start-relais zijn. Namelijk: het blauwe draadje/ stekkertje naar het relais geeft gewoon spanning, wanneer ik de contactsleutel omdraai; bovendien heeft de startmotor tot vóór dit 'geintje' altijd mooi rond gedraaid; zònder bijgeluiden. VRAAGJES: Kun je zo'n relais los halen en dus apart vervangen? (Wat kost zoiets?) Of moet ik zowieso een hele (ruil-)startmotor regelen? ...en in dat geval: van welke motortypes past een startmotor op mijn 2.0 8V? (past bijv. de 16V versie ook?) Ik kan vrij makkelijk bij de startmotor/ startrelais. Helaas gingen er maar twee schroefjes los van het relais, maar de derde is vern**kt. ![]() Alle informatie is welkom! ![]()
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 04-06-2008 at 05:36. |
|
||||
|
||||
![]() Heb je al met een hamer een voorzichtige tik op de startmotor gegeven? Dit is een tijdelijke oplossing, maar je kan wel starten.
|
||||
|
||||
![]() Ik zou eens rondkijken naar een 2e hands startmotor als je een beperkt bedrag wilt uitgeven hieraan.
Veelal voor rond de 50-70 euro wel te vinden op sites als marktplaats of bij VW liefhebbers, terwijl een nieuwe al snel 300-350 euro kost.
|
||||
|
||||
![]() Grote kans dat de stroom draad van de koolborstelbrug die buitenlangs loopt (dikke massa draad) kapot is. Ik heb het met een TDI gehad bij 260.000km en nu waarschijnlijk ook bij de VR6 (270.000km). Deze draad vergaat gewoon door vuil en roest. Startmotor eronder vandaan trekken, koolborstelbrug demonteren en voor 20,- een nieuwe koolborstelbrug halen. Startmotor even schoonmaken en een beetje nieuwe vet erin, nieuwe koolborstelbrug monteren en gaan
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Het kale stukje dikke kabel van de startmotor naar het relais? Is volgens mij nog in tact; ik had hem er donderdag al onderuit en idd ff ingevet enzo. Alles zag er gewoon netjes uit. ![]() Maar vanmiddag ga ik nòg eens demonteren... (dat moet toch, maar ik had gisteren geen zin meer...) ...en dan zal ik extra goed naar deze 'koolstofbrug' kijken. (het zou kunnen; mijn km-stand zit trouwens nèt tussen die twee van jou in...) Bedankt voor de tip! (iedereen, trouwens ![]() Iemand nog een suggestie, hoe ik het relais kan doormeten; wat voor waardes ik moet aflezen bij het testen of het relais nog heel is?
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 04-06-2008 at 05:54. |
|
||||
|
||||
![]() De koolborstelbrug is idd nog in tact; ik denk nog steeds, dat het relais gewoon stuk is...
Maar goed, ik heb bij sloperij Rutte, Velserbroek, een startmotor gehaald van een '92 Toledo. Het was wel een 1.8, maar met mijn eigen startmotor in de aanslag, zag ik dat-ie vrijwel identiek was! Het personeel heeft hem op de 'brug' gezet (lees: vorkheftruck) en de startmotor voor mij gedemonteerd... en dat allemaal voor 25 eu! Ik heb hem net geplaatst en... hij doet het weer! ![]() Het enige dat echt anders is, was het pooltje van het relais, waar mijn stekkertje niet meteen 1-2-3 op paste. Dus ff een verloopkabeltje gemaakt en.. klaar! Mijn eigen startmotor laat ik waarschijnlijk nog wel repareren, als een nieuw relais plaatsen mogelijk is. (Altijd handig ééntje op voorraad ![]()
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 05-06-2008 at 21:25. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
een relais is eigenlijk een schakelaar die door middel van een kleine stuurspanning een groter stroom circuit aanstuurt. doordat er een stuur spanning op het relais komt, wordt er door een soort magneetje het relais ingeschakeld. dat is die klik die je hoort. een relais in ruststand kun je dus niet doormeten, hiervoor moet deze ingeschakeld zijn. de contacten die in een relais zitten willen soms nog wel eens inbranden, dan kunnen de contacten dus aan elkaar blijven plakken of juist door het inbranden helemaal geen contact meer maken. als er een doorzichtig omhulsel omheen zit, kun je vaak de staat van een relais wel bekijken, zit deze echter helemaal in een blokje, kun je deze maar beter gewoon preventief vervangen. grtz.
|
||||
|
||||
![]() ThanX!
Relais vervangen... dÃ*t was ook de planning! Weet je ook of en waar je die dus los kunt kopen en wat dat ongeveer moet kosten? Ik wist idd hoe een relais werkt, maar had nog nooit gehoord, dat die gewoon te vervangen is. Vandaar dat ik hier informeerde! Meestal is het: Startmotor kapot? >Omruilen voor een gereviseerde ruil-startmotor en that's it!
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |
|
||||
|
||||
![]() 19-6: hij doet 't nog steeds...
![]()
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |