#1
|
|||
|
|||
ventilatie vraagje
hallo mensen,
nieuw hier en nieuw in de "auto-wereld" in z'n algemeen, met mijn motorfietsen kan ik lezen en schijven; maar mijn "nieuwe" golf stelt mij voor raadsels.............. voorlopig wil ik het simpelweg bij onderhoud en reparatie houden; op termijn wil ik mischien nog wat zaken verbeteren (wegligging, remmen..........) dus hier mijn eerste reparatie-vraag (werkplaats-handboek heb ik nog niet, vandaar..........) - de ventilatie opening links naast het stuur ligt deels los; de horizontale lamellen zitten op z'n plaats, maar de verticale liggen er los achter, ook de afsluiter zit of los of wordt belemmerd door de losse delen want dicht gaattie in ieder geval niet meer. heb inmiddels 3 schroeven gevonden, 2 in het rooster en 1 links onder achter het blokje met de indicator voor de airbag. logisch zou een 4e schroef dus rechtsonderin achter het blok met de verlichtings-schakelaars moeten zitten?? Maar dat blok krijg ik er dus niet uit en omdat ik verder geen idee heb hoe het vast zit en wat er allemaal vanachter insteekt durf ik er niet te veel kracht op te zetten. Kan dit ventilatie rooster eruit zodat ik 'm kan repareren of vervangen (liefst zonder het hele dashboard te moeten demonteren) De wagen in kwestie: Golf III 1.9TD Variant, bj 1997 alvast bedankt Steven |
#2
|
||||
|
||||
met een kleine schroevedraaier moet het toch echt lukken. Zit idd vrij vast, maar je kan best wat kracht zetten om hem eruit te wippen.
Weet alleen niet of j al die schroeven los moet halen voor alleen het roostertje... Staat me iets van bij dat dat de schroeven zijn voor het dashboard. En dat het rooster eruit te wippen is...... Zie dat je ook een 1.9TD hebt. Die heb ik ook! Maakt die van jou ook zoveel lawaai rond de 120 en wanneer je 140 rijdt dat het dan een stuk minder is??
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ga ik volgend weekend even proberen dan, heeft verder niet zo'n haast; zit al vanaf de aanschaf los, begint me alleen steeds meer te irriteren. herrie?? och dat is een relatief begrip; na 19 jaar alleen italiaanse tweecylinders (moto guzzi) gereden te hebben is die golf motorisch erg stil. boven de 110-120 begint de carroserie (waarschijnlijk door de dakrail van de variant) behoorlijk wat herrie te maken. De motor lijkt inderdaad iets stiller te worden als de 4000 toeren eenmaal gepasseerd zijn, maar ik rijdt dat niet vaak. Mijn probleem is het voertuig referentie kader, mijn motorfietsen voelen bij iedere snelheid strak en stabiel aan, de golf wordt voor mijn gevoel boven de 130 erg vaag; duidelijk gevalletje compromis comfort/wegligging Zal ik voorlopig even aan moeten wennen; als de bankrekening een beetje bekomen is van de schrik van de aanschaf en ik flink wat kilometers heb kunnen oefenen (heb mijn auto-rijbewijs nu 6 wkn) ga ik weleens nadenken over fatsoenlijke (afstelbare!!!) schokbrekers, stabilisatorstangen en fatsoenlijke remmen (brembo rules) bedank voor de snelle respons steven |
#4
|
|||
|
|||
het roostertje kan je er gewoon uittrekken, pak een platte schroeven draaier en steek die tussne je daschboard en luchtrooster en probeer het rooster eruit te wippen.
of je kan het hele deel eraf halen tot aan je teller zegmaar, om je lichtshakelaar eruit te halen moet je even dat linkse afdichtkapje loshalen en dan met je vingers erin en dan een klein lipje ene stukje naar binnenbuigen van je lichtschakelaar en dan kan je hem erzo uithalen. |
#5
|
|||
|
|||
dat rooster krijg je er inderdaad uit door even met een platte schroevendraaier er langs te steken. deze zitten er gewoon in geklikt daar hoef je verder geen schroeven voor los te halen.
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
allemaal bedankt voor de tips; schroevendraaier was zelfs niet eens nodig: was vandaag zo gezellig op de A15 richting rotterdam dat ik op m'n gemak het rooster heb zitten repareren. Alleen ontbreekt er 1 lamel, kan dat nog iets van een ventilator blokkeren als die naar binnen gevallen is? of kan het hooguit een rammeltje veroorzaken? Schrok trouwens toen we op een gegeven moment weer reden van wat rare geluiden links voor; alsof er iets van plastic klem zat onder de voorkant.......... Maar werd even later weer gezellig stilstaand door een vrachtwagen-chaufeur gewaarschuwd dat mijn knipperlicht op het asfalt hing????? Vluchtstrook opgezocht en unit teruggeklikt in het bumper; maar komt dat vaker voor?? dat de knipperlicht-units er spontaan uitvallen? Heb toevallig net deze week een nieuwe besteld omdat het glas kapot is, de auto heeft wat parkeer littekens van de vorige eigenaar. Heeft iemand een duidelijke tekening o.i.d waarmee ik de opening in de bumper kan controleren op schade; of is het altijd de knipperlicht-unit die "lam" wordt. alvast bedank Steven |
#7
|
||||
|
||||
Zal denk ik komen door de rijvaardigheid van de vorige bestuurder(ster)
En het plastic clipje aan de unit zal of lam geworden zijn of afgebroken zijn.... Aan de bumper zal weinig te zin zijn denk ik.. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Moet wel zeggen dat het allemaal wat gammelig aandoet in die bumper. Alleen de mistlamp zit goed vast want die is dan ook geschroefd....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Was ook heel verbaasd toen ik zag destijds dat het gewoon geklikt zat; ik heb overigens de versie zonder mistlicht voor, naast het knipperlicht zitten alleen 2 reflectorplaatjes en die zitten ook gewoon "los" Zal wel even kijken met de nieuwe units morgen of dat allemaal wat steviger zit. |
#9
|
||||
|
||||
Ik denk dat het voor jou best handig kan zijn om een vraagbaak te kopen, zelf heb ik er ook eentje en ik ben ook nieuw in het autowereldje, en er staat een heleboel zeer nuttig informatie in wat betreft zelf onderhoud, kleine mankementjes en je kan er veel van leren.
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
is mischien wel een goed idee, want ik krijg meer en meer de indruk dat een werkplaatshandboek niet gaat lukken............ een vraagbaak o.i.d. komt dan ook wel in de buurt (denk ik, heb nog nooit zo iets gehad; van al mijn motorfietsen heb ik de officiele werkplaatshandboeken) ga weer eens werken vandaag later |