#1
|
|||
|
|||
tuning 1.9 wbx LPG project
Ik ben al geruime tijd bezig om alle onderdelen samen te sparen om een nieuwe wbx 1.9 op te bouwen dewelke een zeer hoog koppel heeft en zo zuinig mogelijk is.
Voor deze opzet te bekomen heb ik al een hele waslijst. Deze is de laatste weken volledig samen aan het komen. Als basis voor dit project gebruik ik een 1.9 wbx met injectie GW blok. De injectie wordt er af gehaald en vervangen door twee dubble delorto 40mm dewelke volledig gereviseerd zijn en turbo aangepast. Dit gewoon om alle opties in de toekomst opten te houden. Op die delortos worden speciaal gemaakte venturies geplaats veer men LPG. Hierop worden K&N filters op geplaatst. Om deze volledig opbouw onder de kap te krijgen maak ik zelf nieuwe inlaatspruitstukken die geleidelijk van 40mm naar 35 mm gaan "van carbu naar cilinderkop". Van de cilinderkop is een +- 3 mm afgehaald om op een compressieverhouding van 1 op 11 te komen. Verder zijn er grotere inlaat en uitlaatkleppen in gekomen. De volledige inlaat en uitlaat van de kop is geflowd om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Om te voorkomen dat ik veilig zit kwa pingelen "zeker op benzine" gebruik ik een savegard om men ontsteking te regelen. http://www.jandssafeguard.com/ Om de motor zuiniger te krijgen ben ik gaan kijken hoe nieuwe wagens dat voor elkaar krijgen. 1 van de zaken is dat je op de motor remt er geen verbruik meer is. Dit is een toestel dat ik nu zelf gemaakt heb en binnenkort ook ga toepassen. Het is gebaseerd op een shiftlight. Om te voorkomen dat het gas onderbroken wordt onder 1500T/min "in verband met stilvallen" ga ik de beveiliging zo maken. Hier een Het schema, ook eventueel om zelf een universele shift light te maken. Ik ga men solid state relay sturen met J2. J1 is is de signaal ingang. Met R3 stel je het toerental in. Verder is dit toestel wel een stuk uitgerijder dan wat op deze tekening staat. Maar als je wat van electronica kent is dit een goede basis om van te vertrekken. Verder heb ik een toerenteller gekocht en zelf een behuising voor gemaakt. Momenteel ben ik de cilinders aan het verweideren en de nieuwe aan het installeren. Verdere info volgt nog. Last edited by maestro : 16-12-2007 at 11:05. |
#2
|
||||
|
||||
das een verdomd bijzonder project... ben benieuwd
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
|||
|
|||
Project gaat even stil liggen.
Ze hebben gisteren achter op men bus gereden. Eerst schade herstellen voor ik verder ga met dit project. |
#4
|
||||
|
||||
Heh balen, ik had er ook net zin in om dit te volgen, klinkt namelijk echt goed! En weer eens wat anders.
Veel sterkte met de reparatie! En daarna snel weer verder met die dikke WBX bouwen
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Jammer zit het net te lezen, sterkte met de reparatie man!
|
#6
|
|||
|
|||
Het is men partner in crime dat er met zen auto op gerden is.
Wij deze samen een garage om aan de wagens te werken. Hij heeft dus een project bij gekregen. Ga ondertussen wel zelf door proberen doen. We zullen wel zien waar we uitkomen kwa timing. |
#7
|
||||
|
||||
Houd ons iig op de hoogte, en uiteraard foto's
|
#8
|
|||
|
|||
Ik heb vandaag geprobeerd de cilinders te verweideren.
Niet gelukt dus. Cilinders zitten pot vast op het carter. Heeft iemand ervaring of goede ideeen om deze te verweideren? |
#9
|
||||
|
||||
Poeh, bij mij kwamen ze wel makkelijk los. Kun je niet een flinke schroevendraaier 'hefbomen' achter de watermantel?
Zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28807 voor info
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Klinkt als een mooi project, succes!
|
#11
|
||||
|
||||
plan klinkt goed, in wat voor bus komt deze motor?
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ik ben aan het denken om de cilinders gewoon te laten zitten onder het moto. If it issent broke don’t fix it. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
De nieuwe blok komt in men huidige T3 zitten. |
#14
|
||||
|
||||
oh ja, die had ik al es voorbij zien komen hier
|
#15
|
||||
|
||||
Je zult zowiezo de Oringen aan de bovenrand wel moeten vervangen. Aan de onderzijde waar de cylinders in het blok geschoven zijn zitten ook Oringen, als de cylinders echt totaal niet van hun plaats zijn geweest kun je het riskeren alles te laten zoals het nu is, als ze bewogen zijn zou ik absoluut nieuwe plaatsen.
Zou je nu je toch zover bent, niet even de moeite nemen om verder te demonteren en een setje frisse zuigerveren te steken?
__________________
Quote:
|
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Eigenlijk heeft de kerstman zelfs beter dan zuigerveren gebracht Was nog een nieuw setje dat ik ergens onder het stof heb gevonden Ik kan mischien idd beter vervangen. Ga nu proberen om de boel is op te warmen en dan te zien of iets wilt geven. Last edited by maestro : 21-12-2007 at 18:19. |
#17
|
|||
|
|||
een dagje kruipolie laten intrekken en dan nog is een poging gedaan.
Deze keer met meer succes alle cilinders zijn er af. Nu ben ik beginnen prullen met de circlipsen die de zuiger vast houden. Met een goedkope circlipstang is er geen beginnen aan. In het weekend nog is gaan winkelen om goede tangen te gaan halen. |
#18
|
||||
|
||||
Goed bezig ga dit zekker wel volgen
|
#19
|
||||
|
||||
Had je die link al gelezen die ik poste, Maestro?
__________________
Quote:
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
if it aint broke, don't fix it
__________________
Quote:
|