#1
|
||||
|
||||
Motortuning MKII 16V
Hallo, Ik heb een Golf 2 GTI 16V (KR) uit '88 die nog volledig origineel is, zo heb ik het graag maar qua motor wil ik hem toch nog wat krachtiger (richting 200 pk )
Nu heb ik wel al wat threads gevonden over wat je zoal kan doen om een 16v op te drijven maar ik had graag wat meer info en details erbij gehad (merken, eventueel richtprijs, waar je wat vind, hoe bepaalde onderdelen werken en zorgen voor meer pk's, of het zelf te plaatsen is,...) Dus kom maar op met die info want via de search en het www ben ik niet zoveel te weten gekomen. Thanks ! Dus graag wat meer info over tuningmogelijkheden van onder andere: -nokkenassen -uitlaat -turbo / compressor -kop -koude lucht systemen -ontsteking en injectie systeem -.....? (en natuurlijk houdt iedereen van mooie foto's ) |
#2
|
||||
|
||||
Iemand wat info te bieden? Alles is welkom, links naar shops(eender welk land), info over merken, foto's van getunde 16v's om ideën op te doen, vertel warmee jij je 16v hebt veranderd of wat de mogelijkheden zijn en hoe het werkt,....
|
#3
|
||||
|
||||
Kijk maar een bij Watergekoelde projecten, hier staat een topic van mij over mijn 16V. In mijn album staan ook veel foto's.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#4
|
|||
|
|||
Ik ben hier zelf ook een beetje naar op zoek,
in ieders geval naar een leuke nokkenas, een spaghetti spruitstuk heb ik al. En wil evt me vliegwiel nog wat afdraaien. En aan aanzuigsystemen heb ik zelf nog niet veel gevonden omdat je bij deze motor ook met die spinnenkop en alles zit, heb 1 keer een openfilter ervoor gevonden maar die koste al meteen rond de 250euro. En wat ik over turbo's compressors of g-laders heb gehoord om je blok daarnaar om te bouwen is ook een zeer duur geintje. |
#5
|
||||
|
||||
Ja ik zit ook wat te twijfelen over openfiltersysteem, lijkt mij niet eenvoudig met die spinnekop (is de brandstofverdeler nee?). Waar moet da ding naartoe als je geen normale luchtfilterbak meer hebt?
Als ik me niet vergist berekent een K-Jettronic systeem automatisch aan de hand van de hoeveelheid lucht die binnekomt de benodigde hoeveelheid ingespoten brandstof, dus als je plots door het plaatsen van een openluchtfilter een hoop meer lucht binnenkrijgt zort dat niet voor problemen toch? Qua turbo's/compressor's leek een turbo mij het meest rendabel daar je geen vermogen wegneemt van de motor zoals bij een compressor die door de krukas word aangedreven. Maar waar vind je nu de juiste stukken om de uitlaatgassen eerst die turbo in te sturen voor ze verder gaan e.d. Verder weet ik niet goed hoe je een andere krukas kiest (qua graden), en zijn deze gewoon op tijd te zetten zoals de standaard krukas of heb je daar weer een hoop kennis voor nodig. Doe liever alles zelf vandaar dat ik zoveel info nodig heb. Moet een spaghetti spruitstuk niet het best i.c.m. met andere uitlaatlijn worden geplaats voor een daadwerkelijke vermogenswinst? Qua merk ken ik alleen supersprint hierin, welke merken zijn ook goed? @VWleusden: thanks, zal nu ff je topic en foto's bekijken |
#6
|
||||
|
||||
Als ik jou was zou ik eerst het hele blok eens laten nakijken en de dingen waarbij dat nodig is laten vervangen of reviseren. De 139pk die hij op papier in '88 haalde zitten er nu waarschijnlijk niet meer in. D'r zitten nogal wat bewegende delen aan je blok die door de jaren heen nogal verslijten willen. Als je nou je blok flink gaat tunen met een versleten basis heb je kans dat het binnen niet al te lange tijd helemaal in de soep loopt of dat je vermogenswinst niet optimaal is.
Begin met een goede basis! Ik ben wel benieuwd wat het voor je vermogen doet als je je cilinderinhoud laat opboren naar bijvoorbeeld 1900cc en de wanden laat hohnen ed. Dit zorgt er voor dat alles weer wat netter gaat lopen doordat de cilinders weer rond zijn in plaats van ovaal, en de grotere inhoud zal ook wel wat meer pk's leveren (waarschijnlijk wel alleen met andere nokkenassen voor betere vulling).
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#7
|
||||
|
||||
Dat probleem met de filterbak kun je eventueel oplossen met het plaatsen van een Scirocco spruitstuk. Kost waarschijnlijk wel wat.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#8
|
||||
|
||||
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Mjam mjam. Hij had het alleen wel over low budget. Hiermee kom je al snel boven de 5-6k uit.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#10
|
||||
|
||||
Wilde net zeggen als je een filter waar je geen reet beter van word al te duur vind. Zou ik maar nooit meer aan die 200pk denken.
Ook moet in de eerste nog vinden die 200pk's uit een 16v heeft gehaald met de orginele injectie meuk.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#11
|
||||
|
||||
Ik ga nooit mijn 20 jaar oude KR opdrijven voor hij helemaal uit elkaar is geweest, Ik was in ieder geval van plan het torretje volledig uit elkaar te halen en te vervangen wat moet vervangen worden om die goede basis waar je het over had te krijgen.
Ik probeer gewoon nu al zoveel mogelijk ideën en info bij elkaar te krijgen zodat het plan klaar ligt als de basis er is. En ik heb nooit iets gezegt van low-budget, wie niet veel geld wilt uitgeven zal nooit in de buurt van 200pk komen met een KR. Verder heb ik nog wat vraagjes na het lezen van vwleusden zijn topic: -wat zijn ITB's en hoe werkt het? -wat is een DTA E48? -is een 4-1 uitlaatspruitstuk hetzelfde als een 4-2-1 uitlaatspruitstuk? -mag men zomaar grotere injectoren plaatsen of welke aanpassingen/afstellingen zijn daarvoor nodig? -Wat is het nut je uitlaatnokkenas aan de inlaten te plaatsen? |
#12
|
||||
|
||||
Als je het wil laten doen. Ga dan gewoon bij een tuning specialist langs. zeg wat je van plan bent. weet je ook meteen wat het zoon beetje gaat kosten. En er zal toch heel wat moeten gaan bebeuren om bij de 200pk te komen.
|
#13
|
||||||||
|
||||||||
Quote:
Je zou de eerste niet zijn. Quote:
Je vond het luchtfilter al "een duur geintje". Excuses voor mijn aanname dan. Quote:
Indepentend throttle boddies. Onafhankelijke gasklephuizen dus. Niet te verwarren met carbs. Hiermee kun je de mengverhouding per cilinder optimaal afstellen. Uiteindelijk zal je motor veel beter gaan lopen en beter presteren. Je verbruik (met gelijke rijstijl) zakt, en je koppel bij lage toeren zal stijgen. Verder hangt ie veel beter aan het gas en reageert ie directer. Quote:
Motormanagement. Quote:
Njet. Quote:
Hier weet ik het fijne niet van, maar kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld met zaken als je uitlaat rekening moet gaan houden wanneer je grotere injectoren plaatst. Quote:
De nokken van de in- en uitlaat zijn verschillend. De uitlaatnokken zijn iets "scherper" en zorgen voor een betere vulling bij een hoger toerental, iets waar de 16v om bekend staat. Probeer toch echt eens de search te gebruiken voor je hier allerlei dingen gaat vragen. Kijk bijvoorbeeld eens rond wat de eigenschappen van de spruitstukken zijn en wat de nokkenassen doen. Hierover staat al ontzettend veel nuttigs op het forum geschreven.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Precies. Jeroen van Bolku tuning hier op het forum kan en wil je hier waarschijnlijk al een heel eind mee helpen.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#15
|
||||
|
||||
Als je trouwens de boel een beetje makkelijk en betaalbaar wil houden kun je trouwens de ITB's beter direct uit je hoofd zetten.
Ik heb hier zelf ook al heel veel opties bekeken, en heb een tijdje terug via een vriend in het buitenland een manier gevonden om de kosten ontzettend te drukken, maar zelfs dan kom je nog op een paar duizend euro uit voor je de spullen op je auto hebt en de zooi een beetje aan het lopen krijgt. Voor een optimale afstelling ben je dan nog "een paar euro" kwijt.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#16
|
||||
|
||||
Bedankt voor de info, je hebt al een stuk verklaard.
Ik begrijp nu ook dat met nokkenassen met andere graden een andere scherpte bedoelt word van de nokken zelf. Ik dacht dat hiermee de hoek bedoeld was dat de afzonderlijke nokken uit elkaar staan wat dus de timing zou veranderen. Betere nokkenassen gaan dus simpel gezegd zorgen dat de kleppen verder (en sneller?) open en dicht gaan , of ben ik weer verkeerd? En 200pk zal inderdaad moeilijk worden, maar ik ben al blij als hij richting 170 gaat en alle slijtageonderdelen vernieuwd zijn. Dus wat ik zeker van plan ben: - andere nokkenassen (merk?, (online)shops hiervoor? , welke graden?) - 4-1 spaghettispruitst. (supersprint? RVS nemen? op maat?) - tijdens revisie cilinders laten honen/uitboren en dus grotere zuigers erin - eventueel open lucht filter - kop laten bewerken |
#17
|
|||
|
|||
|
#18
|
|||
|
|||
Hallo, ik ben zelf nog niet zo lang te vinden op dit forum, maar heb zelf wel een 16v. gehad met 230 pk en 260 nm koppel. Deze motor rijdt nou nog steeds vrolijk rond in de buurt van Tiel, en heeft nu zelfs 270 nm of iets dergelijks. Om zo'n motor te bouwen, ben je minstens 10000 euro kwijt. Gesmede 83,5 mm. zuigers van bv wiseco. Krukas van een diesel, onderblok van een 2 liter of een 1,9 TD. Drijfwerk verlichten en uitbalanceren, kop maximaal bewerken en bv. 304 graden nokken van kent met verstelbare tandwielen en kettingtandwielen, idd throttlebodies/gasklephuizen minstens 45mm. , inlaatspruitstuk, filters , brandstofdrukregelaar en noem nog maar een 20 dingen op.
Blijf nou maar mooi 1 op 10 rijden met op zijn best een paar 276 graden nokken van schrick en een bewerkte kop, dan haal je ongeveer 160-170pk en dat rijdt nog best leuk, ook binnen de bebouwde kom. 200+ met throttlebodies is gewoon 1 op 5 rijden, neem dat aub maar van mij aan.... Ik hoop dat je er iets aan hebt, groeten Tom |
#19
|
|||
|
|||
En maak hem 100kg lichter! Daar heb je meer aan, dan 2000 euro uitgeven voor 20 pktjs..En dat kost je haast niets!
|
#20
|
||||
|
||||
wil je 200+/- pk uit je 16 klepper halen? Gooi dat blok gelijk ergens achter in de schuur en bouw een 1.8t in, als je een beetje handig ben scheelt het gelijk een paar eurie en je hebt en redelijk nieuwe motor in plaats van een 20 jaar oud beestje.....
__________________
Quote:
Witte Mk2 8v under construction, project tijdelijk gestaakt Old enough to know better, young enough to not give a f**k
|