|
|||
|
|||
Xenon afstelling
Sedert twee weken heb ik mijn olf voorzien van Xenon verlichting! Nu maak ik mij echter een beetje zorgen over mijn medeweggebruikers. Die 6000K Bi-Xenon Pilot gasontladingslampen priemen iedere tegenligger in de ogen. Het helpt natuurlijk ook niet dat ze achter koplampen met helder glas zitten..
Mensen die mij tegemoet komen zie ik direct naar hun zonneklep grijpen en diegene die voor mij rijden laten spontaan de auto afslaan. Vandaag had ik een Daihatsu Cuore (zo’n semi-invalide auto) voor me rijden met daarin een Marokkaan aan het stuur en twee Nederlandse mokkels op de achterbank. Deze laatste twee gingen spontaan omgedraaid in de auto zitten om te gebaren dat ik mijn groot licht uit moest zetten. Om duidelijk te maken dat dit slechts het dimlicht was, kon ik enkel met groot licht seinen. Kortstondig waren er dus vier koplampen op de Cuore gericht.. Aan hun gezichtsuitdrukking was duidelijk te zien dat er even kortsluiting in de oogzenuw plaats vond ; een uraniumsplijting is er dan ook niets bij. Volgens de garage/dealer zijn mijn koplampen echter goed afgesteld en zou dit geen probleem mogen geven voor de APK. Echter het lichtbeeld is ook niet heel netjes; veel last van strooilicht. Aangezien het dus heldere koplampen betreft en de reflector van boven hetzelfde is als onder, kan men eigenlijk ook niets anders verwachten. Maar hoe is dit op te lossen? Zijn er heldere koplampen van een bepaald merk die een betere lichtverspreiding geven? Alle ideeën zijn welkom! |
|
|||
|
|||
bij mijn jetta had ik dit idee ook al
de licht bundel lijkt boven uit de koplamp te komen erg veblindend |
|
||||
|
||||
Heb je D2R of D2S lampjes erin zitten?
Daarnaast is het bij xenon-verlichting zonder automatische verstelling wel zo wijs (sociaal) om de koplampen iets lager af te stellen dan gebruikelijk (op de afstellijn v/h apparaat).
|
|||
|
|||
Quote:
Het betreft deze set, dus D2R met H4 fitting. De koplampen staan al lager afgesteld dan gebruikelijk. Het probleem zit hem volgens mij in het helder glas. Hier een foto op afstand van de (vieze) auto met heldere koplampen: p.s. er zitten dubbele angel-eyes in.. |
|
||||
|
||||
grappig verhaal.
Maar het komt me inderdaad bekend voor. Momenteel staan mijn koplampen naar meerdere malen opnieuw stellen nog steeds verkeerd. Omdat ik momenteel niet veel 's avonds rij heb ik er niet meer zo veel last van, maar ik raad ook aan om je lampen wat meer naar beneden te schroeven.
|
|||
|
|||
Als je dit verhaal al amusant vind, wil je mijn rit naar antwerpen (metropolis) niet horen.. Na wederom opnieuw afstellen ben ik benieuwd naar het resultaat; ik vertrek zodirect vanaf Tilburg naar Oosterhout dusz u bent gewaarschuwd..
|