#1
|
||||
|
||||
My First Bug
Hallo,
Zoals Nas in het "techniek en tunning luchtgekoeld Type1" forum vertelde, ben ik sinds gister in het bezit van een Kever 1302 1600cc benzine (en gas) uit 1971. Het is de bedoeling dat ie eerst APK klaar wordt gemaakt en dat ik later dit jaar eens iets aan de style ga doen. Ik zal mijn best doen om jullie op de hoogte te houden. Frank |
#2
|
||||
|
||||
Het begint al meteen goed. Vanavond heb ik de kever in de garage gezet en wilde eens kijken of ik hem aan lopen kon krijgen. Omdat hij ongeveer 3 jaar niet meer gelopen had, was waarschijnlijk de benzineleiding leeg verdampt. Dus heb ik er voor de zekerheid 5 liter in de tank gedaan en geprobeerd te starten. Er gebeurde niet veel dus besloot ik de benzine aan te zuigen, en daar heb ik een luchtbed pompje voor gebruikt. (mondje dicht tegen mijn vriendin) Maar na enkele pogingen nog steeds geen benzine.
Toen ben ik de leidingen eens na gaan lopen en kwam ik er achter dat er halverwege een t stuk zat. De leiding die van de tank af kwam ging verder naar het blok en naar de standkachel. Maar dat t stuk was rot, dus ff snel vermaakt zodat alleen het blok benzine krijgt. Opnieuw met mijn pompje aan het pompen en toen kwam de benzine al vrij snel. Opnieuw starten en ja hij deed het Vol trots stapte ik uit (terwijl de motor nog liep) om eens te genieten. Maar wat ik aantrof bij het blokje was een fontein van benzine. De slangetjes waren allemaal zo slecht dat de benzine er doorheen spoot. Mijn eerdere reparatie van het t stuk had het ook begeven en voorin lekte hij ook aardig wat. Ik besloot om de lekkage vooraan bij de tank als eerste op te lossen om zo ook de rest van de lekkage te stoppen. Eenmaal onder de wagen gekropen met mijn Jerrycan, trok ik heb benzine slangetje dat uit de tank komt los en liet zo de tank leeg lopen. Dus bij deze moet ik ook gehele brandstof transport nakijken/reviseren. Maar toen ik daar lag te wachten tot de tank laag was, zag ik een paar blaasjes zitten. Ik pakte een schroevendraaier die in de buurt lag en dat had ik beter niet kunnen doen..... echt balen!!! Ik heb nog zo goed opgelet met de aankoop, alle dorpels, randen enz. twee maal nagelopen en nu kan ik alsnog naar een lasser. Hier had ik niet op geteld. Verder moet ik me nog gaan verdiepen in de remmen want die moeten allemaal vervangen worden. Tot zover mijn avontuur. Groeten, Frank |
#3
|
||||
|
||||
De onderdelen zijn helemaal niet duur,
dus je hoeftje wijnig zorgen te maken. Ook het laswerk valt best wel mee, en hoort altijd wel bij een kever project. veel plezier met je project. gr ruud |
#4
|
||||
|
||||
haha, ik verwacht er eigenlijk een zinnetje tussen met "en toen lag ik onder de auto maar kon het niet echt goed zien, dus een aansteker erbij gehouden en boem"
maar succes met het opknappen
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Suc6 met het opknappen idd!
|
#6
|
||||
|
||||
dat valt toch wel mee?
gezien het bouwjaar en de staat op de foto's vind ik het niet gek dat je wat tegen gaat komen. als het niet meer wordt kun je ervoor tekenen... |
#7
|
||||
|
||||
Frank, je hoort het... het valt wel mee...
We gaan gewoon in mijn vakantie, wel even op de zaterdag bij me oom langs. Zetten we de kever op de brug en dan kan je pa met het las apparaat aan de slag Kun je gelijk de rest goed nakijken. Maar wel gaaf dat het blok dus al loopt Heb even gekeken, maar brandstofleidingen kosten geen drol bij de dealer, dus dat is het probleem gelukkig niet
__________________
- Mijn BBQ blog: https://www.nasqbbq.nl -
- YouTube: NasQ BBQ - - Instagram: NasQ BBQ - - Facebook: NasQ BBQ - |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Je hebt ook wel gelijk. Ik weet ook dat je bij zo'n oude wagen het een en ander kan tegekomen. Maar mijn eerste reactie was gewoon 'shit'. Er zijn kevers die er een stuk slechter aan toe zijn dus ik mag eigenlijk niet klagen. |
#9
|
||||
|
||||
Hallo.
Heb gister nieuwe remblokjes en remcylinders besteld voor rondom. Ook nieuwe benzine slang en ik denk dat ik meteen de motor een beurtje geef. Nieuwe luchtfilter, bougies en olie met filter. De buitenkant van de rem trommerls zijn behoorlijk roestig. Ik wil ze schuren en dan in de ijzermenie zetten zodat ze goed blijven. Ik vind het wel super leuk om te klungelen aan zo'n wagen. Ik ben nu een paar dagen op vakantie met onze T3 (air cooled hoor!!! ) en planning was om een weekje te gaan. Maar ik schat dat ik maandag al thuis ben... Nas: bedankt voor het aanbod van de brug! Ik zal eens overleggen met mijn pa als ie van vakantie terug is. Maar ik wil de brug in iedergeval graag lenen om de onderkant van de wagen verder op te schuren, te primen en af te werken. |
#10
|
||||
|
||||
Vandaag weer verder met de kever. Het plan was om eerst de remmen aan te pakken, uitlaat en banden zodat ie apk klaar zou zijn. Tijdens de aankoop hadden we geen rotte plekken gevonden dus dat viel mee.
Ik moet inmiddels op mijn verhaal terugkomen. In elke wielkast zit wel een gat, en de balken die zo degelijk waren, zijn dat toch niet zo. Op veel plekken zat een hoop kit en plamuur met daar over een dikke laag tectyl. Ik hoop dat het allemaal te lassen is want voor een body lift opknap beurt heb ik het geld niet. Hier een aantal foto`s van de gereviseerde trommelrem en de rotte plekken. Frank.
__________________
T3 air cooled 1982 Kever 1302 1971 |
#11
|
||||
|
||||
Jammer, maar eigenlijk is elke Kever wel zo. Maar waarom heb je daar geen geld voor. Als je toch moet lassen kun je beter alles goed controleren en dus de body liften. Dat zou ik doen. In een keer goed.
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja dat is idd beter. Maar als ik zie waar je uitkomt als je gaat body liften, kijk ik ff naar Sanderz of Bas hun projecten. Daar zit voor een paar duizend euro materiaal aan zo`n wagen. Ik vind hun projecten echt super stoer, maar ik ben bang dat als ik ga body liften ik dadelijk ook voor een compleet nieuwe kever sta.
__________________
T3 air cooled 1982 Kever 1302 1971 |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Waarschijnlijk wel, Stijn's project was ook al zoveel werk. http://www.volksforum.com/forum/sho...t=tussendoortje |
#14
|
||||
|
||||
Mja, of je hebt straks een kever die voor de helft gelast is. Dat is toch ook zonde. Vind ik wel in ieder geval. Ik ben ook flink aan het lassen geweest aan mijn Golf. Is ook nog niet af voorlopig.
|
#15
|
||||
|
||||
Daar heb je wel een punt Ruben, ik ga er nog eens goed over na denken. Heb net bij Stijn zijn "tussendoortje" gekeken en die kever is wel super mooi geworden.
Morgen haal ik alle spatborden eraf en loop nog eens met de lamellenschijf rond om de balans op te maken.
__________________
T3 air cooled 1982 Kever 1302 1971 |
#16
|
||||
|
||||
Je vindt toch altijd veel als je goed gaat zoeken...
Toch is deze Kever lang niet echt slecht, mijn laatste resto stond er slechter bij. Je moet gewoon goed bedenken wat je wil en wat je kunt (en dan doel ik niet alleen op je kundigheid maar ook op de centen), en naar rato handelen. Laat de moed niet zakken!
__________________
Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
Vandaag eens goed nagedacht wat ik met de kever ga doen. Na wat overleg met mijn vriend Nas, ben ik tot het plan gekomen om de kever nu zo goed mogelijk te repareren. Alle rotte plekken dicht lassen en hem helemaal te rollen.(hij was al gerold) Zo hoop ik nog een jaar of 3 te kunnen rijden om dan tegen die tijd een volledige body lift restauratie te doen. Kan ik in de tussentijd nog ervaring opdoen en sparen natuurlijk.
Heb vandaag de voorste wielkasten eraf gehaald. Linker is te rot om terug te hangen, rechter kan ik nog wel oplappen. Verder de nodige plekken tegen gekomen maar dat vind ik lang niet meer zo erg als aan het begin van het project. De oude tectyl ging er met een staalborstel goed af, en vervolgens met de lamellenschijf de roesplekken. Nog wel een vraag voor de expert: ik behandel de roestplekken met een primer, is het verstandig om vervolgens (na evt laswerk) de hele wielkast in de tectyl te zetten, of om er overheen te rollen en het daar bij te laten? Groeten, Frank.
__________________
T3 air cooled 1982 Kever 1302 1971 |
#18
|
||||
|
||||
Dat valt echt niet tegen!
Roestige (maar niet rotte) plekken zou ik behandelen met en roest verwijderend middel en daarna een bijbehorende basis laag zetten. Dan pak je het goed aan. Daaroverheen kan meteen de lak of eerst nog primer.
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Om Stijn even aan te vullen; voor roest verwijderend middel; Fertan Daarna gronden en rollen die handel.
In ieder geval al goed dat je niet op de remmen bezuinigd Roest valt best mee. Kan nog veel erger ; Kortom, jou kever is goed te doen
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
ultime rat, zo laten! |