![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb weer eens iets..
Net een stukje gereden met de Jetta. Ineens was de koppeling niet meer zo geweldig; hij slipte nogal. Rustig naar huis gereden (was niet ver van huis). Zet de auto bij de garage en het zeek er onderuit. Ik kon niet echt thuisbrengen wat voor olie het was. Het was zo dun als water en had een lichte oliegeur. Deze substantie droop tussen het motorblok en de versnellingsbak vandaan, dus denk ik dat de keerring die in de bak zit kapot is gedraait. Heb ook nog even de km-kabel eruit gedraait en de olie die erin zat was nogal bruin (niet doorzichtig).. Vraag me dus af of het olie of "olie" is. Waarschijnlijk zal er van de 500km oude koppeling ook niet veel meer over zijn. Kan iemand nog iets anders verzinnen wat het kan zijn? En als het de keerring van de bak is, kan iemand dan het VAG nummer opzoeken van een 4T bak ![]() Damn, wat ben ik weer blij ![]()
|
|||
|
|||
![]() Is waarschijnlijk versnellingsbakolie die lekt. Heb t ook gehad en bij mij was de keerring van de versnellingsbak kapot. Als je het witte dopje bovenop de ruimte tussen bak en motor opent, kun je de koppelingsplaten zien zitten. Die zullen wel glimmen van de olie denk ik (bij mij was dat zo).
K heb ff geprobeerd t nummer van de keerring te achterhalen, maar omdat dr geen afbeelding in t programma staat (de keerring is ondergebracht onder "reparatieset", daarvan is geen afbeelding beschikbaar). Dus daarom verschillende nummers van diverse keerringen (de goeje moet erbij zitten ![]() k heb gezocht op Golf/Jetta 1981 met 1,6L en 4-bak. Er werd steeds 1,5/1,7 L motor aangegeven. 1,6 heb k niet gevonden. Maar dan moet t toch de goeje zijn volgens mij. De nummers: nr benaming opmerking aantal 010 323 487 B afdichtring 51,2 MM 1 010 323 525 C afdichtring 71,6x80x5,6 1 010 323 487 C afdichtring 61,4 1 003 323 525 A afdichtring 97MM 1 010 323 533 afdichtring 91x3MM 3 010 409 549 B afdichtring 200x205x3,5 1 N 028 201 2 afdichtring 14x2,5 1 dus als je de oude keerring ff opmeet weet je welke je moet hebben. Alhoewel t handiger zou zijn als je die al ter beschikking hebt op t moment dat je de boel uit elkaar haalt... Ondanks dat hoop ik toch dat je er wat aan hebt. Groeten, Dennis |
|
||||
|
||||
![]() Hee super bedankt voor je hulp
![]() De auto komt uit 81 idd, maar de motor (en bak denk ik ook) komt uit een Golf 2 GTD van 89/90. Heb nog een 4S bak liggen, is die qua keerring hetzelfde? Dan kan ik die opmeten en de keerring bestellen. Heb in het weekend de beschikking over een brug en zou idd prettig zijn als ik de keerring al heb ![]() Kan de dealer trouwens ook zien welke ring er in welke bak zit?
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Wat denk je zelf? daar heeft men programma's voor waarmee je precies ALLE onderdelen op kunt zoeken, incl artikelnummer. Vanuit dat programma kan meteen een bestelling worden geplaatst bij het (centrale) magazijn. Ik heb dit programma ook, een oudere versie uit 2004 volgens mij. Het heet ETOS. Maar nu hebben ze bij VW een nieuwere versie ervan, en heet het programma weer anders. Maar ik ga nu ff opzoeken wat je voor keerring moet hebben. Post t hier dalijk wel |
|
|||
|
|||
![]() Zo, ik heb het even opgezocht.
Bij de data ben ik uitgegaan van een Golf 2 uit 1989, de versnellingsbak hangt aan een 1,6L / 1,8L motor. (Ik weet niet of er verschil zit tussen diesel en benzine bakken, maar denk het niet, omdat de reparatiesets geldig zijn voor alle bakken). Wat goed nieuws is, is dat deze keerringen zowel op een 4S als een 4T bak passen. Dit staat bovenin vermeld bij opmerkingen. Kijk maar: "Modelkeuze: ACD, AEN, AON, 3R, 4R, 4S, 4T" dus in principe kun je zelfs die keerring uit de 4S bak overzetten in je 4T bak. Maar het beste is gewoon een nieuwe kopen. Maar dan kun je fijn die keerring uit de 4S bak pakken om mee te nemen naar de dealer zodat je een nieuwe kunt bestellen. Ik vraag me echter af of op een keerring een VAG nummer staat vermeld. Succes! |
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor alle moeite
![]() Ga zowiezo een nieuwe keerring halen. Het is al een kunst op zich om de keerring fatsoenlijk uit die 4S bak te halen ![]() Dinsdag even langs de dealer ![]() Thnx a lot ![]()
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja hoor graag gedaan ![]() Dus als jij ergens een mooie goede mk 1 GTI weet te staan hoor ik het wel ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Haha, ja idd
![]() Goede GTI vinden is moeilijk idd, maar zal m'n oogjes open houden ![]()
|
||||
|
||||
![]() De 4S en 4T bak zijn gelijk voor wat betreft keerringen etc.
Het is waarschijnlijk de keerring in de prise-as. De prise-as is namelijk hol, waardoor de koppelingsdrukpen zich beweegt. De drukpen loopt door een klein keerringetje heen wat vaak lek gaat. Het gebeurt heel vaak dat deze kleine keerring lekt. Hij is alleen bij de VW dealer te krijgen en kost een tientje. Let echter op, het kan zijn dat de geleidingsbus achter de keerring ook versleten is. Daardoor gaat de pen slingeren en zal het nieuwe keerringetje binnen 10km ook alweer kapot zijn. Bij de dealer zijn hiervoor nieuwe busjes te krijgen (messing). Echter kan het ook gewoon motorolie zijn, dan lekt de grote krukaskeerring. Omdat je zegt dat de olie niet echt sterk ruikt, denk ik juist daaraan (versnellingsbakolie stinkt echt naar...eh...kont ![]()
|
||||
|
||||
![]() Okay, zal dus ff wat meer keerringen bestellen; motorkant en bakkant.
De "olie" die eruit kwam stonk niet echt (lekker is anders, dat wel). Wat me opviel was dat ie bijna transparant was en zo vloeibaar als water.. Is het een beetje handig (lees: ruimte genoeg) om de bak eraf te halen zonder de motor eruit te lepelen en zonder brug?
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Je hoeft de motor er niet uit te lepelen maar je zal toch echt een brug nodig hebben. Je moet fatsoenlijk onder de wagen kunnen staan en als je de versnellingsbak los hebt, is het het veiligst en het beste als je die met 2 man eruit tilt. Is nog best zwaar ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Okay, zo had ik het eigenlijk ook al bedacht ![]() Keerring en koperen busje heb ik al. Krijg morgen nog de kleine keerring binnen, deze was niet op voorraad. Misschien dat ik op de brug gewoon ff snel de bak omwissel voor de 4S bak zodat ik de 4T bak klaar kan maken (heb geen onbeperkt gebruik van de brug namelijk ![]()
|
|||
|
|||
![]() stijn heeft gelijk let maar op......heb ik ook wel vaak gehad...succes jarno
|
||||
|
||||
![]() Oei oei oei, wat ben ik een prutser
![]() Wilde vanavond de bak eronderuit gaan halen, en toen kwamen we erachter dat de diesel leiding op de verstuiver los hing ![]() Weer erop gedaan en even een stukje gereden... Weer los ![]() De diesel olie is dus tussen het blok en de bak gelopen, daardoor de slippende koppeling.. Hoop dat dat nog slijt, maar vrees het ergste ![]() Keerringen van de bak heb ik dus over.. (hup, weer 25 euro op de plank.. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Wat remmenreiniger naar binnen proberen te spuiten?
|
|
||||
|
||||
![]() Hmm das een goeie ja
![]()
|
||||
|
||||
![]() Ach wordt vast schoon op den duur
![]() |
|
||||
|
||||
![]() diesel leiding die losloopt?
![]()
|
||||
|
||||
![]() Dat slangetje was zo oud en uitgelubbert dat ie er door de druk volgens mij gewoon afsprong..
![]() Slang die van de pomp naar de rechtse cilinder gaat was eraf gesprongen (2x). Vandaag vervangen en met motorreiniger in de weer geweest.. Had vandaag de accu leeg getrokken door het starten. Die ligt nu aan de lader en morgen gaan we verder als ik zin heb ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Lees het nu nog eens, maar jij bedoelt volgens mij de metalen leiding ![]() Gisteren vervangen en net 20km gereden zonder problemen (behalve een slippende koppeling ![]() ![]()
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro Last edited by Go0s-Golf : 06-05-2007 at 12:27. |