![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hallo mensen ik ben nieuw op het forum.
Ik kom gelijk met een moeilijke vraag. Ik heb mijn kop ongeveer 3mm laten vlakken van een golf 2 1800 16v kr met geflowde poorten. Door dit vlakken is de cilinderkop dichter bij het blok gekomen waardoor de nokkenas eigenlijk verdraaid is richting laat. Heeft dit gevolgen voor het vermogen en koppel van de motor? Dit is op te lossen door een verstelbaar nokkenastandwiel. Hoe stel je dit dan goed in? Ik hoop dat iemand een goed antwoord heeft. gr peter Last edited by Gert : 19-05-2004 at 21:07. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Waarom is er zoveel van die kop afgehaald?? Is veel meer namelijk dan maximaal mag.
Moest de compressie verhoogd worden soms?? |
#3
|
||||
|
||||
![]() nou het zit zo, ik heb een lekke koppaking gehad. De middelste 2 cilinders hadden verbinding met elkaar. Wat bleek nou, de kop stond bol. Dus aan de randen is ongeveer 2 tot 3 mm afgehaald en in het midden 0,25mm.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Dan zou IK kijken voor een iets dikkere koppakking, die zijn er namelijk in meerdere diktes..
Scheelt het echt veel met de afstelling van je nokkenassen door dat de kop gevlakt is?? De KR heeft gewoon een riem toch?? De nokkenassen onderling kan geen timingsverschil tussen ontstaan.... Hoeveel scheelt het op de riem als je de boel op de manier zoals het hoort in elkaar zet??? |
#5
|
||||
|
||||
![]() En anders is het altijd nog op te lossen met een verstelbaar nokkenaswiel.
__________________
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Fred,
De nokkenassentiming van de in- en uitlaatnokkenas is hetzelfde gebleven. Deze overbrenging gebeurt door een ketting. Ik heb het over het verschil tussen de krukas en de nokkenas. Het verschil is iets meer dan een halve tand. Lijkt weinig maar is best veel ik denk een graad of 10. Ik wil graag weten of dit tot vermogensverlies lijdt. Anders koop ik me gewoon een verstelbaar nokkenastandwiel. gr peter |
#7
|
||||
|
||||
![]() 3mm gevlakt? Op watvoor compressieverhouding denk je uit te komen?
Ik denk dat je wel een verstelbaar wiel moet hebben want een halve graad te vroeg of te laat kan een hoop schelen denk ik. Dat weet ik nog niet zeker maar vandaag maak ik het verstelbare wiel af en dan ga ik wat testen, kijken of het veel scheelt.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hmm, ik dacht dat bij de KR motor, alleen de beide nokkenassen gekoppeld waren met een ketting, aandrijving vanaf de krukas gaat dacht ik met een riem. Ander type KR dan zeker ;-))) Op welk tandwiel scheelt het een tand?? Als het bovenop, bij de nokkenas een halve tand scheelt is dat echt geen 10 graden.....De krukas zou dan namelijk het dubbele verschil hebben... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Als het blok, of de kop gevlakt word, komt de kop dichter bij de krukas te staan.
De onderlinge nokkenassen veranderd niets aan natuurlijk. Die zitten nog steeds op de zelfde afstand, met de zelfde ketting, aan elkaar. de timing van kleppen t.o.v. krukas is WEL veranderd, zo'n halve tand zoals o.p. schrijft... verstelbaar nokkenastandwiel is enige optie. stellen: ff zoeken, maar BDP opzoeken, en 4 cyl allebij op 'gesloten' zetten,.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Tja, als ik heel eerlijk ben zou IK als er zoveel *kromming* in de kop zou zitten er niet eens aan denken om deze te laten vlakken, als het afdichtvlak zoveel afwijking heeft, heeft de rest van de kop dat ook, dus OOK de lagering van de nokkenassen.....
Ik vraag me dan ook af of daar naar gekeken is, of dat de boel rĂĽcksightloss terug is geplaatst..... Als dat niet is gedaan heb je grote kans dat binnen af zienbare tijd een ander probleem om de hoek komt kijken Er word niet voor niets opgegeven dat er maximaal maar zoveel tiende mm af mag van een kop. Bij een dergelijk kromme kop ga je ver buiten de toelaatbare grenzen Denk je eens in wat er gebeurt met de buitenste cylinders, daar is 2,5 mm verwijderd, dus ook de compressie verhouding van de twee buitenste cylinders veranderd meer dan die van de twee binnenste, waar relatief weinig is gevlakt.... Ik zou in dit geval gaan voor een andere kop.....en niet voor een brok onzekerheid, zeker niet als de brug tussen cylinder 1 en 2 is doorgebrand geweest is.......monteren van een *opgelapte* kop haalt meer rottigheid op de hals |
#11
|
||||
|
||||
![]() klopt
__________________
kopbewerking ,pm |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ga maar een andere kop halen.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Nou ik zou jullie vertellen ik rij alweer 7 maand rond zonder problemen.
Ik vroeg me gewoon af hoe dit alles zat. Of ik er ook minder pk's/nm's door zou krijgen. Fred heeft mijn verhaal gewoon niet goed begrepen. Met dat vlakken is allemaal goed gekomen de kop is verder gewoon recht ik heb toendertijd alles laten controleren door een gespecialiceerd revisiebedrijf. En een kop moet je toch op z'n minst 2x kunnen vlakken. 3mm vlakken lijkt wel veel maar is goed te doen hoor. Mensen die hun kop vlakken om de compressieverhouding om hoog te brengen halen er soms nog meer af. Het is maar net hoe je uitkomt met je kleppen. Mijn vraag is nu nog steeds niet opgelost ik weet nog steeds niet of ik nu minder of juist meer vermogen/koppel heb gekregen door dit vlakken. Alvast bedankt voor alle antwoorden en ik hoop dat er iemand komt die mij het betreffende antwoord kan geven |
#14
|
|||
|
|||
![]() Ik heb jouw vraag volkomen begrepen, jouw vraagstelling was gewoon slecht
Een kop MAG normaal gesproken niet meer dan een paar tiende gevlakt worden. Als er zoveel af is als jij beschrijft KAN de kop daarna simpelweg niet recht zijn. Ik vraag me af bij welke specialist die kop hebt laten vlakken, dan weet ik dat ik daar ver uit de buurt moet blijven Je spreekt over vlakken van een kop om de compressie druk te verhogen, dat kan maar dan gaat er over de gehele kop even veel vanaf, en niet aan de buitenzijde 2 a 3 mm, en in het midden slechts 0,25 mm Als je wilt weten wat het effect is van deze manier vlakken zou ik je aanraden om eens contact op te nemen met de specialist waar een en ander gedaan is.....dat zijn kenners ;-)) Ik vraag me bovendien af waarom alleen IK je vraag verkeerd begrepen zou hebben, jouw informatie bracht weinig verdere info. Bovendien als jezelf goed nadenkt dan weet je dat je hele verhaal eigenlijk onzin is als je pas na 7 maanden af gaat vragen of het eigenlijk wel goed is... Het ga je verder goed :p |
#15
|
||||
|
||||
![]() nou ik heb dit forum wel weer gezien.
En fred je hoeft mij niet persoonlijk aan te vallen, vriend. Ik dacht altijd dat vw rijders vrienden van elkaar waren. Dat ze bij elkaar trecht konden. Ik had gewwon een vraag en die is nog steeds niet opgelost. ik kijk wel even bij een forum waar ik wel serieus wordt genomen. mazzeellll |
#16
|
|||
|
|||
![]() LOL, wie valt wie nou aan?? Ik denk dat ik al weet wat er loos is
Beetje vreemd om zo te reageren, terwijl je zelf erg vaag doet. De meeste mensen hier zijn heel behulpzaam, maar zonder verdere info kan er weinig voor je gedaan worden, zeker als de eerste info al bedenkelijk is .. Suc6 verder met je Golfie he |
#17
|
||||
|
||||
![]() heel simpel met vlakken ,verhoog je de compressie waardoor je dus meer koppel wint ,hoeveel is zo niet tezeggen ,maar verder dan 11,5 op 1 zou ik ongeblazen niet gaan ,wil je het betrouwbaar heel houden .
__________________
kopbewerking ,pm |
#18
|
||||
|
||||
![]() 1 op 11,5 = hoeveel bar einddruk ?
Mijn ex-rocco (KR Blokkie ) had iets van 13 bar geloof ik.
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project * '86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor * Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk * |
#19
|
||||
|
||||
![]() 15 bar einddruk is normaal bij een 1.8 16v bij 10,5 op 1 .dus een barretje of 16 tot 18 zou haalbaar zijn .
__________________
kopbewerking ,pm |
#20
|
||||||||
|
||||||||
![]() Quote:
Nogmaals welkom Quote:
dat valt wel mee Quote:
3 mm aan de buitenkant, en 0,25 mm aan de binnenkant. Als er geen 'noemenswaardige verbrandingsruimte' aanwezig is in de kop (ik ken die KR blokken niet), dan zal dat een verschil op gaan leveren in compressie tussen cyl 1+4 tegenovern 2 + 3, maar goed: Een beetje 'versleten' motor heeft altijd een redelijk compressie verschil. Ideaal is anders. Quote:
Of als je m een tandje de andere kant op zet, richting vroeg :-) Quote:
Ja altijd. Een afwijking van 'ideaal' heeft altijd een verlies tot gevolg. Quote:
Door de timing in te stellen op 't oog. Zoek het BDP op van de eerste cylinder, en kijk vervolgens naar de kleppen/nokkenastiming van de 4e cylinder. Deze moet 'volledig' gesloten staan. Dus uitlaat dicht, inlaat dicht,. Quote:
Ik hoop dat je er iets mee kunt, maar voor de 'fine-tuning' van de nokkenassen mbv een verstelbaar nokkenas tandwiel zul je 1) even naar serge moeten luisteren, die weet t veel beter dan ik. 2) naar een rollenbank tuner moeten, want het kan altijd 'strakker' Quote:
Groeten terug!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|