Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-11-2006, 21:47
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default 4-2-1 of 4in1 spruitstuk wat is het verschil?

Hallo,

Titel zegt genoeg.

Wat is nou het verschil van een 4 naar 2 naar 1 spaghettie of een 4 in 1 ?

En wat zou het pk winst zijn op een 1.6 GTI?

Ik heb al een 4 in 1 gekocht, deze stond op mp voor zeer weinig en kon het niet laten om hem te kopen. Zal nog wel even duren voordat hij er onder komt.

m
Reply With Quote
  #2  
Old 13-11-2006, 07:12
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

4-2-1
gaan er vier uitlaat pijpen vanaf je cilinderkop eerst naar een koppel stuk waar 2 pijpen bij elkaar komen en daarna komen die 2 pijpen weer in 1 bij elkaar.

die jij hebt heeft 4 pijpen van af de kop en die komen onder in allemaal samen en gaan dan verder als 1 pijp.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-11-2006, 07:31
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

zou zo 1-2-3 ook geen ander verschil weten.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-11-2006, 08:23
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.
De 4-2-1 wordt weer meer gebruikt bij 8V's doordat je iets gunstiger in koppel uit komt in lagere toeren.

Heb er zelf een 4-2-1 op en draai 8000rpm.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2006, 10:12
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default

hmm had toch beter een 4-2-1 kunnen halen dus.

Ach boeie, een 4 in1 zal ook wel werken en een 1600 gti haalt ook al 6900rpm standaard.

bedankt voor de info ...
Reply With Quote
  #6  
Old 13-11-2006, 10:24
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Anders zoek je effe onder de search-knop. Hier zijn al een ziljoen topics over geweest. Daar zul je waarschijnlijk nog meer info vinden over alle voor- en nadelen van het ene of het andere spruitstuk.

4-1 zorgt in ieder geval voor meer vermogen (bovenin de toeren) en een 4-2-1 zorgt voor een hoger koppel (in het lagere toerengebied).

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de buisdiameter waar je voor gaat uiteindelijk. Bij een grote diameter zul je ook minder weerstand hebben in de luchtstroom, en dus een hoger vermogen. Bij een kleine diameter neemt je koppel toe, doordat de tegendruk stijgt.
(Dit geldt dan tenminste voor de ongeblazen motoren. Voor geblazen gaat dit niet zo gemakkelijk op.)
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale

Last edited by breadfan83 : 13-11-2006 at 11:00.
Reply With Quote
  #7  
Old 13-11-2006, 12:14
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.


Waarom maakt Superspint dan een 4-2-1 voor de 16v ?

Mensen daar hebben vast wel wat research gedaan.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-11-2006, 12:19
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

André heeft gelijk Lieuwe
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #9  
Old 13-11-2006, 14:23
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default

hmm, supersprint maakt ook geen 4 in1 voor mk1 gti.

Als alles eronder zit een keertje op de rollerbank en kijken of iets helpt.

uitlaat diameter is 55mm.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-11-2006, 16:47
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
André heeft gelijk Lieuwe


Dan moet André maar aan het werk bij Supersprint
Reply With Quote
  #11  
Old 13-11-2006, 16:57
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

supersprint kiest waarschijnlijk voor een 4-2-1 constructie omdat deze een iets hoger pk waarde geeft in de hogere toeren..

maar aan het is koppel wat je nodig hebt..

maar verkooptechnisch en commercieel gezien verkoopt 10pk en 15 nm beter dan 5 pk en 25nm
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #12  
Old 13-11-2006, 17:05
heineken787's Avatar
heineken787 heineken787 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 421
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
supersprint kiest waarschijnlijk voor een 4-2-1 constructie omdat deze een iets hoger pk waarde geeft in de hogere toeren..

maar aan het is koppel wat je nodig hebt..

maar verkooptechnisch en commercieel gezien verkoopt 10pk en 15 nm beter dan 5 pk en 25nm



in de jorinde de mol wereld wel ja.

als je de wat serieusere mensen hebt zal het juist niet zo zijn.
maar die zullen misschien eerder een ander merk kopen of zelf laten maken.
Reply With Quote
  #13  
Old 13-11-2006, 17:17
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default

misschien een raar idee, maar wat zou er gebeuren als elke cilinder zijn egen uitlaat had, compleet naar achter dus 4 uitlaten. Zal wel een beetje druk worden onder de auto....

m
Reply With Quote
  #14  
Old 13-11-2006, 17:35
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by markmeenhuis
misschien een raar idee, maar wat zou er gebeuren als elke cilinder zijn egen uitlaat had, compleet naar achter dus 4 uitlaten. Zal wel een beetje druk worden onder de auto....

m


Zou in principe niet zo veel moeten uitmaken.
Het ligt ook hier weer aan de dikte van de buizen, als zul je met vier losse pijpen vanaf het blok wel enorm dunne pispijpjes krijgen, omdat je anders totaal geen koppel meer overhoudt.
Als je vier pijpen neemt van elke 60mm, dan maken die vier normale buizen samen een wel heel dikke buis namelijk.

Maarja, dat is toch gekkenwerk, je komt er nooit mee door de APK, het maakt een godskolere herrie, en het zal inderdaad een rommel aan buizen worden dan je onder je auto moet zetten.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 13-11-2006, 18:41
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by heineken787
in de jorinde de mol wereld wel ja.

als je de wat serieusere mensen hebt zal het juist niet zo zijn.
maar die zullen misschien eerder een ander merk kopen of zelf laten maken.


blijft een feit..
serieuze mensen doen eerst navraag en komen op de bewezen feit uit..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #16  
Old 13-11-2006, 20:07
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
De 4 in 1 wordt meer bij 16V's gebruikt ivm het hogere toerental waar het koppel moet worden gehaald.
De 4-2-1 wordt weer meer gebruikt bij 8V's doordat je iets gunstiger in koppel uit komt in lagere toeren.

Heb er zelf een 4-2-1 op en draai 8000rpm.



ai, en ik heb een 4-1 op mijn 8V
Reply With Quote
  #17  
Old 13-11-2006, 20:11
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

En ik een 4-2-1 op de 16v

Helaas kunnen we niet ruilen
Reply With Quote
  #18  
Old 13-11-2006, 20:39
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 1,563
Default

mooie koppelcurve is beter dan net ff meer pk's

meestal hoe meer geluid hoe beroerder hij loopt.

weinig geluid totdat hij op dreef is
uit schreeuwen moet ie

daarom is het ook zo fijn om in een hele trage tdi te rijden hehe
__________________
VW GTI G60 zwart 1989
VW GTI EDITION BLUE 1991
VW CADDY TDI 1998
Reply With Quote
  #19  
Old 14-11-2006, 21:20
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Zou in principe niet zo veel moeten uitmaken.
Het ligt ook hier weer aan de dikte van de buizen, als zul je met vier losse pijpen vanaf het blok wel enorm dunne pispijpjes krijgen, omdat je anders totaal geen koppel meer overhoudt.
Als je vier pijpen neemt van elke 60mm, dan maken die vier normale buizen samen een wel heel dikke buis namelijk.

Maarja, dat is toch gekkenwerk, je komt er nooit mee door de APK, het maakt een godskolere herrie, en het zal inderdaad een rommel aan buizen worden dan je onder je auto moet zetten.


heb me eens laten vertellen dat een goed spruitstuk ook de cilinders als het ware laat samen werken. dus dat de gassen die uit een cilinder komen die net een verbranding heeft gehad, de gassen van de volgende cilinder als het ware mee zuigt, waardoor ook weer een snellere en betere doorstroom verkregen word..

dit achter elkaar vormt eigenlijk een continu zuig effect..

klopt dit ook??
Reply With Quote
  #20  
Old 15-11-2006, 13:45
Timmetje20's Avatar
Timmetje20 Timmetje20 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 452
Send a message via MSN to Timmetje20
Default

Daarom zitten de uitlaatbuizen van de 1e en de 4e cilinder ook aan elkaar bij een 4-2-1 en de uitlaatbuizen 2e en de 3e
__________________

Golf 1 GTI '83 Alpinweiss
Golf 1 1100 '83
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum