Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-09-2006, 13:37
cabriofreak cabriofreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 32
Default Koelvloeistof niveau stijgt teveel?

Ik heb gisteren een Golfje 2 1600 carb uit 1991 aangeschaft. Het rijdt prima en de auto ziet er ook nog heel netjes uit. Er is echter 1 probleem. Het koelvloeistof niveau stijgt volgens mij veel te veel. In koude toestand staat het peil netjes tussen min en max, maar zodra de motor warm wordt staat hij zeker 2 cm boven max en gooit hij er af en toe wat uit bij de overloop van het vaatje. De motor wordt volgens de temperatuurmeter niet abnormaal warm (ca "5 voor") en de fan slaat ook gewoon aan. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Reply With Quote
  #2  
Old 21-09-2006, 13:54
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Dop van expansievat niet helemaal fris meer denk ik, heeft in ieder geval met overdruk te maken. (koelvloeistofoverslagbakje voor de scrabbleaars onder ons)
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #3  
Old 21-09-2006, 14:08
cabriofreak cabriofreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 32
Default

Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Ik hoor namelijk ook heel licht sissen uit het koelvloeistofvatje.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-09-2006, 14:19
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by cabriofreak
Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Ik hoor namelijk ook heel licht sissen uit het koelvloeistofvatje.


Zou tevens lucht in het systeem kunnen zijn. lucht zet harder uit dan vloeistof en duwt de vloeistof dan terug het vaatje in. probeer ff met lopende (koude motor) doop van vaatje los en dan in de radiator slangen knijpen, als je dat stevig en een tijdje door pulseert dan kun je wat lucht kwijtraken soms.
anders moet je maar ff kijken hoe je het systeem moet ontluchten. zal ook niet echt moeilijk zijn.


db
Reply With Quote
  #5  
Old 21-09-2006, 17:16
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Systeem ontluchten:

Motor warm laten draaien zonder KVS reservoir dop.
Net zolang laten lopen totdat de fan is ingeslagen.
Dan vul je het KVS peil tot op de max.

In de meeste gevallen is dit het principe van ontluchten. Probeer het eens, misschien is dit het probleem wel, en kost verder niet veel moeite
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #6  
Old 21-09-2006, 17:34
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Hmmm, het lijkt mij eerder een wat groter probleem.... Maar ontluchten kan geen kwaad
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #7  
Old 21-09-2006, 18:29
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Heb hetzelfde probleem gehad, bij mijn Jetta was de ring van de dop er half naast gegeleden, systeem kon zodoende geen druk opbouwen en ging "overkoken".
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #8  
Old 21-09-2006, 19:04
Ferry24's Avatar
Ferry24 Ferry24 is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 773
Default

vaatje kan stuk zijn
thermostaat die niet helemaal lekker werkt kan ook nog.....

hoe blijft je temperatuur?
Reply With Quote
  #9  
Old 21-09-2006, 20:28
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Quote:
Originally Posted by Luuk
Ontlucht dit system niet automatisch?



In principe als je een stuk rijd, en de kachel is verder gewoon warm, en aan het einde van de rit, draai je de dop eraf, zou die ook ontlucht moeten zijn. In die zin zou die "automatisch" ontluchten
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #10  
Old 21-09-2006, 22:05
cabriofreak cabriofreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 32
Default

Alvast bedankt voor de adviesen. Ik heb geprobeerd de motor een tijdje te laten draaien zonder de dop op het vaatje. Dit heeft echter niet geholpen. Het gesis bij het vaatje duidt er denk ik gewoon op dat inderdaad de dop of misschien wel het hele vaatje kapot is.

@ Ferry24: Temparatuur is gewoon goed, ook warme lucht uit de kachel. Daar dus verder geen rare dingen.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-09-2006, 22:07
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Ik zou even een reservoirtje met dop van de sloop ofzo proberen, om mee te beginnen.
__________________
Your Signature

Last edited by vw dennis : 21-09-2006 at 22:15.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-09-2006, 22:12
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

kOMEN ER LUCHTBELLEN IN VOOR DAN IS DE KOPPAKKING AAN Z'N EINDE.
IS DIT NIET DAN EEN ANDERE DOP ER OP.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-09-2006, 11:09
Ferry24's Avatar
Ferry24 Ferry24 is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 773
Default

en controleer het binnenwerk van je vaatje
Reply With Quote
  #14  
Old 22-09-2006, 11:43
cabriofreak cabriofreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 32
Default

Ik heb net de dop vervangen en volgens mij is het probleem verholpen. We kijken het maar even een tijdje aan! bedankt voor alle adviesen en iik hoop dat ik nu een beetje kan gaan genieten van mijn golfje.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum