#1
|
|||
|
|||
Snel blok = goedkoper rijden????!!!
Dit las ik op het T2- forum van de keversite:
het is ook een "feit" dat een getunde motor minder gebruikt dan een standaard blok met de zelfde inhoud. Het standaard blok moet werken als een gek, en het snelle blok kan het bewijze van. op z'n slofjes. Klopt dit???? Het klinkt opzich logisch. Maar ik dacht dat getunde blokken per definitie meer zuipen. Het ligt natuurlijk ook aan de rijstijl Als het waar is, wat zouden dan de eerste stappen kunnen zijn om je blok te tunen? Uitgaande van een low budget... Groet, Martin |
#2
|
||||
|
||||
Als je bij een getunede motor een normale rijstijl handhaaft, zou het kunnen zijn dat hij minder brandstof neemt dan voor de tuning. Doordat hij het mengsel efficienter verbrandt levert hij meer energie. Je hoeft dan het gaspedaal minder ver in te drukken om bijvoorbeeld 100km/u te rijden. Het kan dus wel.
Wel is het zo dat als je flink op je rechtervoet leunt, het brandstofverbruik ook flink toeneemt. Maar ja, je krijgt er dan ook wel wat voor terug. |
#3
|
|||
|
|||
2.0 16v in 1303 kever
heb vorig jaar gesproken met een belg die had een 2 liter 16 klepper van een passat of zoiets in zn 1303 gelepeld, volgens hem vermogen zat! en een benzine verbruik van gemiddeld 1op 13 bij normaal rijgedrag, als hij kramp in zn rechter kuit kreeg dan gebruikte hij ongeveer 1op9
oh ja hij had er ook nog een at bak ingezet( whatever the hell that means?) |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Ik doelde meer op de mogelijkheden met het 1600 blok wat erin ligt. Niet zozeer een ander blok erin gooien. Wat zijn daar de low budget mogelijkheden voor? Als die er zijn... Groet, Martin |
#5
|
||||
|
||||
Theoretisch gezien zou het misshcien wel kunnen, maar waarom tune je het motorblok?
Das toch om meer por eruit te halen en niet om brandstof te besparen Volgens mij gaan zuinig rijden en een bus ook niet echt samen , een klein motortje (1600cc) die een zware bus (met de shape van een baksteen) vooruit moet bewegen. Misschien dat een originele 2 liter wat zuiniger rijd, maar dan kan je ook weer makkelijk wat harder rijden en optrekken en dan wil de brandstof er ook wel doorheen knallen , kortom zuinig rijden is fietsen En fietsen is gezond, eet meer fiets
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Martin,
Zelf had ik in mijn cabrio 2 dellorto's (36mm) gehangen. Het verbruik ging niet omhoog, het vermogen wel . Je zal alleen rekening moeten houden met de temperatuur van je blok. Dat loopt iets sneller op. En volgens mij zit er al een lange bak in je bus die het vermogen beter kan verplaatsen. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Het zou toch mooi zijn als beide kunnen. Beetje power als het nodig is en een beetje benzine besparen voor de lange afstanden. Lijkt me beter dan weinig power en altijd duur rijden. Of zoals Wannabay schreef: Het verbruik ging niet omhoog, het vermogen wel Zou toch mooi zijn? Ik wil ook niet goedkoop rijden maar goedkoper. En ik ben gewoon benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Groet, Martin |
#8
|
||||
|
||||
Ten eerste moet je niet vergeten dat er ooit eens een slimme meneer Volkswagen was die het een en ander bedacht heeft. Als hij meer vermogen en een zuiniger verbruik uit een motor kon halen, zonder de betrouwbaarheid aan te tasten, dan had hij dat vast gedaan. Zo slim was hij wil.
Zoals Wannabay al zegt. Met z'n dellorto's meer power, meer gelijk verbruik. Maar dan komt de clue: Je zal alleen rekening moeten houden met de temperatuur van je blok. Dat loopt iets sneller op. Dus alles wat je doet heeft z'n gevolg.... Bedenk dat goed...
__________________
It's not a car....... It's a bus! |
#9
|
||||
|
||||
De enige manier om brandstof te besparen is om niet te gaan rijden. Met welk of wat voor een blok dan ook, als je gaat rijden kost het brandstof.
Gas rijden is goedkoper alleen de aanschaf kosten weer niet. En je verbruik zal met minimaal 10% stijgen. Weeg dat maar af met het aantal kilometers die je rijdt. In mijn geval was het verbruik ongeveer hetzelfde, maar dat kwam ook doordat ik niet zo'n zware rechtervoet had. Mijn streven was om makkelijker met het verkeer mee te kunnen, de top snelheid te verhogen en de (op) trekkracht te verbeteren. En bespaart heb ik er niets mee, afgezet tegen de aanschaf en de totaal aantal gereden kilometers. Wel een hoop lol bij het stoplicht en op de snelweg. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
I beg to differ! Er zijn zeer veel manieren om op brandstof te besparen. Tuning is er 1 van: Vertaal het maar eens uit t engelsch: Afstellen/afstemmen. Het afstellen, en fine-tunen (fijn-afstellen) van de motor levert meer vermogen op, waardoor t brandstof verbruik zal dalen. Een paar tips : http://www.spritmonitor.de/de/benzi...rico_klein.html Trouwens: precies die zaken waarvoor jij je auto hebt getuned, zijn energie-slurpers: lol bij t stoplicht.. Trek met een getunede auto, met de zelfde versnelling/acceleratie op bij 't zelfde stoplicht, en t verbruik komt juist lager uit dan met Ăłngetunede motor..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#11
|
||||
|
||||
start beggin' than
Het fine-tunen is wat je zegt afstellen of nauwkeurig afstemmen van iets. Volgens the Cambridge dictionary: to make very small changes to something in order to make it work as well as possible. Bij auto's de motor dusdanig afstemmen dat de prestatie beter wordt. Maar hiermee is niet gezegd dat het verbruik zal dalen. Maar goed, dat is allemaal academisch en daarmee is Martin niet mee geholpen. En je kan een standaard blok nooit vergelijken met een getuned/opgevoerd of anderzins veranderd blok. Wel met elkaar onderling. Dan zou een race auto wel heel erg zuinig rijden Goede tips trouwens van Rico. Het nieuwe rijden... |
#12
|
||||
|
||||
een turbo kan ook brandstof verbruik laten dalen toch?
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Dat wordt idd in een aantal gevallen gedaan. Een aantal simpele aanpassingen die wat kunnen reduceren zijn het optimaliseren van je ontsteking en misschien dat een ombouw naar injectie ook wel wat opleverd. Je zou de proef op de som kunnen nemen natuurlijk, door een opgevoerd blok in je bus te hangen maar met dezelde hoeveelheid gas geven enzo rijden, dan ff vergelijken!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#14
|
|||
|
|||
tunen is dus zoals gezegd niet perse meer vermogen uit een blok halen, maar een blok aanpassen aan jouw wensen... die wensen kunnen dus ook bestaan uit het zuiniger maken, en dan zal de verbranding geoptimaliseerd moeten worden en het rendement hoger moeten worden...
|
#15
|
||||
|
||||
Wat jij bedoelt is meer vermogen met een lager verbruik, downsizen dus. Dat is de officiele term.
Quote:
Dat moet je dus niet doen, je moet zoveel gas geven dat je even snel optrekt. Veel minder gasgeven dus en dan vergelijken. Als het goed is, bij een juiste afstelling zul je dan minder verbruiken. Ik weet dat ik het opzich ook wel zou kunnen maar met mijn eigen auto is het mij nog nooit gelukt. Dit soort rijden is voor ons allemaal niet weggelegd denk ik. Dan zul je aan de begrenzer moeten... Een mooi voorbeeld van downsizen is het blok wat in de Mk5 Golf GT ligt. 140/170 pk uit een 1.4 door toepassing van een turbo en voor onderin een G-lader. Maargoed wat hier voorgesteld word, tunen en dan minder verbruiken door even snel op te blijven trekken als voor de tuning. Dat scheelt brandstof, maar de aanpassingskosten zul je er gewoon never nooit uithalen. En als je toch voor meer vermogen gaat zul je er ook echt wel eens gebruik van maken waardoor je nog minder kans hebt dat je het geld "eruit krijgt". Maargoed wil je geld besparen, verkoop je auto, eet niks meer, dan ga je dood en kost niks geld meer... Ik bedoel: Je leeft maar 1 keer, neem het ervan! |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Zou jij het kunnen, ander is het zonde van die pk's die op stal blijven staan
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Hiermee bedoelde ik te zeggen: in mijn hoofd, de theorie weet ik hoe het werkt. Maar ik kan het niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik zuiniger ging als 1 op 10... 1 op 6 is wel een keer gelukt trouwens maar toen ging het wel heel lomp... |
#18
|
||||||
|
||||||
Quote:
Downsizen: Kan je m een link geven? Kom t alleen tegen in de contekst van 'verkleinen van een object' Quote:
Precies: een juiste afstelling, verbeterde inlaat, uitlaat, verbrandingsparameters (mengsel perfectie, ademhaling, compressie : etc etc) Quote:
Dit soort rijden is voor mij wel weggelegd: Ik poog toch zo weinig mogelijk te verbruiken met m'n woonwerk-bak. En met m'n opgefokte 1.4'tje haalde ik 1 op 17 ipv de 16 die ik nu haal met m'n ongetunde 1.nulletje. Quote:
Geen G-lader, maar een ander soortige compressor. Maar dat wat je hier aanhaalt is 'meer vermogen' uit 'minder fysieke inhoud' halen. Door drukvulling toe te passen komt het daadwerkelijk door de motor verwerkte luchthoeveelheid overeen met een veel grotere 'fysieke inhoud'. Zo had de Polo 1.3 8v met G40 lader net zoveel vermogen als een 2.0 8v uit de Golf 3 GTI.... Quote:
Tuurlijk. Maar het ligt toch vooral voor een groot deel aan de berijder: Met het tunen van een motor wordt de efficientie van 'het zelfde blok' gewoon vergroot. Efficientere werking = minder energie verbruik bij zelfde prestaties. of: met de zelfde hoeveelheid energie, grotere prestaties. Quote:
Precies!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#19
|
||||
|
||||
Maar dat wat je hier aanhaalt is 'meer vermogen' uit 'minder fysieke inhoud' halen. Door drukvulling toe te passen komt het daadwerkelijk door de motor verwerkte luchthoeveelheid overeen met een veel grotere 'fysieke inhoud'. Zo had de Polo 1.3 8v met G40 lader net zoveel vermogen als een 2.0 8v uit de Golf 3 GTI....
Dat is downsizen, kijk naar de nieuwe motoren. Allemaal kleiner als een 2.0 blok terwijl ze wel hetzelfde vermogen leveren. Gevolg lager brandstofverbruik. |
#20
|
||||
|
||||
Stel dat je dit verhaal wilt toepassen op bijvoorbeeld (willekeurig voorbeeld ) een T2B uit 75 met een standaard 70 pk 2 liter tiep 4 blokkie. Wat zou je dan moeten aanpassen om er een paar pk-tjes en wat koppel bij te krijgen zodat ie lekker 'zuinig' (het blijft een rijdende baksteen) is als vrouw lief er dagelijks in rond pruttelt en de andere berijder het leven dat ie maar 1 keer leeft wat meer lol heeft?
Quote:
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag Last edited by VWrijder : 07-03-2006 at 13:04. |