#1
|
||||
|
||||
100mm aandrijfassen op een type 1
Ik ga binnen kort naar een 02A bak in mijn type 1 maar zit met het probleem van welke assen, scirocco 16v assen zijn de simpelste oplossing maar omdat voor aardig verlaagd is hingen mijn 90mm assen al aardig diep in de homokineet zou een stukje korter eigenlijk wel beter zijn.
Laat ik nu een 1 korte passat as met 100mm homokineet en een setje golf 2 16v 100mm assen hebben liggen om wat korters van te maken (als dat mogelijk is en geen fortuin kost natuurlijk). Ik had net na het opfokken van mijn 1.9TD al een binnenste homokineet kapot getrokken en die vervangen door een golf 2 90mm as. die waren beide totaal 54cm lang. Netzoals de 100mm golf 2 16v as, die is ook totaal 54cm lang dus die kant lijkt gewoon te passen. Hoe zit het dan met de rechtse lange as? zit daar dan het verschil? Ik heb mijn lange as verkocht zonder die op te meten dus als iemand een 90mm type 1 as los heeft liggen en zo vriendelijk wil zijn om die op te meten? Ik heb hier ergens eens gelezen over het afdraaien van de as zodat de homokineet er verder over heen kan vallen. Dit lijkt me een beetje een lapmiddel of is er geen andere (betaalbare) oplossing zoals de as echt inkorten, mijn idee: doorzagen, stuk er tussen uit en met een verstevigingsbus weer aan elkaar laten lassen, richten en balanceren)
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - |
#2
|
||||
|
||||
die manier van afdraaien heb ik ook wel eens gehoord. Op die manier kan de homokineet net wat verder over de as schuiven.
Ik heb er echter zelf geen ervaring mee... |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb dat truukje zelf wel gedaan en wel om de volgende reden; Zelf heb ik een golf 1 met een golf 2 16v motor erin. Doordat de aandrijfasflenzen aan de bak 100mm zijn heb je ook 100mm homokineten (aan bakzijde) nodig. Er wordt beweert dat je ook gewoon je 90mm flenzen op de bak kunt overzetten. Hier weet ik echter ook het fijne niet van. Gezien de lange as van een golf 2 niet ging passen (met 100mm homokin.) voelde ik me genoodzaakt mijn golf 1 (lange) as met 90mm homokin. te gaan gebruiken. Daarbij zou ik de 90mm homokin. (aan de bakzijde) vervangen voor een exemplaar van de golf 2 (100mm). Deze homokin. (golf2/100mm) was echter dikker dan het 90mm exemplaar en kon daarom niet meer geborgd worden op mijn golf 1 as. Oplossing: Een deel van de aanlegging weghalen door draaien zodat de 100mm homokin. wel geborgd kan worden. Nu zit de 100mm homokin. geborgd op mijn golf 1 as.
__________________
The best way is a VW Golf S16 |
#4
|
||||
|
||||
Ik heb de buitenste homokineten ook opgemeten en daar is het verschil ook 10mm (maar dan iets van 70/80mm) dus ik zou ook graag de buitenste groter hebben omdat er als ik klaar ben met reviseren van de 1.9TD 300-350Nm aan gaat trekken
Wat bedoel je precies met aanlegging? heb je er een foto van naderhand dan kan ik dat vergelijken met hoe het er nu uit ziet. Dat is waarschijnlijk hetzelfde stukje wat weggedraait moet worden zodat de homokineten er verder op kunnen...
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk dat we niet op 1 lijn zitten; ik bedoel de binnenste homokineten en jij waarschijnlijk de buitenste. Hoe het met de buitenste zit weet ik niet. De manier van borging van de buitenste homokineet van een golf 2 tov een golf 1 is verschillend. Bij de golf 1 zit er een borgclip die je met een tang kan verwijderen. Bij de golf 2 kan je ze eraf slaan ( de buitenste homokin.) PS: Ik heb wel een duidelijke illustratie in paint maar ik zou niet weten hoe ik die je kan laten zien hier
__________________
The best way is a VW Golf S16 |
#6
|
||||
|
||||
In het 1e stukje vertel ik dat ik binnen en buiten de grotere homokineten wil hebben, dus daarom ga ik geen 100mm homokineet op een type 1 as zetten (met dus aan de buitenkant "zwakkere" homokineten)
Ik heb je een pb gestuurd met mijn mailadres dan zet ik het plaatje er wel bij
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dan zou ik het ook niet weten om dit zo goedkoop mogelijk te doen. Je zei dat je al een homokineet kapot getrokken had. Wat was de plek waar die het begeven had?
__________________
The best way is a VW Golf S16 |
#8
|
||||
|
||||
Ik heb die kapotte kineet niet echt bekeken maar het ijzer waardoor de kogels op hun plaats werd gehoud kwam er in 3 stukken uit.
Jou paintplaatje: Als je dat weghaald valt de as er verder overheen zoals ik verwachtte. Weet je nog hoeveel mm erafgehaald was?
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - Last edited by Morninglight : 13-12-2005 at 21:56. |