Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-09-2024, 21:40
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default Golf 2, 1.3 NZ Katalysator/lambdasonde stuk door einddemper

Gaat om een Golf 2, 1.3 KAT, NZ


Voorgeschiedenis.
– Vanaf December 2020 motor opeens heter dan voorheen. Ipv net voorbij het eerste losse streepje steeds bij of op het tweede (midden) streepje.
Dit was binnen de marche van wat kan maar wel afwijkend ook vergeleken met de vorige 1.3
Ook steeg en daalde de temperatuur onverklaarbaar (remmen op de koppeling daalde en stoplichten stijgen). Met creatief kachelgebruik was het te managen.
Dit baarde mij zorgen en heb van alles (voor de hand liggende dingen) geprobeerd (aan de motor en vooral koelsysteem) om er achter te komen wat er aan de hand was.
Maar kon niks vinden de motor bleef te heet.

– April 2024 na een lange rit (150 km) iets te hard gereden. Inhouden en stotteren.
Was de lambdasonde want na loskoppelen was het weer rijbaar.

– Sept 2024 de einddemper vervangen die al een paar keer was gerepareerd (ook voor dec 2020)(steeds nieuwe platen over een flink roestgat gespannnen).
Opeens had de motor weer de normale temperatuur.
Tijdens inspectie van de kapotte uitlaat bleek dat er een tussenschot en een verbindingspijp volledig waren doorgeroest en waardoor er geen goede doorvoer van de uitlaatgassen mogelijk was en waardoor de motor heter werd.
Waarschijnlijk al vanaf december 2020.

Dus temperatuur perikelen na zoveel tijd eindelijk opgelost!

Nu nog de lambdasonde nakijken/vervangen. Met deze lambdasonde was dus vanaf April 2024 tot nu afgekoppeld mee gereden.
(+ vanaf december 2020 met hele slechte afvoer uitlaatgassen ivm einddemper en daardoor steeds een te hete motor)

Vanmiddag de stoute schoen aangetrokken (zag er tegenop ivm de vorige lambdasonde die muurvast zat).
Deze was gemakkelijk los te krijgen (was in oktober 2020 vervangen).
De lambdasonde zat helemaal onder de zwarte roet (wegens slechte doorvoer uitlaatgassen en/of te hete motor en/of afgekoppelde lambdasonde doorgereden).
Dit schoongemaakt en getest (stuk rijden) maar weer haperen/stotteren/inhouden.
Na 10 km alweer onder het roet.

Andere lambdasonde (had nog een oude liggen, waarschijnlijk een kapotte) erin en weer inhouden/stotteren. Afkoppelen --> geen problemen.


De vragen:
1. Hoe kom ik erachter wat nu het probleem is:
a. zijn de lambdasondes echt stuk en moet die vervangen worden?
b. is het de katalysator die vervuild (roet?) is en de lambdasonde ontregeld?
(Aangezien het een no/low budget project is wordt niet alles zomaar even vervangen!)

2. Heeft iemand een goed werkende katalysator en/of lambdasonde te leen om te kunnen testen?

3. Is een katalysator intern te reinigen? Hoe?

Andere tips zijn ook welkom : )









Last edited by Function : 18-09-2024 at 05:22.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-09-2024, 07:45
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,205
Default

Het blijft een ingewikkelde probleemoplossing met die oudere injectiesystemen omdat je er niet even een OBD-scanner aan kunt hangen.

Wat betreft de Lambda sensor, welk merk heb je deze voor vervangen in 2020? Indien het een goedkopere reproductie is heb je dikke kans dat deze na 4 jaar gewoonweg gaar is. Laat je niet afschrikken door de zwarte roet die erop zit, dat is voor dit tijdperk van auto's wel aardig normaal.

Zodra je hem lostrekt schiet de auto in 'Open-loop(lus)' modus en gebruikt hij de lambdawaarde niet meer om de injectietijd, injectieduur en het ontstekingstijdstip bij te regelen. Dan loopt de auto dus in een safe modus betrekkelijk rijk afgesteld dus je verbruik schiet wel omhoog.

Het kan wel zijn dat je katalysator ietwat dicht zit. Je kunt er voor kiezen om je kat te vervangen door een rechte buis om deze mogelijkheid te elimineren, maar ik denk dat het weinig verschil zal geven.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-09-2024, 11:27
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

De lambdasonde is in 2020 vervangen door een tweede hands (NZ) van de sloop.
Zoals je aangeeft kan die ook gewoon op zijn.

Bedankt voor de reactie!

Maar er is wel flinke roetvorming op de lambdasonde en in de katalysator door:

1. geen goede doorvoer uitlaatgassen (met waarschijnlijk veel tegendruk) in de doorgeroeste einddemper (sinds 2020).

en/of

2. doorrijden met afgekoppelde lambdasonde (apr. 2024).

Sinds de 'openloop modus' is juist het brandstofverbruik omlaag gegaan(?)

Een rechte buis ipv de KAT gaat toch niet meer duidelijkheid geven?
Er is nu wel goede doorvoer maar door roet in de KAT kan die niet/minder functioneren (CO2 verminderen).
En er moet een katalysator onder zitten voor de APK. Ben anders bang dat de CO2 waarde niet wordt goedgekeurd.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-09-2024, 08:58
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 123
Default

Heeft het lostrekken van de blauwe temperatuursensor nog effect op het stotteren?
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #5  
Old 24-09-2024, 15:32
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Heeft het lostrekken van de blauwe temperatuursensor nog effect op het stotteren?


Ja, dat heeft effect.
1. Lostrekken van de stekker van de blauwe temperatuursensor met draaiende motor, dan wordt het toerental iets lager.
2. Lostrekken van de blauwe temperatuursensor tijdens motor uit resulteerd in niet tot erg slecht starten.
3. Rondrijden met de lambdasonde (kapotte?) aangesloten (is stotteren/inhouden) + de blauwe temperatuursensor los getrokken = niet stotteren/inhouden.

Bij doormeten van de 2 (aangesloten) lambdasondes (lopende motor en bedrijfstemperatuur) geeft de ene 1.4 volt en de andere 1.2 volt aan. Geen wisselende waardes!
Witte kabels 1.6 volt en 13.4 volt.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-09-2024, 21:20
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 123
Default

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_134.PDF

Ik zou de temperatuursensor om te beginnen doormeten. Ik vind het vreemd dat het stotteren ophoudt als je 'm lostrekt.
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #7  
Old 29-09-2024, 17:03
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

@ Bartaggio: Blauwe sensor is zeer recent vervangen.

Er is al een nieuwe lambdasonde (om te testen)
Heeft alleen niet de goede stekker (4 polig) en op de golf zit een 3 polige.
Wil nu de 3 polige(male) stekker op de lambdabedrading zetten

Kan iemand helpen met de bedrading?
Bedrading komend van ECU (voltages met koude motor aan) :

- Bruin/Wit 1.5 volt (lambda gegevens???) ---> lambdasonde zwart?

- Geel 1.09 volt (verwarming???) ---> lambdasonde wit? (maakt niet uit welke wit)

- Zwart (met aarde mantel?) 14.06 volt (verwarming???) ---> lambdasonde wit? (idem)






Last edited by Function : 29-09-2024 at 17:24.
Reply With Quote
  #8  
Old 05-10-2024, 18:53
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Hierboven staat de bedrading verkeerd aangeven (Niet zichtbaar onder de rubberen vochtafsluiter liepen ze anders dan ik aannam)
De bedrading loopt dus als volgt:
- Bruin/Wit 13 volt (verwarming???) ---> lambdasonde wit
- Geel 1.09 (verwarming???) ---> lambdasonde wit (maakt niet uit welke wit)
- Zwart 1.0 volt (met aarde mantel? gegevens lambdasonde) ---> lambdasonde zwart


De lambdasonde vervangen voor een nieuwe.
- de oude lambdasonde zat weer helemaal onder het roet.

Nog het zelfde probleem:
- als lambdasonde is opgewarmt (2 km) inhouden en schokken voor 5 seconden
- inhouden.schokken (5 sec.) keert iedere terug na 20 sec tot 1 minuut
- lambdasonde signaal geeft 1.0 to 0.9 volt aan.


Wat kan het zijn?

verstopte/verroete katalysator? iets anders?

Iemand een katalysator om te testen?
Reply With Quote
  #9  
Old 09-10-2024, 06:59
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Is het niet iets om die blauwe sensor nogmaals te wisselen? Van welk merk heb je die toen vervangen? Een nieuwe kan ook kapot zijn, zeker als het een onbekend merk betreft. Je kan deze ook doormeten weet alleen zo even niet de waardes die deze moet hebben. Is denk ik de makkelijkste oplossing en mss al een gewenst resultaat.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #10  
Old 09-10-2024, 07:04
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Edit: dit vind ik op het www: Weerstand [Ohm]:
2080, 322

Hoop dat je er iets mee kan
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2024, 20:11
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Gevonden!

Het inhouden/storten (na 2 km.) van de motor, als er met een aangesloten lambdasonde werd gereden, is opgelost.

Een dikke ronde zwarte draad van de ECU die op het hijsoog (massapunt) van de motor hoort te zitten was afgebroken.
Dit was waarschijnlijk (eerder) gebeurt bij het vervangen van de koppelingskabel.

Toen deze weer was aangesloten als massa was het inhouden meteen over en gaf de oudste lambdasonde (al eens vervangen en meer bedoeld als afdichter) lambdasonde goede wisselende waardes. (ga de andere ook nog testen)

Intussen had ik al een nieuwe Lambdasonde gekocht.
Een Zirkonium type (origineel is een Titanium type?).
Heeft iemand ervaring of de Zirkonium even goed werken op een 1.3 Golf 2 als een Titanium?


Nu is er nog een afgebroken stuk bruine draad die ook op het hijsoog (massapunt) zit.
Waar hoort die mee verbonden te zijn?

Mbt de blauwe temperatuurssensoren zijn een aantal metingen uitgevoerd (zie onder)
De oudste (van een vorige Golf 2) geeft de beste waarde (groen).
Is er verschil tussen de licht- of donker blauwe kleur van de temperatuurssensor?



Last edited by Function : 22-10-2024 at 16:16.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum