#1
|
||||
|
||||
1966 kever 1500 A.Busser
Eigenlijk kwam deze "oude dame" bij toeval op mijn pad.
Ik was namelijk bezig met een ander kever project, een 74er, waarbij ik een poging deed tot restauratie en haar gelijk om wilde bouwen naar lange kleppen en liggende lampen kortom naar een "oud model". Dat project duurde echter al jaren en in het tempo waarin ik er mee bezig was zou het ook nog jaren gaan duren voordat ik weer kever kon rijden... Tijdens een etentje vertelde een vriend echter dat hij een van zijn kevers ging verkopen. Hij had namelijk nog kever, en een T2b bus, een golf cabrio en een Polo 86c en dat werd hem toch wat veel. De 66er ging dan ook in de verkoop, en de vraag was of ik toevallig iemand wist die interesse zou kunnen hebben. na een nachtje geslapen te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik er zelf eigenlijk wel interesse in had... tja, in de basis was de 66er een kever zoals ik haar graag wilde hebben. lange kleppen, liggende lampen, originele schijfremmen voor, originele klap raampjes achter, 1500 blokje. Oke, ze was het laatste jaar niet van plek geweest en ze had haar zwakke punten, maar er zat nog wel een half jaar APK op. lang verhaal kort het project ging in de verkoop en de 66er kreeg een nieuwe eigenaar. Ze is van 18-08-1966 dus model jaar 67 en daarmee een "one year only" met de "one year only" kenmerken. Plaatjes bij de praatjes: Zoals we haar aantroffen: Eenmaal thuis op de oprit: De grote schoonmaak in volle gang: En na enkel flink schoonmaken stond er alweer een heel ander kevertje! En nadat ze door een garage was nagekeken op remmen en dergelijke konden de eerste kilometers gemaakt worden.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#2
|
||||
|
||||
Uiteraard was aan de oude dame niet alles in nieuwstaat, maar dat wisten we op voorhand. Naast het originele stalen schuifdak zat roest. Die roest was afgeplakt met ducktape, maar dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is. Nadat we de tape verwijderd hadden bleek inderdaad dat niet alle roest meer zichtbaar was... Een aantal delen roest had inmiddels plaats gemaakt voor gaten.
Door de rondingen en bollingen is er bijna niet te lassen aan een kever dak, dus grepen we naar drastische maatregelen... Er zat niets anders op dan het complete dak te vervangen. Een passend dak met origineel staal open dak was niet te vinden (tenminste niet zolang als mijn geduld duurde...) dus besloten er een dicht dak in te laten zetten. In mijn garage had ik al jaren een achterklep hangen die door een vriend van me was aangepast. Al die jaren was het idee deze op het project te plaatsen, nu vond ik het wel een mooie tijd om hem te laten spuiten en op de oude dame te monteren. Wellicht niet naar ieders smaak, maar de klep is me dierbaar en daarbij vindt ik het mooi.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#3
|
||||
|
||||
Door met wat kleine aanpassingen....
De knop van de pook is vervangen door een "custom" knop. Gemaakt van oude skateboards en voorzien van een ingebrand stadswapen van Arnhem. Het laatste met het idee dat waar de reis ook naar toe gaat, uiteindelijk ben je altijd onderweg naar huis. De rekjes op de achterbumper zij vervangen door "one year only" exemplaren. De binnenste rondingen hiervan lopen net wat anders dan die van de andere bumpers. De achter velgen vervangen door verbreed staal.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#4
|
|||
|
|||
Leuk om de oude dame ook hier tegen te komen!
Wanneer gaan de verdere plannen uitgevoerd worden?
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#5
|
||||
|
||||
Volgende stap was er een van veiligheid.
De 6 volt waxine lampjes vervangen door 6 volt Led verlichting. Voorbeeld: voor: Na: Voor: Na: Op de koplampen na, is alles vervangen door LED verlichting. Ben er erg tevreden over. In de toekomst worden ook de koplampen nog vervangen door LED exemplaren. Ik ben trouwens nog opzoek naar een Jokon 3e remlicht. Deze worden onder het "neusje" van de kentekenverlichting gemonteerd, dus mocht iemand wat weten....
__________________
Instagram/AndreBusser |
#6
|
||||
|
||||
Uiteraard moest ook de oude dame wat dichter naar de grond.
Ik ben niet zo van het met je versmalde as over het asfalt en de achterwielen maximaal schuin om maar zo laag mogelijk te kunnen. Ik ben meer van het "old school callook" zeg maar. Het monteren van verlaagde spindels was voor mij dan ook genoeg. Er worden binnenkort nog wel andere bandjes op de voorste velgen gemonteerd. (175-55-15 voor 195-65-15 achter)
__________________
Instagram/AndreBusser |
#7
|
||||
|
||||
Het tapijt had zijn beste tijd ook wel gehad, dus deze is inmiddels ook vervangen:
__________________
Instagram/AndreBusser |
#8
|
||||
|
||||
Toen was het tijd dat de oude dame weer een bezoek bracht aan de plastische chirurg om het plaatselijk wat strak te laten trekken...
__________________
Instagram/AndreBusser |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
De plannen zijn er wel. De velgen liggen al een tijdje klaar om weggebracht te worden zodat ze gestraald en gecoat kunnen worden. en zoals ik zei, ik ben een fan van old school callook, dus wie weet gaan de bumpers ooit nog vervangen worden door T-bars, andere spiegels liggen ook al een paar jaar op het schap. Maar voorop staat dat we er gebruik van maken en leuke dingen mee ondernemen.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#10
|
||||
|
||||
Tof ding is het Andre, mag van mij wel een stuk lager maar ik snap jou ook wel ouwe bok!
__________________
Passat 35i 1989 |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Hahaha ook dat! Maar daarbij hoort het niet bij "mijn" stijl. Op andere kevers kan ik het (soms) best waarderen, maar voor de "scene punten" ultra laag, nee, daar ben ik een beetje allergisch voor.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Hahaha, ik ben allergisch voor wheelgap.
__________________
Passat 35i 1989 |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Er is een verschil tussen wheelgap wegwerken en zover zakken dat je met je banden het vuil uit je spatborden schraapt... Ieder het zijne natuurlijk, maar naar mijn idee doet men dat "met je carter over de grond is pas echt stoer" vooral voor een ander. Hoe dan ook, ik vind het er echt niet uitzien.
__________________
Instagram/AndreBusser |
#14
|
||||
|
||||
Je laat er iig geen gras over groeien, letterlijk en figuurlijk Mooie vonst en zeker zo mooie veranderingen, het is een mooie kever zo
Nu ben ik eigenlijk ook verplicht om maar weer eens te beginnen
__________________
Mijn garage: |
#15
|
|||
|
|||
Nou hij is er sinds de aankoop wel echt flink op vooruit gegaan
|
#16
|
||||
|
||||
mooi !!!!
|
#17
|
||||
|
||||
Gaaf hoor! Wat een keer goed poetsen toch met zo'n auto doet. Verder erg goed bezig en flinke ingrepen gedaan bij de kever!
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Lekker gepoetst! Prachtige Kever eigenlijk! En dikke velgen. Ben ook voorstander van deze keuze!
Maar de led verlichting ombouw begrijp ik dan weer niet. De kleuren van de lampen komen niet mooi uit. Heeft de betreffende website geen ruimere keuze in lichtsterkte en kleurtemperatuur? |
#19
|
||||
|
||||
Leuk projectje wat inmiddels toch weer serieuze vormen aan begint te nemen André! Respect voor de aanpak!
__________________
|
#20
|
||||
|
||||
Leuk project !! Ik blijf die kleur ook erg gaaf vinden op een Kever.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |