#1
|
|||
|
|||
Radiator fan slaat te laat aan
Ik heb een probleem mijn mijn koeling. Ik rijd een 1100cc mk1 met het kleine type radiator met het expansievat vast aan de radiator (als ik dat goed zeg). Nu is het zo dat de fan pas aanslaat op het moment dat de motor al veel te warm is. Meter moet helemaal compleet naar rechts uitslaan voor de fan aangaat. Als ik de dop van het expansievat draait kookt de vloeistof al voor de fan aanslaat. Vooral als je opeens verplicht wat langer stil moet staan vlak na een langere snelwegrit knalt de temperatuur dan omhoog. Ik verwacht dat de switch dan kapot is. Lucht is er helemaal uit. Volgens mij slaan die fans sowieso al vrij laat aan, dus mijn vraag is als volgt:
- Is de switch defect als ie wel aanslaat, maar veel te laat? - Kan het ook een ander issue zijn? Zo ja, ideeën? - Ik hoorde hier laats iemand zeggen dat je een peugeot 205 switch kunt gebruiken en dat die sneller aanslaat dan de standaard golf 1. Iemand hier ervaring mee? - Heeft iemand toevallig het onderdeelnummer bij de hand? |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zet in zo'n geval altijd de temperatuur op vol warm, en de aanjager op 3; helpt. (wel het raampje en evt schuifdak openzetten ) Bij de mijne is ook dezelfde radiator, fans slaan idd erg laat aan.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#3
|
||||
|
||||
Je kan een:
- thermotijdschakelaar monteren van een warme landen model. Dus deze schakelt eerder bijvoorbeeld bij 80 graden. - Je kan een handmatige schakelaar plaatsen die je fan schakelt, is ideaal voor langdurige files icm spal heb je geen last meer van fan lawaai. - Je kan een externe oliekoeler plaatsen dit helpt ENORM mee in het verlagen van de KVS temp, zeker als je nu helemaal niks hebt of zo een geweldige warmte wisselaar. - Spalfan monteren die zuigen beter lucht aan - Zorgen dat de fan in een behuizing zit onbreekt in 90 procent gevallen van oude VW's is het eerste wat wordt weggepleurd of vergaat. - Ja, en hoe oud is je radiatortje? Als deze plus 15 jaar oud is ligt de temperatuur vaak al 10 graden hoger tov een nieuw radiatortje. Elke VW die ik heb in de loop der jaren heb gehad hadden allemaal wel een of meer problemen in het koelcircuit.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#4
|
||||
|
||||
Ik heb zelf een schakelaar gepakt die ingaat bij 92 graden en uitschakelt bij 87 graden. Namelijk deze: http://www.mister-auto.nl/fl/thermo..._a10106031.html
En bij de Peugeot 205 is het inschakelpunt 88 graden en schakelt uit bij 79 graden. Dit is wel een aardig verschil met de originele. Schroefdraad is hetzelfde en de aansluitingen ook, dus volgens mij moet het gewoon gaan werken met die Peugeot schakelaar. Dit is de schakelaar van Peugeot: http://www.mister-auto.nl/fl/thermo...a021819757.html Mocht die van mij te warm gaan worden, ga ik de Peugeot schakelaar proberen. Wel jammer dat je dan iets frans in je auto hebt. Edit: En inderdaad alles wat Yuli zegt! Last edited by gijs474 : 15-05-2017 at 11:47. |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor de tips! Die radiator is erg oud en heeft volgens mij een keer een tik gekregen aan de onderkant. Vervangen is sowieso de bedoeling. Ik heb gister een 20VT gehaald, dus er komt een grotere in, maar nu t weer warm wordt wil ik graag nog even normaal kunnen rijden tot alle onderdelen aanwezig zijn. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Ik denk dat ik diezelfde die jij gebruikt ga aanschaffen om te proberen. Ik denk dat die van de peugeot continu blijft draaien als ik naar de range kijk. Het is voor mij toch eerst een tijdelijk oplossing. Bedankt voor de tips |
#7
|
||||
|
||||
Dat hij gaat koken met de dop eraf is normaal. Dan komt het koelwater net boven het kookpunt. Onder druk (met de dop erop) ligt het kookpunt van (koel)water aanzienlijk hoger.
Ik denk dat je probleem met een frisse radiator met voldoende doorstroming en een nieuwe thermoswitch al is opgelost. Thermostaat heb je al getest/vervangen en ook het flensje waar hij in komt en het huis op blokkeringen/schade gecontroleerd? Bij de Golf 3 is dit bijvoorbeeld een bekend probleem. De thermostaat hoort zich daar tegen het middenstuk van de flens af te zetten maar dit deel breekt uiteindelijk af door ouderdom.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#8
|
|||
|
|||
Ik rijd ook met een 20vt en heb sinds kort een radiateur van n Ibiza gemonteerd icm een Spal fan. Verder een 82° thermostaat en een fan switch die bij 82° aan slaat. Ook heb ik n schakelaar onder mn dash waarmee ik de fan handmatig kan bedienen. Voldoet tot nu toe prima.
|
#9
|
|||
|
|||
De motor moet nog wel goed warm worden zodat condens en benzine resten uit de motorolie kunnen verdampen.
Dus ik zou een iets koudere thermocontact erin zetten , bijv. 92-87. Bij de mk1 GTI gaat de thermostaat van de externe oliekoeler pas open bij 110 graden. Grt yal |
#10
|
|||
|
|||
Ja dat klopt natuurlijk. Ik meek dat de nieuwe radiateur aanmerkelijk beter koelt dan de oude. Een switch met iets hogere waarden houdt ik in gedachten. Wil ff aan zien hoe die zich houdt bij echt warm weer. Krijg de indruk dat de doorstroming vooral is verbeterd. Bij normaal rijden wees de meter vandaag (vanochtend en vanavond, dus niet op t warmst van de dag) steeds rond 85° aan. Bij stevig doorrijden of veel optrekken gaat ie richting 95-100 net als bij rijden in stadsverkeer.
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Weten jullie wat de range is van de meter op t dashboard? Afhankelijk daarvan kan t natuurlijk ook veel erger lijken dan t is :P |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja hier ben ik ook benieuwd naar. |
#13
|
|||
|
|||
Ik lees t af op een VDO meter, waarbij ik er van uit ga dat die correcte waardes aangeeft natuurlijk.
|
#14
|
||||
|
||||
VDO meter is redelijk nauwkeurig.
@Niels heb jij een externe oliekoeler met sandwichplate/thermostaat? Dat scheelt de wereld in oplopen van KVS temperatuur. Ook kun je nog de wartmte wisselaar er dan tussenuit houden. De flow wordt minder bij het vergroten van het totaal volume door het vergroten van bijvoorbeeld het radiator oppervlak. Het is niet voor niets dat blokken zoals de VR6 airco / automaat een elektrische hulpwaterpomp hebben. De mechanise waterpomp krijgt het gewoon slecht rond. Toevallig heeft mijn T3 bus ook een hulpwaterpomp het ook daar is de afstand weer gigantisch aanvoer retour en aanvoer retour kachel lopen van achter naar voor. Veel volume door leidingen zeg maar.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#15
|
|||
|
|||
De tweede waterpomp heeft Pim er bij de motorinbouw om deze reden in laten zitten. Deze Ibiza radiateur die ik nu heb heeft mooie maten. Hoogte is perfect en hij past ook mooi achter en tussen de IC aansluitingen. De KVS temperatuur is nu een stuk stabieler dan voorheen en dat vind ik wel prettig. Enige puntje van aandacht kan de thermoswitch zijn. De Spal slaat nu misschien wel erg snel aan. Ik kijk even met echt warm weet wat ie doen en dan neem ik daarop een beslissing. Kwam er trouwens ook achter dat de fan blaast ipv zuigt. Hij blaast de warme lucht uit de motorruimte door de radiateur en IC naar buiten. Zal s kijken of ie door aansluiting omdraaien andersom gaat draaien?
|
#16
|
||||
|
||||
Dat werkt meestal niet, het heeft namelijk te maken met de vorm van de bladen op de waaier. Je moet bij deze fans bij aanschaf bepalen of je een blazende of zuigende koopt.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#17
|
|||
|
|||
Je zou er ook een handmatige schakelaar overheen kunnen zetten.
Waarschijnlijk is een deel van je radiateur vervuild zit verstopt heb je minder cerculatie koelssysteem reinigen
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb nu deze bij mijn 1500 JB vanmorgen gemonteerd, die andere van Valeo voor Peugeot kon de automaterialen handel waar ik ben geweest helaas niet meer voor me bestellen. Maar dat was eigenlijk ook niet nodig achteraf gezien, want ik zie nu met deze Febi Bilstein gewoon voor VW dat de wijzer in het dash van de koelvloeistof bij het aanspringen van de fan al véél minder naar rechts staat (met de oude schakelaar was de wijzer al zelfs griezelig ver naar rechts toen de fan aansprong); een succesje dus me happy
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |