#1
|
||||
|
||||
oliepeilstok lekt
vanmorgen problemen, de auto start niet meer, accu lijkt dood.
ik had al gemerkt dat mijn accu de laatste tijd niet meer boven de 13,8V geraakt, dus ik vermoed de dynamo. auto gestart met startkabels, toertje gaan rijden, helaas... de accuspanning geraakt niet boven de 13,2V. teruggekomen op de oprit de kap open gedaan en de kooltjes gaan vervangen. merk ik ineens een plas olie op de oprit, diameter 8-10cm, en dat op een 3-4minuutjes. ik parkeer altijd met de snuit naar de straat gericht en stond nu met de snuit naar de garage. het is dus geen olie van eerdere dagen. ff op de knietjes en zie dat het hele blok onder de olie hangt. als ik de auto start, komt de olie aan de oliepeilstok uitgelopen. niet waar je de stok insteekt, maar onderaan waar dat buisje in het motorblok gaat. zit daar één of andere dichting die je los kan vervangen of heb ik zwaardere problemen? betreft een 1.6D uit 1988 met 501 000km
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#2
|
||||
|
||||
Check je oliepeil en de kleur van de olie eens? En was de dyname zelf soms ook drijfnat van de olie? En ik ben wel nieuwsgierig naar je koelwater, en wat er gebeurt als je de vuldop losmaakt terwijl de motor draait...
|
#3
|
||||
|
||||
oliepeil is normaal, maar had recent nog bijgevuld. de olie is PIKZWART, maar dat is ook normaal. laatste onderhoud zal zo ergens in 2014 zijn gebeurd (goeie 40-50 000km geleden).
dynamo staat droog, maar had al gemerkt dat de accu niet meer vol geraakte. normaal stond de accuspanning op een paar minuten rijden altijd op 14,0V. zonder verbruikers aan ging die richting 14,4V met de radio aan een goeie 14,2-14,3V met de lichten aan een 14,0-14,1V met alle verbruikers aan (verwarming, lichten, ruitenwissers, radio...) kwam ik zelden onder de 13,8V recent haalde ik met moeite de 13,9V zonder enige verbruiker aan. vorige maand op reis vertrokken en wou de auto aan het station absoluut met volle accu hebben. dat is niet gelukt. toen merkte ik al dat er iets scheelt, want zo laag staat de spanning nooit. 2weken later sta ik met lege accu op de oprit. had ik al eens met de multimeter aan de slag geweest, ik had het kunnen voorkomen. water is normaal, vuldop sist als je die losdraait. voor de rest zie je water stromen door dat kleine leidingske. auto verbruikt een minimum aan water, dit door een piepklein lek aan het thermokoppel aan de zijkant van de radiator. ik had al eerder gemerkt dat de die oliepeilstokbuis onderaan wat vettig stond. soms zag je zelf bubbeltjes onderaan. nu start je de motor, zie je de olie stijgen in dat randje, en loopt dan het carter af. net de kooltjes vervangen, geen resultaatn dynamo vervangen door een twijfelgeval of het een goeie was. spanning gaat richting 13,9V maar niet hoger. zal ook een half dooie zijn. ook wel gemerkt dat de massakabel van accu naar koetswerk doorgecorrodeerd is. die heb ik nu vervangen door een andere. dit is probleem voor later. wil eerst dat olie lek opgelost hebben. ik vermoed dat je die oliepeilstokbuis uit het blok kan trekken en dat er onderaan één of ander rubbertje zit. vind het alleen nergens terug bij de onderdelen part 41/42 hier op de foto http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3685688/lang/e ik heb dus het probleem dat deze kerel ook heeft; http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=6208
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 16-04-2017 at 17:25. |
#4
|
|||
|
|||
Ik heb dat probleem eerder ook al eens beschreven. Maar ik had het niet zo heftig als op de foto, bij mij zag je af en toe een belletje opwellen met een spoortje van olie naar het carter toe.
Het lukte mij niet om de peilstok eruit te krijgen, toen heb ik er vloeibare pakking rondom gespoten en sindsdien is het droog
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw Jetta mk2 1.6D 1986 - daily Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht |
#5
|
||||
|
||||
ik heb dat ook al lang. als die peilstokbuis in dat gas zit, heb je nog altijd zo een diepere ring. daar kwamen altijd bubbeltjes lucht uit en die verzonken ring vulde zich wat met olie. maar da was ook niet altijd. nu zijn het geen bubbeltjes meer, het ringske vult zich met olie en loopt gewoon over.
ik vind het bestaan van die ringskes wel op internet, maar niet bij de 1.6D golf 2 motoren. bij die link hierboven is dat part 41 (N 90032203) http://www.oemepc.com/tvn_result/se...N%20%2090032203
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#6
|
||||
|
||||
vandaag de stok eruit gehaald.
er zit een metaal ringetje en daaronder 2 rubbertjes. alles ziet er eigenlijk in goeie staat uit, de buis kwam er ook vlotjes uit. ik heb de boel mooi opgekuisd en zag toen dat het metaal ringetje de buis zelf doormidden aan het zagen is. de buis is plaatselijk ook dunner daar, vermoedelijk de oorzaak van het lek. (zie aan het einde van het glanzende deel waar die verdikking zit). de correcte oplossing zal dus ook vervanging van die buis zijn. zie ik ff niet zitten. ik heb er wat tape rond gedaan, en toen de ring + rubbertjes terug erover gedaan. nog wat high temperature sealer erond en dan weer de stok terug gestopt. hoop dat het dicht is. https://i5.walmartimages.com/asr/08...98632d12.jp eg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#7
|
||||
|
||||
auto lijkt droog, de kit lijkt te werken
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#8
|
||||
|
||||
Controleer ook of je carterventilatie klep nog werkt. Als je carterdruk hierdoor te hoog word perst hij ook op de meest vreemde plaatsen de olie eruit.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#9
|
||||
|
||||
en waar zit die klep dan? als die niet zou werken, zou ik eerder verwachten dat de peilstok eruit komt
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#10
|
||||
|
||||
brave auto, zo een golf 2. ieder doet zijn ding.
ik heb de oliepeilstokbuis erin gekit, auto gelukkig. auto heeft het accuprobleem voor zichzelf dan maar opgelost vanmorgen ineens 14,4V op het dashboard. ff de verwarmingsaanjager erbij en ik had nog 14,3V. net zoals vroeger.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |