#1
|
|||
|
|||
rijhoogte Golf GTI
Welke veren/dempers zijn geschikt voor de GTI 1(bj 1982, 1.8 motor)
Ik meen me te herinneren dat de GTI achter wat dieper ligt dan aan de voorkant. Welke set kunnen jullie aanbevelen? Ik denk dat ik tzt deze onderdelen ga vervangen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb jaren terug nieuwe originele veren gekocht bij de dealer en gele koni schokdempers gemonteerd.
Ik hoef geen verlaging , stug zat zo |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Nee verlaging hoef en wil ik ook niet! Ben benieuwd of de dealer die veren nog heeft overigens? |
#4
|
|||
|
|||
Classic parts zal het wel hebben.
|
#5
|
|||
|
|||
Met dezelfde Tarantula velgen rijd ik overigens.
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, dat weet ik, heb je auto al een paar keer voorbij zien komen. Op beeld dan he? Misschien eens leuk om een Golf 1 treffen te organiseren? Ik vermoed dat er best veel geïnteresseerden zullen zijn....? Wellicht wordt dat nog eens iets..! |
#7
|
|||
|
|||
Mooie wagen!
Heb zelf een KW set (veren + dempers compleet) en die ligt 2 cm lager dan origineel. Wielen komen mooi uit in de kast en de GTI is heerlijk "comfortabel stug" geveerd. |
#8
|
|||
|
|||
Sjoes; ik zal er eens over nadenken. Ben normaal niet zo van de verlaging maar dit klinkt nog acceptabel. Ik vind de ATS cup trouwens ook een knappe velg onder een Golf 1.
|
#9
|
|||
|
|||
Ik rijd met een schroefset met ATS-cup velgen met een redelijke verlaging. Voor de wielen iets negatief uitgelijnd zodat ze mooi in de wielkasten vallen. Met een schroefset kun je zelf bepalen hoe laag je wilt en dat is ook wel erg prettig.
|
#10
|
|||
|
|||
Ik ga binnenkort toch mijn setje bilstein/eibach laten installeren.
Dan komt hij 2-3cm lager. Dat is meer dan genoeg, heb niet de nood om over de grond te schuren en alles stuk te rijden. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
als je voor ATS cups gaat in 15 inch..wat eigenlijk het mooist is.. moet je goed de et waarde in de gaten houden.. ik weet niet meer welke et waarde ik had..ik geloof 28.. in ieder geval de diepere en tevens mooiste variant.. dit gaat ook zonder verlagings set van achter aanlopen.. de randen omrollen-vouwen is met 195-50-15 zeker nodig.. het mooiste en enigszins rijdbaar (lees niet knetterstug en drempelproof)met originele voorspoiler..is max -40mm ,ik reed ooit met -60,-70mm,en dat zag er super uit ,maar reed echt gewoon voor geen meter zo stug.. schroefset heb je eigenlijk niet nodig..als hij eenmaal op hoogte staat zo je hem wilt hebben,verander je er waarschijnlijk nooit meer wat aan een setje Bilstein dempers met H&R veren (o.i.d)rijd qua stugheid bijna gelijk..en het stuurt veel beter koop geen rommel van 200 €..schroefset of vaste verlaging.. krijg je gegarandeert spijt van.. pasgeleden een e36 voorzien van Bilstein spul ,ipv de chinese schroefset die er onder zat..is gelijk weer een auto ipv een plee... |
#12
|
|||
|
|||
Mijn net gekochte 83 GTI ligt voor ook wat hoog , is daar stug en juist op de achterkant slapper geveerd. Kan mij van vroeger herinneren dat de auto destijds 4 jaar oud toch redelijk horizontaal stond en dat met 205 banden hij met personen achterin in de wielkast aanliep. Zit nu met het dilemma verlaag ik hem voor of verhoog ik hem achter.
Wat is de beste optie? |
#13
|
||||
|
||||
ligt aan je zelf..
waarschijnlijk had je ooit 205-60-13 of iets eronder met een brede velgrand..wat in de '80's helemaal in was.. als je de maat van een 83er pirelli GTI aanhoud ,dwz 185-60-14 loopt dat nooit aan.. ook niet met een verlagingsset tot +/- 40 mm.. de keuze van type veren ,alswel merk..maken het een 'verrek, hij is net zo stug als eerst'..of 'valt me vies tegen dat spul' auto van.. meestal als de veren wat ouder worden gaat een Golf 1 doorhangen op de achteras..dat was vroeger al.. voor is een standaard GTI iets lager dan 1100tje..en een stuk stugger..maar na jaren nadien kan er intussen vanalles ondergeknoopt zijn.. |
#14
|
|||
|
|||
Op n mooie Golf 1 GTI in originele staat vind ik een beetje verlaging mooi zat. Zoiets als wat golf fahrer in #10 schrijft hoort wel op n 1 vind ik. 3-4 cm verlagen is dan mooi, meestal geen last van aanlopen en rijdt ook nog goed. Heb zelf n schroefset met ik geloof Bilstein poten en H&R veren die kneiterhard zijn. Hij veert alleen maar uit zeg maar... Die wil ik nog eens verruilen voor een setje zachtere.
Last edited by NielsDub : 14-06-2016 at 20:32. |
#15
|
|||
|
|||
De beste banden voor de golf 1 in 15 inch zijn Toyo Proxis 195 45 15. Met ATS met brede velg rand heb je geen last van aanlopen zowel voor als achter mits je je wielkasten hebt omgerold. Ik vind 195 50 15 echt van die ballonbanden en echt geen porum op een golf 1. In de jaren '90 reed iedereen ermee en dan nog liefst in 205 50 15. Vind 195 45 15 echt super staan. Nanking 185 45 15 is weer net even te iel, dan is het net of je met lekke banden rijdt. En ik blijf erbij dat een schroef set het meest ideaal is om je auto zo op de wielen te krijgen zoals jij het het mooiste vind. Je kunt alles op de cm zowel voor als achter afstellen.
Last edited by turbojo2 : 15-06-2016 at 22:42. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
ben ik niet met je eens, 195 50 15 is echt lekke banden look... iig met 5,5j... heb ze daarom gewisseld met 185 45 15, echt stukken beter... |
#17
|
|||
|
|||
Ja op 5,5j kan ik me dat voorstellen. ATS Cup met brede rand is vlgs mij 7 of 7,5j, da's al andere koek. Maar naar de huidige maatstaven en algemene smaak is 195-50 dan nog veel te skippy...
|