Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-07-2015, 08:34
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,206
Default 1.5 vs 1.6 D

even de search gebruikt, maar vond erg weinig info ivm de 1.5 blokjes die in golf 1 hebben gelegen.

een maat van me is namelijk sinds gisteren de trotse bezitter van een '77er diesel met 1.5D.

Hij werkt zelf bij VW en de 'oude' collega's zijn echt niet te spreken over dit blok en adviseren hem het te vervangen door een 1.6d.

mensen met verhalen, ervaringen of tips?

ps: gezien het feit dat de auto al 13 jaar stof staat te happen, zal er wel een serieuze check up nodig zijn, weet niet of onderdelen van 1.5 en 1.6 onderling veel gemeen hebben?
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2015, 09:43
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

van 1.5D (50pk/80NM) naar 1.6D (54pk/100NM) is wat mij betreft niet de moeite waard. Ook is er de 1.6TD met 70pk/133NM (CY)dat is wel beter.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 07-07-2015 at 09:49.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-07-2015, 11:39
Maxn Maxn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 7
Default

Gaat niet om PK winst of koppel, maar om betrouwbaarheid. Enige wat ik hoor is niet zo goed van die blokjes, ik hou hem uiteraard bij tegen dat ik de wagen wegdoe, qua originaliteit. TD en zo leggen ga ik niet doen, ik wil hem classic car inschrijven dus.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-07-2015, 11:42
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Toen ik op zoek was naar een dieselblok voor mijn MK1 (jaren geleden), werd mij de 1.5 afgeraden ivm slechte brandstofpomp...
Reply With Quote
  #5  
Old 07-07-2015, 12:05
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 102
Default

Quote:
Toen ik op zoek was naar een dieselblok voor mijn MK1 (jaren geleden), werd mij de 1.5 afgeraden ivm slechte brandstofpomp...

Dat geldt alleen voor de CAV pomp. Bosch pomp is beter.

Starten in koude winter is vaak een probleem bij 1.5 diesels doordat de compressie na veel km's minder wordt.

Als hij er niet in de winter mee rijdt, zou ik de originle 1.5D erin laten en indien nodig de Bosch brandstofpomp en nieuwe zuigerveren plaatsen. Origineel blijft tocht het mooist en het meest waard.
__________________
huidig: Scirocco 1978 & 1977 GLi
gehad: Scirocco 1974 & 1980

Last edited by Scirocco type 1 : 07-07-2015 at 12:08.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2015, 12:06
Maxn Maxn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 7
Default

Ja idd, daar spraken mijn collega's ook over, over de slechte CAV pomp die deze blokken hebben.
__________________
Current:
Golf V GTI Tornadored
Golf I '1977 1.5 D cliffgrun
Golf I '1980 GTI Marsred
Past:
Audi A4 B6 , A4 B7 , A6 4F , A3 8P , golf I '82 , golf II '85 , Golf V , Polo 6K berline, Golf IV , ...
Reply With Quote
  #7  
Old 07-07-2015, 13:38
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,206
Default

ik weet nog een nieuwe bosch pomp liggen hoor

als het daarbij blijft, zou ik inderdaad de 1.5 houden ...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum