Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-03-2015, 10:42
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default dx onsteking afstellen

Hoe moet ik me onsteking afstellen*
en welke waarde moet hij staan ?
Stoboscoop lamp heb ik besteld*
Het gaat om een dx blok
Reply With Quote
  #2  
Old 28-03-2015, 12:45
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default

6 graden voorontsteking bij stationair toerental met het vacuumslangetje op de verdeler los, stroboscoop op de 1e cilinder.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2015, 14:02
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Hoeft hij niet op een bepaalde toeren worden afgestelt dacht zelf bij 2000 toeren
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2015, 14:17
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Nee, stationair...en inderdaad even je vacuumvervroegerslangetje erafhalen en afdoppen.

Maar als het goed is, dan staat er ook wel een kerfje in je vliegwiel geslagen die overeenkomt met het juiste ontstekingstijdstip. Die zit vlakbij het BDP puntje....zo`n 6 graden terug
Reply With Quote
  #5  
Old 28-03-2015, 15:51
swinz's Avatar
swinz swinz is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 412
Default

Was het niet ook zo dat je verlichting aan moest staan? (en sowieso een warme motor?)
__________________
- Golf Mk1 GTI Pirelli W65 Heliosblau (Project)

MyPolo.nl - Dé Polo website van Nederland.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-03-2015, 18:55
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Nee niet dat ik weet Swins en als je de lamp niet instelbaar is is het idd gewoon een kwestie van je kerfje van je vliegwiel op zoeken.
Wat ik wel altijd deed was de kabel om de bougie kabel van de eerste cilinder.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2015, 11:39
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default

Idd bij stationair toerental tussen 900-1000 omw/min. en bij warme motor.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-03-2015, 12:56
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,361
Default

Quote:
Originally Posted by swinz
Was het niet ook zo dat je verlichting aan moest staan? (en sowieso een warme motor?)


zo staat het wel in diverse werkplaatshandboeken ja..
is echter wel minder leuk ,want als je zonder gedimt grootlicht rijd dan loopt hij altijd een stuk harder stationair naderhand..
die van mij stelde ik altijd af op 1000 toeren zonder verlichting en kachelmotor op stand 3..
maar dat is persoonlijk..
Reply With Quote
  #9  
Old 31-03-2015, 20:21
swinz's Avatar
swinz swinz is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 412
Default

Goede tip, bedankt!

Neem aan dat je alleen het afstellen deed op 1000tpm en hem daarna iets rustiger stationair schroefde of kies je bewust voor een wat hoger stationair toerental?
__________________
- Golf Mk1 GTI Pirelli W65 Heliosblau (Project)

MyPolo.nl - Dé Polo website van Nederland.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-04-2015, 20:15
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default

900...1000 omw./min. is voor een DX volgens mij een vrij normaal stationair toerental en zo ontzettend kritisch komt het volgens mij ook niet. Die van mij stond echt helemaal verkeerd en dat kon je wel merken, hij liep op de teller met moeite 180. Na een rondje afstellen met de stroboscoop ging hij naar de 200 (op de teller, echt km weet ik niet maar zal wel in de buurt van de originele 182 km/h zitten )
Reply With Quote
  #11  
Old 01-04-2015, 20:44
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

met mijne een keer 193 op de gps gereden, met de oude setup.
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #12  
Old 02-04-2015, 21:10
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default




Met de R/A knop kan kiezen toeren zien en de graden instellen
Toeren is logisch graden snap ik niet helemaal
De 2/4 knop is voor 2 of 4 cylinder
Meende dat hij 6 graden voor moest staan ????
Is dit dan goed ingesteld ?


Reply With Quote
  #13  
Old 19-04-2015, 19:20
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Hoe kan ik je verdeler verdraaien ?
Zie verschillende schroeven maar welke moet ik hebben





Reply With Quote
  #14  
Old 19-04-2015, 21:07
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

een m8 bout aan de voet van je ontsteking. btj los en dan kan je hem draaien.
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #15  
Old 19-10-2019, 11:31
Mk1driver's Avatar
Mk1driver Mk1driver is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2006
Posts: 1,723
Default

Even dit topic uit het stof halen want moet mijn ontsteking ook afstellen.
Als ik het goed begrijp is de kerf op de foto BDP, op de foto rechts van de kerf zie je een rondje ingeslagen, is dat dan het 6 graden punt? ik heb hem daar nu op staan met de stroboscoop.


__________________
BMW E30 325i
Golf 7 highline business R

Last edited by Mk1driver : 19-10-2019 at 22:13.
Reply With Quote
  #16  
Old 19-10-2019, 15:18
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is online now
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,557
Default

of met een VAG 1367 tester van vw afstellen.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet.
VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983.
Reply With Quote
  #17  
Old 19-10-2019, 20:09
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Ik heb de VAG 1767 met BDP voeler.
Ontsteking stel ik af op 6,0 graden voor BDP op ca. 950 rpm bij warme motor.




Vacuüm slangetje dop ik af met schroef erin.
Reply With Quote
  #18  
Old 19-10-2019, 22:14
Mk1driver's Avatar
Mk1driver Mk1driver is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2006
Posts: 1,723
Default

Quote:
Originally Posted by yal
Ik heb de VAG 1767 met BDP voeler.
Ontsteking stel ik af op 6,0 graden voor BDP op ca. 950 rpm bij warme motor.




Vacuüm slangetje dop ik af met schroef erin.


Niet iedereen heeft zo'n ding staan dus vandaar de vraag hoe met de kerf/rondje te werken met de stroboscoop
__________________
BMW E30 325i
Golf 7 highline business R
Reply With Quote
  #19  
Old 20-10-2019, 09:02
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Weet ik , maar het is wel ideaal.
Wil het wel afstellen voor degene die dat wil.

Aangezien de luchtinlaat in de weg zit kun je het teken niet goed zien in de versnellingsbak.

Sinds 1994 ofzo heb ik het ook afgesteld met stroboscoop lamp maar dan op de krukas poelie. Daar staat een streepje op en een pijltje op de onderste distributiekap.

Veel makkelijker!

Succes.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-10-2019, 20:52
Mk1driver's Avatar
Mk1driver Mk1driver is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2006
Posts: 1,723
Default

Ik heb hem afgesteld op de krukaspoelie en inderdaad werkt dat wel makkelijker, als je geen graden kunt instellen op je stroboscoop zoals bij de mijne is die 6 graden een beetje gokken.
__________________
BMW E30 325i
Golf 7 highline business R
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum