#1
|
||||
|
||||
Koppeling slipt
Goedemiddag,
Allereerst gegevens over de auto: Golf 1 2.0 8V op carburateurs met 020 versnellingsbak met dunne as (24 splines) De versnellingsbak komt van een GTI, met de vijfde versnelling gewisseld voor een langere. Al geruime tijd heb ik gezeur met de koppeling. Toen de bak net gemonteerd was, had ik nergens last van. De keerring van de ingaande as, de geleidebus voor de drukstang en de keerring waren vervangen. Echter, na een kilometer of 2000 begon de koppeling te slippen. Dit is steeds erger geworden. Omdat ook de tweede synchromesh versleten was de bak er weer af gehaald. Bleek dat de koppeling vet geworden is door bakolie. Dit is denk ik te wijten aan het feit dat ik de drukstang zelf niet vervangen had, het einde was vlak waardoor deze gaat slingeren. Tenminste dat neem ik aan... Synchromesh vervangen, keerring bak, keerring drukstang, geleidebus en de drukstang zelf vervangen. Voor het monteren de koppeling (Sachs 210mm van een MK2 GTI 8V) zo goed als mogelijk ontvet. Tevens de drukgroep en het vliegwiel ontvet. Na montage nog steeds, zo niet meer, last van een slippende koppeling. Ik heb niet zo een zin om alles er weer vanaf te halen en een nieuwe plaat te kopen, die zijn duur. Nu de vraag: Kun je een koppeling schoonmaken die voorzien is van een laagje olie? Ik ben bereid alles er nog een keer af te halen, maar dan wil ik graag wel weten of ik dan de plaat in een bak diesel moet gooien voor een nachtje oid of dat het einde verhaal is. Plaatje van de plaat (nog lang niet versleten en ook niet verbrand):
__________________
Golf MK1 |
#2
|
||||
|
||||
Drukgroep wel goed?
|
#3
|
||||
|
||||
Drukgroep is zeker goed, die is ook nog zo goed als nieuw! Druk op pedaal is goed, speling is ruim aanwezig, dus daar ligt het niet aan...
__________________
Golf MK1 |
#4
|
||||
|
||||
Koppelingsplaat een nacht in een bak met diesel leggen lijkt me sowieso geen handig plan....
Hoe heb je hem ontvet? Ik heb ook een keer een vettige plaat schoon gemaakt met benzine/remreiniger. Dit ontvet heel erg en is erg vluchtig, zodat de plaat weer snel droog is ipv voorzien van een vettig laagje als je hem schoonmaakt met diesel. Heb toen geen problemen gehad met slippende koppeling. Als jij zeker weet dat je voldoende speling op je koppeling hebt, dan zou ik de bak er weer achter weg halen om te kijken of er weer iets lekt en/of de koppelingsplaat/vliegwiel/etc flink ontvetten.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
||||
|
||||
Ik heb er al een bus remreiniger doorheen zitten...
Het slippen was eigenlijk direct alweer, dus lijkt me stug dat er iets lekt. Alle keerringen zijn zeker weten goed. Zou het kunnen dat er nog wat olie in de plaat heeft gezeten die er weer uit komt als deze warm wordt? Heb in ieder geval de dop (aan de bovenkant van de bak) eruit gedraaid om zo eventueel verdampen van de olie te bevorderen. Ja ik weet het, dat duurt lang, olie verdampen
__________________
Golf MK1 |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb al een keer ontvet met thinner maar misschien met Dusty wel mooi balen elke keer een vette plaat
__________________
Mensen met verstand rijden een VW. |
#7
|
||||
|
||||
heb nog wel een gebruikte zo goed al nieuwe Sachs 210mm koppeling liggen.
Bij interesse hoor ik het wel.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#8
|
||||
|
||||
Verder nog suggesties? De Suzuki altos en cinquecentos schieten me voorbij...
Volgende week APK en daarna ga ik hem er maar weer onder vandaan halen, op schuren en ontvetten. Wat is naast remreiniger een goede methode om versnellingsbak olie op te lossen?
__________________
Golf MK1 |
#9
|
||||
|
||||
Als hij erg slipt dan is apk ook een probleem volgensmij.
En je drukgroep is volgens bovenstaande reacties wel goed? Kan me niet voorstellen dat ie dan slipt. Dan moet de plaat wel heel vet zijn. |
#10
|
||||
|
||||
Is je vliegwiel ook vettig?
En hoe is je koppelingskabel afgesteld? Heb je die al eens helemaal teruggesteld en dan geprobeerd? Anders moet je toch ergens een lekkage hebben of je koppeling is 1 grote vette spons geworden.
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Apk een probleem omdat de koppeling slipt? Je kunt heel prima meekomen, maar ik kan het gas maar half intrappen... Drukgroep is prima, niks mis mee. Quote:
Als er weer vettigheid uit de koppeling op is gekomen neem ik aan dat het vliegwiel ook weer vettig is. Alleen zie je daar door het gat bovenop de bak niks van natuurlijk. Kabel heeft ruim voldoende speling, stond zelfs zo ruim dat hij niet goed ontkoppelde naar de achteruit, met een krak erin. Dus nu iets strakker gesteld. Grote vette spons zeker Ik heb ergens gelezen dat je hem kunt ontvetten, dan met benzine doordrenken en in de fik steken, dat is wel echt het laatste dat ik ga proberen xD Werkt dat niet, dan ga ik voor een versterkte drukgroep met een nieuwe plaat erachter
__________________
Golf MK1 |
#12
|
||||
|
||||
Ik zou hem in de oven leggen. Niet te warm natuurlijk. Misschien brand je de olie er dan wel uit.
__________________
Passat variant GT B3 |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Dat gaat moeders de vrouw niet leuk vinden
__________________
Golf MK1 |
#14
|
||||
|
||||
Wat heeft die er mee te maken dan? Gaat zij anders een nieuwe koppelingsplaat voor je kopen? Nee dus.
__________________
Passat variant GT B3 |
#15
|
||||
|
||||
Nee maar ze bakt wel koek en taart enzo haha
__________________
Golf MK1 |
#16
|
||||
|
||||
Ik denk dat mijn vrouw er ook niet blij mee zou zijn zo n olie bak in de oven
__________________
Mensen met verstand rijden een VW. |
#17
|
||||
|
||||
Koppelingsplaat leg je niet in de oven....... bij twijfel nieuw halen.. zoiezo zou ik een vette plaat vervangen voor een nieuw exemplaar.
|
#18
|
|||
|
|||
Wat denk je van de koppeling gewoon goed warm stoken onder het rijden d.m.v. Spelen met de koppeling. Hij doet het nu toch niet goed en wordt het beter hoeft de bak er tenminste niet uit. Bij remschoenen werkt dit vaak ook dus waarom hierbij niet.
|
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Hier zal het uiteindelijk denk ik wel op uitdraaien, maar vind het zo zonde van een plaat van een paarduizend km jong... Quote:
Hier heb ik ook aan gedacht, probleem is dat je dan hotspots op je vliegwiel en drukgroep kan krijgen. Maar nu ik er zo over denk heb ik nog wel een ander vliegwiel ergens. Dit ga ik denk ik proberen, werkt het niet dan kan ik het altijd nog vervangen... Nieuwe drukgroep, vliegwiel en plaat
__________________
Golf MK1 |
#20
|
||||
|
||||
De koppelingsplaat met diesel schoonmaken is geen strak plan, diesel is zo vet als iets. Een lijnpomp van een dieselmotor wordt door de diesel gesmeerd, dus dan weet je genoeg
Ik heb ooit in een donker verleden een Jetta 1 met een TD motor gehad. Hier is een keer een retourleiding van een verstuiver vanaf gesprongen en liep alle retourdiesel langs de motor, zo het koppelingshuis in. Dit was ook net een nieuwe plaat. Ik heb toen het koppelingshuis vol met remmenreiniger gespoten (koppeling met ingetrapte toestand zodat de plaat vrij ligt). De rest heb ik toen gewoon eruit "gereden" veel schakelen en gas geven, ook al slipt de koppeling. Na een x-aantal km'ers (500km ofzo) was het weer goed. Het is misschien een beun manier, maar wat heb je te verliezen? Een koppeling vervangen kan altijd nog
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |