#1
|
||||
|
||||
Olieverlies - waar nakijken?
Sinds enkele weken, ligt er meer dan enkele druppels olie onder mijn 1300cc '89 Golf 2.
Heel het (onder)blok hangt eigenlijk onder de olie. Het zal toch niet de koppakking zijn? Hoe kijk ik alles na; waar eerst te beginnen? Kleppendeksel-pakking? Die kan ik zelf vervangen, zeker? Dan nog een ander vraagje ivm een "lek". Zie rode cirkel op foto (van een andere golf). Wat kan ik daaraan doen? |
#2
|
|||
|
|||
Vaak gaat oliekanaal in de koppakking kapot, dacht ter hoogte vd dynamo ongeveer..
Heeeeel goed schoonspuiten, laten lopen, en dan zie je vaak vanzelf wel ergens wat olie verschijnen..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#3
|
||||
|
||||
Oké Eerst alles schoonmaken lijkt me een prima idee om mee te beginnen
|
#4
|
||||
|
||||
Ligt eraan wat het hoogste punt van de lekkage is.
Bedoel olie zal niet zomaar omhoog kruipen. Het kleppendeksel is ene mogelijkheid.. maar lekt het vanaf kop/onderblok dan duidt dat op de koppakking. Is niet verschrikkelijk veel werk want de 1.3 is tamelijk eenvoudig. kosten zullen ook erg meevallen als je er tijdig bij bent en de boel fatsoenlijk los komt.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 26-02-2014 at 12:46. |
#5
|
||||
|
||||
Ok. Dus moest het de koppakking zijn, is het niet einde verhaal voor de motor?
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Nee dat denk ik niet. weet de verdere staat van de motor niet. Maar een koppakking vervangen is niet heel spannend. Wel op tijd bij zijn anders wordt het vanzelf erger/duurder. Enkel kopbouten en koppakking zal 80 euro zijn. (dealer) vaak ook slim om de spruitstukboutjes te vervangen. daarbij komen dan een oliewissel en evt een koelvloeistof wissel als dit erg oud/vies is. voor een 150 euro is dit wel zelf te doen. Maar goed, eerst even zeker weten dat de lekkage vanuit de koppakking komt.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 26-02-2014 at 12:51. |
#7
|
||||
|
||||
Motor heeft onlangs nog een "groot onderhoud" gehad met oliewissel e.d.
Als ik het goed lees, is dat een klusje dat je ook zelf kan doen? Heb niet zo veel technische kennis/kunde en niet zo'n goed werkmateriaal. Maar ben wel bereid mn handen vuil te maken. Iets wat ik bij de polo al meer heb gedaan. Kluwers auto-technisch handboek voldoende om er zelf aan te beginnen? Moest het de koppakking zijn hé! Kleppendeksel-pakking is eenvoudiger? Ook zonder sleutel waarmee ik de aanhaalspaning kan bepalen. Dus met vrije hand vast te zetten? |
#8
|
||||
|
||||
kleppendekselpakking is zeer eenvoudig. 3 boutjes bovenop los, deksel eraf, nieuwe pakking ertussen en het deksel goed handvast vastzetten.
koppakking is een ander verhaal. Daar zou ik in jouw geval doen met iemand die er ervaring mee heeft. momentsleutel is nodig, want de kopbouten moeten in verschillende fases worden aangedraaid. Olie moet erna weer gewisseld worden want met het loshalen van de kop kan er koelvloeistof in de oliekanalen komen. Olie wisselen is absoluut niet moeilijk.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#9
|
||||
|
||||
Bij mijn blok (1.3 HK) was de oliedruksensor lek: haast geen lekkage te zien, maar 't kostte wel een liter olie per week... Check die dus ook!
|
#10
|
||||
|
||||
Merci mannen
Quote:
Een liter olie/week ... denk niet dat ik daaraan kom. Misschien wel enkele 100 ml's. Quote:
Precies, ben niet zo'n kenner. Heb geen technische achtergrond/kennis, maar werk een beetje al doende. Liefst samen voor zulke dingen (!) en m.b.v. Kluwer of vraagbaak + forum-raad Dat van dat aandraaien in verschillende fase had ik al gelezen. Zal eerst de boel maar eens schoonmaken, oliepeil controleren en dan zien of er nog een hulplijn moet worden ingeroepen... vast wel |
#11
|
||||
|
||||
Heb het blok voor een groot deel met Dasty schoon gepoetst en goed nagespoeld met water.
Nog niet helemaal schoon, maar wel lonend werkje. Na enkele uren de motor te hebben laten rusten, zag ik nog niet veel olieverlies, enkel een hangende druppel, zie foto 1 midden. Ik denk ook dat de olies over de distributieriem enzo komt. Kan niet goed zijn, toch? Gisterenavond nog even mee gereden en vanmorgen weer gecheckt. Zie foto's. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar mij lijkt het hopelijk wel gewoon van het kleppendekselpakking te zijn. Of zou het ergens aan de cilinders of oliefilter ofzo zijn? |
#12
|
|||
|
|||
Koppakking
Definitief Net boven de dynamo lekt ie naar buiten olie Voor tips hoe je deze makkelijk zelf thuis kan vervangen raad ik je aan om eens op www.g40.nl ( www.polo86c.nl ) te kijken |
#13
|
||||
|
||||
Denk dat ik dat ga uitbesteden. |
#14
|
||||
|
||||
Gelukkig is het een eenvoudig motortje waar je goed bij kan. Kosten zullen relatief laag zijn.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#15
|
||||
|
||||
Motor gaat worden nagezien en hersteld door kennissen van een maat.
Gisteren merkte ik deze oliespatten op. Niet zo best, lijkt me motorkap motor-links Er zit nog geen witte smurie op de binnenkant kleppendeksel en oliepeil is nog oké. Hoe lang en hoeveel km mag ik eigenlijk nog zo blijven rijden, voor hij hersteld wordt? Kan veel km's schade veroorzaken? Last edited by PoloGolf : 12-03-2014 at 09:22. |
#16
|
||||
|
||||
Dat van de olie overal komt door de koeling van de dynamo. die slingert de olie overal heen.
het liefst er niet mee rijden, dat is het beste. Een lekke koppakking kan op verschillende manieren lekken. Vaak bij de 1.3 lekt deze van het oliekanaal naar buiten. (bij jou dus) wat ook kan is dat deze olie lekt naar de cilinders en/of de koelvloeistof. Dit is wel makkelijk te herkennen, bruine smurrie in de KVS, blauwe rook uitlaat. Ook kan een KVS kanaal een lek hebben naar de cilinder (veel witte zoete rook) of naar de olie(olie verdund) Peil onmeetbaar. dat is weer niet goed. aan jou om dat even na te lopen. KVS bij de olie is een no-go. Olie dat enkel naar buiten lekt kan je wel effe mee rijden. mits je het niveau op orde houdt. Anyway, laten staan en alleen naar de monteur rijden is aann te raden.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#17
|
||||
|
||||
Voorlopig geen rook of smurrie en dus nog geen problemen. Maar 'moet' nog wel met de auto rijden. Ik had in april nog een langere rit gepland, maar dat zal ik dan maar niet doen...
Bedankt voor de info!! |
#18
|
||||
|
||||
nokas keerring distri zijde???
|