#1
|
|||
|
|||
Nokkenastiming tiquan 2.0tdi CBAB vraag
Hallo,
Heb een probleen met 2.0 16v tdi commonrail, Disriem versprongen doordat multiriem ertussen is gelopen, resultaat was 4 kromme uitlaatkleppen. Kop eraf, met dubbele nokkenas er nog op, revisiebedrijf heeft er nieuwe kleppen ingezet, en de n.assen gemerkt en gedemonteerd. Ik fijn kop er weer opgezet, nokkenassen er volgens de gemaakte punten op tijd in gezet. Probleem: als uitlaatnokkenas aan distributiezijde met pen geblokkeerd word, komt de krukas nietnop blokkeerpunt ivm klep op zuiger, aannemelijk de inlaatnokkenas, die via tandwiel vanaf uitlaatnokkenas word aangedreven. Vervolgens inl.nokas tand verzet tenopzichte van uitl.nokas, en punten op distributiekant komt er prima bij. Alles inelkaar, motor met hand gedraaid, voelt goed. Helaas start ie nog niet. Iemand enig id hoe ik de timing van de inl.nokas kan checken tenopzichte vd uitl.nokas? Er zit aan vacuumpompzijde vd inl.nokas wel een gleuf in de as, maar de dealer kan hier ook geen passtukken voor vinden. Help aub, ik loop nogal vast! Thanks!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#2
|
|||
|
|||
Niemand enig id?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#3
|
||||
|
||||
Stuur Gerben eens een pb, hij is hier helaas weinig meer te vinden op het forum...
http://www.volksforum.com/forum/member.php?u=19435 |
#4
|
|||
|
|||
Zal ik eens ff doen. Hopen dat hij me verder kan/wil helpen!
Blijft een beetje lastig, info vinden over de wat jongere motoren.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Reageerd wel op pm's dus gewoon doen hij is zo'n soort alles weter
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#6
|
|||
|
|||
Heb ik gedaan!
Is wel erg lastig uit te leggen wat mijn probleem is per mail, maar misschien kan hij er wijs uit worden haha.. Mochten anderen hier nog ideeen of tips hebben, ik hoor t graag! Kreeg van de vw dealert te horen dat ze nog nooit zo'n kop gedemonteerd hadden, en me daar niet echt verder konden helpen. Vaag. Verder erg welwillende mensen hoor, bij pouw kampen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#7
|
|||
|
|||
Je moet even bij Pouw langs om blokeer gereedschap op te halen voor de nokkenassen. Hier is nl een plaat voor met bepaalde hulpstukken, nokkenasframe weer demonteren, nokkenassen op tijd zetten in het frame, nokkenasframe compleet met nokkenassen monteren dmv speciaal gereedschap. Hierna kan je de nokkenas borgen mbhv de standaard 6mm pen in de nokkenas, en het krukasblokeer gereedschap. Vergeet niet je brandstofpomp vast te zetten met een blokeerpennetje ivm drukgolven.
Succes! Zonder speciaal gereedschap gaat dit jouw echt niet lukken je nokkenassen verdraaien bij vastdraaien nokkenasbrug / frame. |
#8
|
|||
|
|||
Ze moeten maar net het gereedschap uit willen lenen, bij mijn oude werkgever leende we echt geen gereedschap uit aan particulieren en ook maar beperkt aan garagebedrijven..
Daarnaast mogen ze ook niet een copy uit het werkplaatshandboek mee geven, dus ook al heb je het gereedschap dan zul je nog ergens een beschrijving moeten vinden....
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#9
|
|||
|
|||
Ah, bij de vw dealer bij mn werk in Kampen zijn ze wel ok, nooit te beroerd om ff wat uit te zoeken, en heb wel paar keer eerder gereedschap geleend, tof!
Probleem is nu dat ze de pasplaat voor de nokkenassen zelf ook niet hebben liggen, zwolle normaliter wel, maar ze delen het met pouw kampen, steenwijk, meppel, zei de werkplaatschef zwolle me vanmiddag. Tot donderdag hebben ze het in steenwijk nodig, en ik had de tiquan afgelopen zaterdag al af willen hebben, ellende! Heb ook paar revisiebedrijven gebeld, waaronder Pul in urk, maar iedereen kent t, maar niemand heeft t. De beste oplossing komt nu van de vw in dronten; wij brebgen de auto op ambulance, en zij schroeven de assen erin, met de hulpplaat. Die ze niet uitlenen haha.. Helaas is dit woensdag as pas. Wel ellendig, ken geen enkele auto waarbij de nokkenastiming niet op een of andere manier te herleiden is. Tot nu dan. Groet,
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! Last edited by Polo1w : 19-08-2013 at 20:34. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Ik ben er achter ja
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Geeft niks... je had ze ook goed kunnen merken of bij het uitbouwen op de 1 of andere manier de nokkenassen vast kunnen klemmen in je nokkenasframe.. Anyway.. Het moet nu goedkomen! |
#12
|
|||
|
|||
Nou, uiteindelijk redelijk goed gekomen. Van de vw in dronten mocht ik t montagegereedschap gebuiken, assen er netjes in gekregen. Motor had echter wel een heel klein tikje, liep verder prima. Met de motorafdekplaat erop vrijwel niks van te horen. Helaas lagen na pakweg 200 km 4 tuimelaars in stukken. Onze revisieman bleek ze niet vervangen te hebben, wat ik wel afgesproken had, heb er zelf ook niet meer op gelet helaas. Spul weer uitelkaar, 8 nieuwe tuimelaars en hydrostoters erin, alles brandschoon, en weer inelkaar. Liep prima, alleen weer licht metaalachtig tikgeluidje. 100x alles gecheckt, moest goed zijn. En na weer 200km, je raad t, 4tuimelaars in stukken, aaargh! Uiteindelijk erachter gekomen dat 4 klepstelen 0,4 mm verder uitstaken, kop er weer afgehaald, en bij de revisieman gegooid. Nu 8 nieuwe, ditmaal originele kleppen erin, nu originele tuimelaars, en tenslotte ook de uitlaatnokkenas, omdat ie licht beschadigd was nu.
En toen kwam het.. Het gedeelte vd nokas waar het distributiewiel op komt, is op de as gezet dmv krimpen, en laat die nu een fractie op de as gdraaid zijn, waarschijnlijk toen de disriem was versprongen. De spiebaan waarmee het diswiel op de as zit is nogal belangrijk om het spul op tijd te krijgen, waardoor alles vanaf de eerste keer monteren al nooit 100% goed heeft kunnen staan, waardoor waarschijnlijk de kleppen net, maar dan ook net de zuiger hebben kunnen raken, waardoor de tuimelaars braken, wat het verband van de verder uitstekende kleppen hiermee is weet ik nog niet. Lang verhaal, maar kom er maar eens achter, nokkenas waarop een opgekrompen deel verschoven is! Als het goed is heeft de auto nu de eerste 300km al gemaakt, en nog geen telefoon gehad haha.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#13
|
||||
|
||||
Pff wat een verhaal. Gelukkig tot nu toe alles weer goei!
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build! |