#1
|
||||
|
||||
gx blok tunen, iemand ideeen low budget?
Wie heeft er enig idee wat een goede en goedkope manier is om mijn GX blok wat meer vermogen te geven en eventueel snellere acceleratie?
Kan ik zomaar een kop van een gti erop zetten zodat ik 110pk heb? Hoor graag als jullie optie's hebben. |
#2
|
|||
|
|||
Spaghetti spruitstuk, sport nokkenas, kop vlakken en flowen, vliegwiel afdraaien, dikker uitlaatsysteem. Echt low budget gaat niet....
Je zou een gti 8v nokkenas kunnen gebruiken, niet duur, maar zal ook geen schrikbarende winst geven....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#3
|
||||
|
||||
Sommige gxen hebben een kat. Deze verwijderen. Verder zoals jorg zegt: als je de compressie omhoog brengt een een gti nokstok er zet en de ontsteking iets vroeger. Dan heb je praktisch een gti blok. Verder kun je misschien nog een k&n inleg filter plaatsen. En het co iets omhoog draaien. Een warmdraai regelaar van een audi/16v met vacuum pakken, deze verstelbaar maken (google). Groot gasklephuis. En goed afstellen!
|
#4
|
||||
|
||||
goedkoop vermogen bij steken ? .... afblijven , het is zijn geld niet waard .
koopt u een turbo motor ( g60 , 16vg60 , 20vt ) daar heb je low budget al meer vermogen dan de gx
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#5
|
|||
|
|||
Ik had op mijn vorige mk2 1600 een 16v uitlaat van voor tot achter ( met maar 2 dempers ) en een licht vliegwiel. Hierdoor voelde de motor al een stuk gretiger aan! Als je daar eens mee begint i.c.m. een gti nokkenas. Kost niet zoveel....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#6
|
||||
|
||||
Je merkt er haast niks van, wint er amper vermogen mee, het meeste zit hem tussen de oren..
|
#7
|
||||
|
||||
Hou het bij een nokkenasje met een spaghettie spruitstuk incl een knappe diameter uitlaat, dan rijd het best wel leuk. Je zou later ook nog een paar carburateurs erop kunnen zetten.
Nokkenas kost +- 300 eu, spaghetti +- 150, uitlaat 450 en setje carbs 350 eu (incl inlaat 450 eu wel te vinden?). Je hoeft niet alles in 1x te doen toch, ik koop ook elke maand een ding ipv alles in 1x willen. Ik ben een 8 klepper aan het opvoeren en ben al 1,5 jaar bezig met onderdelen zoeken. Heb veel ook 2e hands via mp gevonden, met een beetje geduld en mp incl het forum in de gaten houden kun je de onderdelen vrij goed betaalbaar houden. Maar wat vind jij duur? Als je al een beetje knappe spullen wilt ben je gauw duur uit. Me uitlaat koste al 500eu bijv. maar die heb ik ook in delen gekocht zodat het niet meteen een rib uit me lijf was |
#8
|
||||
|
||||
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#9
|
||||
|
||||
|
#10
|
|||
|
|||
Kop vlakken (hogere compressie) is niet al te duur als je zelf handig bent
Andere nokkenas (8v gti as van de sloop?) Dan heb je zeker op low budget wel winst Maar zoals eerder gepost voor weinig budget heb je ook een sneller blok (Al is een 139 PK 16v Ã* €300 wellicht niet zo betrouwbaar meer en zal je daar ook nog een paar honderd aan lagers en pakkingen tegenaan willen gooien) |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
+1 |
#12
|
||||
|
||||
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is wellicht een idee, maar dan moet ik ook de kabelboom en computer enz. omzetten toch? (incl. de uitlaat?) |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Blok is perfect onderhouden...vanaf km 0-nu (173500) is de gehele historie bekend en hij heeft maar 1 eigenaar gehad (gestorven met 86jaar) dus dat zit wel goed. Spinnekop is nieuw, radiator en alle slangen. Hij heeft elke keer zijn beurtjes gehad. Wilde er misschien gewoon een gti kop opzetten gereviseerd...? |
#15
|
|||
|
|||
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Zoals ik eerder ook al zei Dit is echt niet zo leuk als dat het hier staat Wat voor blok koop je voor €300? Waarschijnlijk een afgetrapt blok waar een revisie van aan te raden is. Dan is het inderdaad ook zo dat je niet alleen het blok nodig hebt maar ook de uitlaat kabelboom etc. Al met al, als je zon 16v betrouwbaar wilt inbouwen ben je zeker net zo duur uit als gewoon deze 8v lekker opleuken. Ik zou zelf trouwens altijd een 8klepper boven een 16klepper verkiezen, ik vind ze lekkerder rijden, ik heb tot twee keer toe een 'standaard' gti 8v gehad de gewoon vlotter was dan een 16v, alleen op top snelheid legde ik het af, maar wie rijd er de hele dag op top? Ik heb liever schik tussen de bochten in en bij de stoplichten |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ik ga eens kijken of ik ergens een goede gti kop (eventueel al bewerkt) uitkan halen. Eerst binnenkort maar eens de riem vervangen want die is het laatst in 1994 geweest geloof ik....is wel pas 48000km mee gereden, maar toch!!! Iemand die me daarbij kan helpen in limburg? |
#18
|
|||
|
|||
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken. Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is. Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Ombouwen naar 16v gaat hem al niet worden, daar was ik al uit want dat is me teveel ombouwen... Ga kijken voor een nette gti kop die al gereviseerd is en misschien iets opgeboord en dan eventueel in combi met een snellere nokkenas. Als het goed is hoop ik dan op meer koppel en rond de 110pk uit te komen en kan ik mijn uitlaat enz. laten zitten. |
#20
|
||||
|
||||
Als je de 110 pk wilt halen moet je een hogere compressie hebben... Voor zover ik weet is de uitsparing van een GTI kop niet kleiner, dus aan compressie win je niet. Eventueel wat grotere kanalen, maar zonder knappe nokkenas wordt dat ook weinig
|