#1
|
|||
|
|||
Golf 1 GTI Oettinger 16S
|
#2
|
|||
|
|||
wel een beetje te gekke prijs
|
#3
|
||||
|
||||
dat vragen ze er tegenwoordig voor, echt waar...
|
#4
|
||||
|
||||
Alleen motor is al een €4500 waard schat ik. Als t niet meer is.
__________________
AUDI A6 2.7 TDI Quattro (daily) Golf 1 1.6 GLS automaat 1976 (hobby) Golf 2 1.3 cl 5-bak 1983 (boodschappenwagen) |
#5
|
|||
|
|||
Is gangbare prijs, helaas...
Probleem met die motors zijn de stukken vinden... |
#6
|
||||
|
||||
nokkenassen worden door tandwielen bedient i p v de distributieriem als in een KR
dingen zijn ook alleen maar in Frankrijk geleverd toen.. ik heb er wel eens in gereden ooit...een goede Dx (voelt) is sneller..alleen de top ligt iets hoger... ze zijn zeldzaam ,en enkel in het wit of antraciet..mits goed geconserveerd ooit best wel geld waard zorg alleen dat je onderweg genoeg specifieke Okrasa onderdelen spaart...die zul je amper nog vinden c.q tegenkomen later... was de bedoeling de strijd in Frankrijk tegen te gaan tegen de 205 1,9 GTI..R5 GT turbo etc...of dat toen ook gelukt is?.. |
#7
|
|||
|
|||
Geen distririem maar enkel tandwielen? Vraag me sowieso al af waarom dat niet altijd zo is (geen onderhoud, en de afstand tussen onder en boven is nou ook weer niet zo groot, dat kan je met 2/3 tandwielen wel overbruggen).
Heb je foto's / info hiervan bij de 16s? |
#8
|
||||
|
||||
Ze bedoelen onder het kleppendeksel. Daar zit geen ketting zoals bij de andere 16v modellen.
|
#9
|
||||
|
||||
staat wel wat info over op de franse website...volgens mij ook op Wikipedia..(al is dat niet altijd betrouwbaar.).
je kon trouwens deze motor ook 'los' bestellen bij de dealer als hij aangesloten was bij Okrasa later zelfs ook de 1800E16v en 2000E16v ,ik heb die laatste verschillende keren in een Golf 2 gezien (KR basis)...kostte toen je golfje net zoveel als een 2onder1 kap was wel mooi spul..waren toen verschillende tuners ,bijv ABT..Nothelle..MaxMoritz..etc je moest toen wel...er was toen nog geen G60..1,8T..Vr6 etc .. tegenwoordig zijn die tuners of in de chiptuning,turboupgrading en spoilerpaketten wielen etc gegaan.. serieuze motortuning is een stuk (afdealer)minder tegenwoordig |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Dan moeten ze toch aardig helderziend geweest zijn
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
gingen toen soms jaren aan vooraf...en denk er om dat het iets langer duurde voordat een nieuw model echt produktierijp was.. de Golf 2 werd grofweg in eind '79 al getekend..men had toen de neiging om de doorontwikkeling al in eerdere modellen te starten een 83er Golf 1 deelt al veel onderdelen met Golf 2 modeljaar 84.. Renault had in het eerste 5je ook al een Alpine Turbo met 110pk..de Peugeot 205 GTI 1,6 had vanaf introductie al ook zo'n vermogen.. was bijna op je vingers na te tellen dat het in de toekomst alleen maar sneller moest.. uit een 1,6 8 kleppertje met Heron zuigers ging dat betrouwbaar (lees 3 ton)m niet worden... |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
De reden dat er meestal geen tandwielen worden gebruikt is dat je weinig marge hebt met het uitzetten van het blok bij het op temperatuur komen. Een distributieriem en een distribtie ketting hebben spanner die die marge wel kan hebben. De 2,5 liter motor in een T5 heeft tandwielen, en dit schijnt toch vaak kapot te lopen. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Er zijn nog wel tuners die aan motors "werken". Ikzelf zou liever naar een bewerkte "old style" tuning golf 1 gti gaan dan er een g60 in te lepelen. |
#14
|
||||
|
||||
En hoeveel pks levert zon 1.6 16v nou eigenlijk?
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
136
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#16
|
|||
|
|||
Zitten n hoop bijzondere details aan zo'n auto. Erg fraai, maar idd zeer moeilijk om aan onderdelen te komen. Nu al, laat staan over een aantal jaren.
O.a meters met hoger bereik, km en rpm (motor ook natuurlijk ) Vloeistof gekoeld uitlaatspruitstuk (meen ik ergens te hebben gelezen). Rode tellernaalden en oettinger vermelding op de meters. Groter carter, BBS spoilerkit, 14" ats cup. 16s vermelding in t stuur. En zo zijn er, net als bij een swallowtail of een Pirelli nog veel meer kleine details. Als je gaat Google-en kun je er veel over terugvinden. |
#17
|
||||
|
||||
Klopt, veel details, maar het is het inlaatspruitstuk dat watergekoeld is, niet het uitlaat. En dat is ook relatief, want het zit eigenlijk gewoon in de weg vanwege z'n grote. Het beslaat de gehele voorkant van de kop en daarmee is een "tuitje" gelijk bij een 8v niet mogelijk en hebben ze de kanalen opgesplitst en lang het spruitstuk laten aflopen. Zo ziet het er toch uit als je een goed kijkt...
|
#18
|
|||
|
|||
Ok een uitlaatspruitstuk koelen lijkt me ook nogal ambitieus.
Volgens mij moet dan op een gegeven moment de boel aardig aan de kook gaan, toch? |
#19
|
||||
|
||||
Ik zou het geld er nooit voor over hebben. Het is misschien leuk als verzamelobject. Maar voor hetzelfde geld koop je een Mk5 GTI...
136pk voor een 1.6 16v was toen misschien heel wat, maar nu is er veel meer uit te halen. Ken mensen die over de 200pk gaan (atmosferisch) en die de auto nog gewoon voor dagelijks gebruik hebben.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#20
|
||||
|
||||
Ja dat klopt, het vermogen is waardeloos t.o.v. de prijs en het feit dat het een 16-klepper is. Maar zijn er mooiere blokken dan een oettinger 16v? Ik vind van niet.
|