Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 09-06-2013, 14:56
ShortyEx ShortyEx is offline
Forum Newbee

Default Lek, koelvloeistof

Goedenamiddag

Ik heb sinds kort een lek waar ik koelvloeistof verlies.
Dit was al een aantal weken heel lichtjes aan de gang maar nu heeft mijn auto een aantal weken stil gestaan (tot ik mijn nieuwe Weber er kon opzetten vandaag ^^) en nu lekt het water er heel snel uit.

Ik weet dat mijn garagist de laatste keer een paar haarscheurtjes had gedicht met een soort lijm die in het water moet? Maar ik vermoed dat dit een te grote scheur is hiervoor? Of misschien heeft die lijm niet goed gewerkt (want er hing wel heel wat plakboel aan de binnenkant van het deksel van mijn reservoir)?

Ik wil ook even kwijt dat op de foto's dit stuk heel roest ziet, in het echt is dat echter niet zo.. Het ziet zo een beetje oranje-bruin en niet heel erg dramatisch. Kwestie van extra informatie te geven eh...

Hebben jullie enig idee welk onderdeel hier lekt (ik denk dat het lekt waar het stuk onderaan aan die ronde inham)? Wat ik hier kan aan doen? Welke stukken ik eventueel zal moeten bestellen (raming van de kosten)?

Heel erg bedankt allesinds!

Reply With Quote
Old 09-06-2013, 15:07
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Op de foto zie ik je waterpomp hier zit een pakking tussen de beide delen van de pomp.
Of het kan ook nog de rubberen ring zijn die onder het thermostaat huis/pijp zit.
Kosten van de rubberen ring zijn niet zo veel 1 a 2 euries.
Pakking waterpomp is volgens mij ook niet zo duur maar misschien kan je dan nog beter een nieuwe waterpomp halen kost iets meer maar dan zit het zeker weer goed.

application screenshot

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 15:09
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Het stuk dat je ziet is je waterpomp.

Die bestaat uit 2 delen en die zijn apart verkgrijgbaar, wel zien dat je zeker de pakking mee besteld als je nieuwe delen besteld.

Als het effectief de pomp is die lekt zou ik gewoon ff op de sloop kijken of hier via het forum een 2 de hands zoeken en gewoon ff in zen geheel vervangen.

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 15:14
Forum Newbee

Ok heel erg bedankt al!

De thermostaat zelf heb ik onlangs al vervangen (2-tal maand geleden) dus daarin zit een nieuwe rubber.. Behuizing ervan weet ik niet goed hoe het zit..

Ik zal dan op zoek gaan naar een waterpomp + pakking + behuizing van thermostaat die er naast zit?

Dit ga ik dan toch precies even overlaten aan een garagist, heb helaas geen brug of gelegenheid om de auto op te krikken (schuine oprit).. Moet de distributieriem of v-snaar er af hiervoor?
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 15:17
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Quote:
Originally Posted by ShortyEx
Ok heel erg bedankt al!

De thermostaat zelf heb ik onlangs al vervangen (2-tal maand geleden) dus daarin zit een nieuwe rubber.. Behuizing ervan weet ik niet goed hoe het zit..

Ik zal dan op zoek gaan naar een waterpomp + pakking + behuizing van thermostaat die er naast zit?

Dit ga ik dan toch precies even overlaten aan een garagist, heb helaas geen brug of gelegenheid om de auto op te krikken (schuine oprit).. Moet de distributieriem of v-snaar er af hiervoor?

nope, ff het riempje dat rond je pomp zit eraf, ik denk dat het bij jou model opgespannen word via de alternator.

Die ff ontspannen. Dan kan je riempje los, alternator ff demonteren en daaronder zitten 4 boutjes waar je de voledige waterpomp mee kunt afpakken.

Als het nog orgineel is ook ff aan de zijkant het moertje losmaken waar je kapje van je distributieriem mee vast zit.

Is eig best te doen zonder brug, opt gemakske een half dagje werk.

Ring die tussen de waterpomp en je blok zit is dezelfde als degene die tussen je thermostaat en je huis zit.

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 15:18
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie

V-snaar moet van je waterpomp af, anders krijg je de waterpomp er niet af.

Opzich is het een heel simpel klusje wat je prima zelf kan, maar het zal ook niet al te duur zijn om het door de garage te laten doen.
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 17:14
Spierings Spierings is offline
No personal life

Gewoon waterpomp compleet vervangen voor een nieuwe en niet gaan tobben met een gebruikte.
Ze zijn nieuw ook niet zo duur.

Ga ook gelijk naar een andere garage !! Een garage welke werkt met toevoegingen in de koelvloeistof om een lekkage te dichten is in mijn ogen niet echt goed bezig.
Verstandig is dan ook om bij het vervangen van die waterpomp eerst heel je koelsysteem goed door te spoelen zodat al die troep eruit is !!
Old 09-06-2013, 17:20
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Daar heb je idd een goed punt Spiering

Reply With Quote
Old 09-06-2013, 17:28
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

Radiateur (aansluitingen) zijn wel in orde?
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 17:49
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

yep, waterpomp defect. zag er bij mij ook uit. had ondertussen ook al de radiator vervangen omdat die hoek ook nat stond. bleek dus volledig van de waterpomp te komen.

pomp was iets van 46€ dacht ik (voor 1.6diesel). heb die laten vervangen omdat het bij diesels naar schijnt een prutswerk is om lekdicht te krijgen.
betaalde wel tegen de 300€ voor dit (hebben er 4uur aan gesukkeld)
Reply With Quote
Old 09-06-2013, 18:02
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Als je dan handig bent kan je het toch beter zelf doen mijn mening.
Vraagbaak op Marktplaats kost een 10€ en jouw tijd is gratis en je bent een ervaring rijker

Reply With Quote
Old 10-06-2013, 13:48
Forum Newbee

Hij gaat deze week binnen bij de garagist van mijn achterbuur.. Die gaat de hele pomp etc. vervangen met nieuwe stukken en terwijl ook zorgen dat mijn nieuwe carburator perfect staat afgeregeld.. Alles samen 150 euro.. Kan ik niet voor sukkelen denk ik dan..

Heel erg bedankt voor alle info!!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules