#1
|
||||
|
||||
Polo 6n 1.6 groot onderhoud en algemene vragen.
Hoi luitjes,
We hebben een leuke Polo 6n Variant 1.6 op het oog, maar het ding heeft last van tikkende klepstoters. Ook zit er sludge onder de olievuldop, echter geen sludge of water aan het pijlstok. De auto staat al sinds oktober 2012 te koop en heeft 208.000 km op de teller. Hij is van '98. Aangezien het karretje verder wel aan onze eisen voldoet (leuke uitrusting, behoorlijk strak en geen roest) hebben we op zich wel interesse, en men bied een nette inruil voor onze '94 Polo 2f Prego. Daarbij is de auto zichtbaar en middels wat achtergebleven rekeningen als goed onderhouden te bestempelen. De garage pakt komende week het motortje aan om te kijken of ze het tikken kunnen beperken. Ik weet inmiddels, dat de hydraulische klepstoters vervangen dienen te worden, en dat men daarbij ook maar beter de distributie en eventueel de waterpomp kan vervangen. Om de kosten binnen de perken te houden, overweeg ik dit zelf te doen, mocht de koop doorgaan. Dan nu de vragen: 1) Hoe moeilijk is het om zelf de distributie, klepstoters en waterpomp te vervangen? 2) Hoeveel tijd moet je daar ongeveer voor rekenen? 3) Heb je nog speciaal gereedschap nodig? 4) Wat kosten de onderdelen ongeveer? 5) Loont het zich eigenlijk nog wel, om een Polo van 1998 met 208.000 km zo'n relatief kostbare behandeling te laten ondergaan? Groeten, Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
Last edited by JettaPowerrr : 21-03-2013 at 18:12. |
#2
|
|||
|
|||
1) Is geen moeilijk karwei als je weet wat je doet.
2) ?? Durf ik zo niet te zeggen, hangt af wie het doet. 3) nokkenas tegenhouder, momentsleutel en eventueel een testlamp om de ontsteking af te stellen. 4) Niet te zeggen, teveel verschillen in prijzen tussen merken, leveranciers en wie het besteld (de een krijgt meer korting als de ander) 5) Als je het zelf doet zullen de kosten wel mee vallen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#3
|
||||
|
||||
1) Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar ik ben wel aardig technisch. Is dat voldoende? Of is ervaring toch wel vereist?
2) Ik 3) Wat is een "nokkenas-tegenhouder"? Momentsleutel heb ik, ontstekingslamp niet. 4) Ik bedoel ook meer globaal. Als de goedkoopste al met al over de €500,- gaat, vind ik het al serieus worden, zeg maar. 5) Dat hoop ik wel ja. Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Als je goed weet dat de timing goed staat (goed afteken) en je de nokkenas weer goed terug monteerd. Zou het wel goed moeten komen. Als je alles precies hetzelfde staat zal de ontsteking niet veel verspringen, maar opnieuw afstellen kan nooit geen kwaad.
Nokkenastegenhouder is een iets waar je het nokkenastandwiel tegen houd en dan de bout kan los draaien. Als Je op mister auto kijkt kom je voor onderdelen kijkt kom je op 284 euro uit Waterpomp VALEO (Ref: 506385) € 35.36 Tandriemset CONTITECH (Ref: CT847K1) € 42.50 Keerring, krukas ELRING (Ref: 325.155) € 9.62 Pakkingsset, klepdeksel ELRING (Ref: 083.220) € 17.75 Klepstoter FEBI BILSTEIN (Ref: 07060)€ 21.82 x8 € 174.56 Poly V-riem CONTITECH (Ref: 2PJ800) € 4.38 Vergeet niet als je het zelf doet dat er tussen de buitenste lagerkap en de kop nog speciaal afdichtmiddel moet komen, anders gaat deze daar lekken.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#5
|
||||
|
||||
klepstoters van meyle nemen die zijn perfect voor dit doeleinde! beetje veel voor een paar klepstoters 174,56!!!
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=...pt=DE_Autoteile die van INA zijn ook ok http://www.ebay.de/itm/Hydrostossel...#ht_32009wt_982 als je beetje handig bent is het op tijd zetten/aftekenen van zo,n polo motor heel goed te doen.. als de motor goed onderhouden is loont het zich uitstekend mits je de kosten binnen de perken houd want hij kan ook opeens poef zeggen!! Last edited by richard-polo : 17-03-2013 at 16:43. |
#6
|
||||
|
||||
Allereerst dank voor de informatie!
Goed, op de hydrostoters kan dus wel het nodige bespaard worden. Laten we zeggen dat je onder de €150,- klaar kan zijn voor onderdelen. Dagje sleutelen, dat is te overleven. Andere vraag: Kan het blok op zijn plek blijven of dient deze gelicht of verwijdert te worden? En zijn er nog andere zaken (zoals de door Spierings genoemde krukas-keerring) waar ik op moet letten of beter gelijk mee moet nemen? Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
Blok blijft op zn plek, je hoeft in principe alleen t kleppendeksel eraf te halen.
En natuurlijk distributiekappen enz, volgens mij kan de motorsteun aan distributiekant gewoon blijven zitten, dit weet ik echter niet zeker, als ie wel losmoet kan je gewoon een krik met een blokje hout onder de carterpan zetten ter ondersteuning. Zaak is wel om iig de distributie en evt ontsteking goed af te tekenen, en de aanhaalmomenten van bijv nokkenas in acht te nemen. Nokkenas trouwens heel gelijkmatig aandraaien, dus niet een lagerkap helemaal vastzetten terwijl de rest npg niet aanligt! Al met al opzich zelf erg goed zelf te doen. Succes man!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#8
|
||||
|
||||
Idd, gelijkmatig aantrekken van de verschillende moeren en bouten staat als een paal boven water. Iemand hier die de aanhaalmomenten zo uit zijn hoofd weet? Anders doe ik wel even een search in de hoop dat het ergens te vinden is.
Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Je zal de nokkenas keerring mee moeten vervangen, is meestal dezelfde als de krukas. Daarom staat deze erbij. Kan natuurlijk altijd goedkoper, prijzen zijn maar een voorbeeld. Motor kan blijven zitten, motersteun durf ik niet te zeggen. Lagerkappen op precies dezelfde plek terug zetten en niet omdaaien anders draai je iets kapot
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#10
|
|||
|
|||
20Nm + 90graden bij gebruik van nieuwe bouten. Zijn volgens mij rekbouten dus wel aan teraden. Bij hergebruik vd bouten zou ik t je niet precies kunnen vertellen.
En t is idd belangrijk dat de lagerkappen er precies t zelfge weer op terugkomen, kan je t beste dus op volgorde wegleggen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#11
|
|||
|
|||
Excuus! Ik verkeerd gekeken!
Is 6Nm, en 90graden! Mijn vorige post klopt dus niet helemaal. Skele
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#12
|
|||
|
|||
En bouten zijn her te gebruiken volgens mijn gegevens dan..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#13
|
||||
|
||||
Motorsteun moet je wegpakken,maar dit is goed te doen.Wel even een krik onder de motor zetten
|
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
Bedoel je niet de bouten van een kleppendeksel ?? Nokkenas zit met moeren vast en is meen ik gewoon 20Nm zoals de meeste ouderwetse vw lagerkappen
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#15
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 12:58. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Nee, zoals sjon hierboven zegt klopt.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#17
|
||||
|
||||
Nogmaals hartelijk dank! Ik had graag eerder gereageerd, maar ik heb het mailtje niet gekregen dat er iets gepost was. :s
Ondertussen heb ik nog niets van de verkoper vernomen over de staat van het torretje, dus ik wacht het nog ff af. Deze week gaat de 2f voor de keuring, ik verwacht geen schokkende dingen, en dan kan die er ook weer een jaar tegenaan. De Polo Variant is niet echt een noodzaak, maar spreekt ons om meerdere redenen wel aan, zoals de aanwezige boekjes en de algehele staat van de auto. We gaan het zien! Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
Nou, de garage heeft gebeld. Ze hebben de Polo een beurtje gegeven en een oliedruk-schakelaar of-sensor vervangen. Nu schijnt hij weer netjes te lopen, dus er hoeft niet onmiddelijk aan gewerkt te worden. Eens kijken of we zeer binnenkort weer bij de Polo kunnen gaan kijken en een rondje rijden natuurlijk.
Feit blijft, dat de zaak tzt vervangen moet worden, en daarbij zijn bovenstaande tips zeer welkom! Update volgt! Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Andere vraag...
Ik heb ergens gelezen, dat de 6n en de 6kv onderlinge verschillen kennen. Het spatbord LV heeft een lelijke knik, die zou ik dus willen vervangen door een strak exemplaar. Maar als ik het goed begrijp, gaat die van een 6n niet passen? Dit geld ook voor de koplampen, grille en dergelijke? Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline Quote:
|
#20
|
|||
|
|||
Dacht zelf dat het complete front anders was.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |