Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-10-2012, 20:43
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default versnellingsbak 6n 1995 geluid...

beste mede forum leden.
ik heb hier een polo 6n uit 95. 1400 5 bak.
ik bn vanuit heerlen naar eindhoven gereden, niks aan het handje!

echter toen ik terug wilde gaan, de auto starte en de koppeling indrukte,maakte de bak af en toe een licht piepend/schurdend geluid.
ik kan echter nog rijden in ver snelling 1,2,3,4. de 5e versnelling wil hij niet in.

ik heb het idee dat het lager kapot is,dat achter het kapje waar vw opstaat,bij het wiel aan de bestuurders kant...

weet iemand hier meer vanaf, of heefd iemand al eens dit probleem gehad??

de koppeling en kabel zijn een jaar geleden vervangen.....

alvast heer erg bedankt!!
Reply With Quote
  #2  
Old 31-10-2012, 22:57
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Bekend euvel,hebben veel mensen met een 085 bak last van.
Een verbrande 5e versnelling,door te weinig olie.
Je bak lekt bij de schakelstang.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-11-2012, 01:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #4  
Old 01-11-2012, 18:31
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

de km stand bedraagt 180xxx
dus ik kan erbij ,door het kapje achter het wiel aan de bestuurderskant los te schroeven?

ik hoor indd een lager... kan het zo zijn dat hij hierdoor niet in de 5e versnelling gaat?
aangeien ik gewoon in de 5 op de snelweg ben gereden op de heenwweg.echter toen ik wilde vertrekken voor de terugreis, ontstond dit probleem meteen bij het wegrijden...




Quote:
Originally Posted by The_Maxx
komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-11-2012, 17:53
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default bak repareren?

kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....
Reply With Quote
  #6  
Old 02-11-2012, 20:11
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by caddyke
kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....

Met genoeg technisch inzicht, al het benodigde gereedschap hebt en je weet hoe je alles moet afstellen dan wel.

Zou er zelf niet aan beginnen, het is geen werk als je niet weet waar je allemaal precies op moet letten.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 03-11-2012, 10:34
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default ff kijken

ga nu eens de kap aan de zijkant eraf schroeven, en kijken wat ik tegen kom.
als het niet te veel geks is probeer ik te repareren.

zoniet,

dan maar kijken voor een revisie bak voor n leuk prijsje!
aangezien een gebruikte bak waarschijnlijk het zelfde euvel krijgt vroeg of laat..
Reply With Quote
  #8  
Old 03-11-2012, 14:30
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Let op: als je die kap eraf schroeft komt er olie je tegemoet.
En bij remontage moet er nieuw pakkingsmateriaal tussen (weet zo uit het hoofd niet of dit vloeibare moet zijn of een pakking van ander materiaal)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 04-11-2012, 23:03
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default revisiebak

heb zaterdag kap eraf gehaald ,toen k hem los schroefde voor de olie eruit te laten , zag ik al genoeg,veel metaalschuursel in de olie.
toe ik de kap eraf trok, leek het wel alof er iemand een paar handen vol spanen in gegooid had.

snelle conclusie, nieuwe bak,aangezien er overal stukjes metaal in en tussen zitten.
zaterdag middag revisie bakje van een polo type 2001 opgehaald.
(voor E 250!!)
begonnen met demontage oude bak.

deze week beginnen met de revisie bak te monteren..

ben benieuwd ....

alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2012, 00:54
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Controleer gelijk de koppeling even, bak is er toch af. Je geeft aan dat deze een jaar geleden vervangen is. Maar controleren kan geen kwaad.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #11  
Old 05-11-2012, 10:53
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by caddyke

alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot

Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #12  
Old 05-11-2012, 15:51
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Quote:
Originally Posted by caddyke
alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot


Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot


Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-11-2012, 17:22
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default multitand

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.





heb het ook met 2 man gedaan

toch van de week maar even een multitand setje halen dan, is altijd makkelijk.die heb ik nog niet in mijn verzameling gereedschap.

ben eens benieuwd hoe het mij af gaat met de montage.
Reply With Quote
  #14  
Old 08-11-2012, 00:03
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default koppelingskabel?!?

bakje gemonteerd vanavond

koppelingskabel gemonteerd,gaffel terug getrokken en erin gehaakt.

echter blijkt nu de kabel erop zit, dat de koppeling net raakt.ik hoor ze langs elkaar wrijven heel zacht.ik kan de koppeling gewoon indrukken en loslaten...

zonder koppelingskabel pakt de koppeling wel gewoon goed.
kan dit aan de ze;fstellende kabel liggen?
kan ik deze nog terug stellen oid?
Reply With Quote
  #15  
Old 08-11-2012, 09:24
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Als ik me niet vergis moet je de de kabel weer in de kleinste stand zetten voor je hem monteert en dan weer losmaken zodat die zichzelf kan stellen. Ik weet alleen niet of dit uberhaupt wel te doen is.. (kan er ook niks over vinden in mijn vraagbaak)

Normaal gezien zit een kabel net aan gespannen op de hevel, maar trekt hij er niet aan als je het pedaal niet intrapt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #16  
Old 08-11-2012, 11:10
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Even vragen aan de gene die je bak heeft geleverd.
Reply With Quote
  #17  
Old 08-11-2012, 16:21
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als het goed is kan je de zelfsteller resetten door de twee helften te verdraaien ten opzichte van elkaar
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #18  
Old 11-11-2012, 11:53
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default klaar



alles gemonteerd

eerste testrit,slippende koppeling

heb een verstelbare koppelingskabel van een ibiza gebruikt..
alleen nu slipt de koppeling dus
het ligt niet aan de kabel,deze komt helemaal vrij als de koppeling niet word ingedrukt.

ik denk dus zelf aan een drukgroep/lager???

dus deze week maarweer alles los gooien en kijken wat er aan het handje is.
Reply With Quote
  #19  
Old 14-11-2012, 17:05
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

iemand enig idee wat het kan zijn.zit er iets niet goed?,nieuwe drukgroep kopen?
Reply With Quote
  #20  
Old 14-11-2012, 20:23
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Waarom heb je een koppelingskabel van de ibiza gebruikt ??
Zou zelf die van de polo terug monteren en nogmaals controleren
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum