Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-09-2012, 19:21
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default Wat is "normale" druk in het koelsysteem?

Inmiddels zit de kop van mijn Jetta Mk2 er weer op. Hij is gevlakt, blok goed schoon, nieuwe klepafdichtingetjes. Alles tip-top.
Alles goed gecontroleerd, circulatie van het koelsysteem, openen van de thermostaat, aanslaan van de fan. Alles ok!
Lekker sturen met dat ding en de koelwatertemperatuurmeter lijkt normaal te reageren. Langzaam oplopen naar voorbij het midden, bij stilstand langzaam oplopend tot de fan aan gaat, daarna weer zakken. Mijn metertje staat structureel wel hoog, maar als ik hem stationair warm laat draaien tot de thermostaat open gaat staat het metertje al voorbij het midden, en blijft daar staan tijdens het rijden. Lijkt me dus dat dat 85 graden is. Nu komt het: Na een km of 8 begon, uit het niets, toch het rooie lampje te knipperen (even aan, weer uit, weer even onregelmatig knipperen). Metertje stond nog altijd net voorbij het midden, motor liep normaal. Gestopt, gechecked, niveau keurig, niet afblazen of lekken. De slangen waren aardig op druk, maar kon ze nog ca. 1,5 cm indrukken zonder te veel moeite.
Nu de vraag: Hoeveel druk is normaal? Als er ergens nog een lekkage zou zitten (gescheurde kop?) zou het systeem toch gaan afblazen na een stukje snelweg? Dan verlies je toch ook koelwater?
Ik vermoed dat er elektrisch iets niet helemaal fruitig is, ik hoorde iemand over het spanningsregelaartje achter het dashboard wat voor gekke meldingen kan zorgen, en voor het onregelmatig en onvoorspelbaar knipperen van het waarschuwinglampje van het koelwater.
Weet iemand door welke sensor dit lampje wordt aangestuurd?
Reply With Quote
  #2  
Old 23-09-2012, 20:00
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

De sensor zit aan de vliegwielzijde van de cylinderkop, met een geel/rode draad.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-09-2012, 20:03
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
De sensor zit aan de vliegwielzijde van de cylinderkop, met een geel/rode draad.

Dank! Geeft die sensor zowel het signaal voor de meter als voor het lampje?
Reply With Quote
  #4  
Old 23-09-2012, 20:07
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

dar rooie lampje is wel vaker een probleem,kan iid aan de spanningesregelaar liggen ,maar ook aan de voeler in je koelvloeistofpotje , deze willen ook nog wel eens raar gaan doen ( tenminste als je een niveau meter hebt in je koelvloeistofpot) .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #5  
Old 23-09-2012, 20:12
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ja, meter en lampje vormen een eenheid. Als het lampje aan gaat zonder dat de meter een te hoge temp. aangeeft (*) kan de unit stuk zijn, maar het kan idd. ook veroorzaakt worden door een storing in de spanningsregelaar.
*: De meter is heel traag en geeft de pieken niet aan, het lampje wel! De storing kan dus alsnog van een kapotte sensor komen (denk ik).
Reply With Quote
  #6  
Old 23-09-2012, 20:14
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by jettaracing
dar rooie lampje is wel vaker een probleem,kan iid aan de spanningesregelaar liggen ,maar ook aan de voeler in je koelvloeistofpotje , deze willen ook nog wel eens raar gaan doen ( tenminste als je een niveau meter hebt in je koelvloeistofpot) .

Ik heb geen niveaumetertje in het expansievat, dat kan t dus niet zijn. Ik zal de Haynes maar weer tevoorschijn halen om te kijken waar dat regelaartje precies zit.
Wat betreft de druk: als ik met bloedhete motor een poosje hogere toeren vasthou kookt er nog steeds niets over, maar de slangen zijn lekker stevig op druk. Moet ik me pas zorgen maken als de dop van het vaatje begint af te blazen?
Reply With Quote
  #7  
Old 23-09-2012, 20:16
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ja, meter en lampje vormen een eenheid. Als het lampje aan gaat zonder dat de meter een te hoge temp. aangeeft (*) kan de unit stuk zijn, maar het kan idd. ook veroorzaakt worden door een storing in de spanningsregelaar.
*: De meter is heel traag en geeft de pieken niet aan, het lampje wel! De storing kan dus alsnog van een kapotte sensor komen (denk ik).

Als ik het zo lees verwacht jij ook eerder een elektrisch probleem dan een koelprobleem?
Het gekke is: als de meter verder oploopt bij stilstaand draaien gaat t lampje niet per definitie aan, maar even later weer wel als de meter gewoon terug is op de "normaalstand" (net voorbij het midden) bij rijden of bij nadat de fan weer aangeslagen is. Volkomen onvoorspelbaar dus.

Last edited by Jetta86 : 23-09-2012 at 20:19.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-09-2012, 20:22
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

De spanningsregelaar zit achterop de tellerunit, zie http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99046 .
Reply With Quote
  #9  
Old 23-09-2012, 20:26
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
De spanningsregelaar zit achterop de tellerunit, zie http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99046 .

Wow, top, bedankt!
Nu nog even uitvogelen hoe ik de unit er netjes uit kan halen. Voor €0,60 is het de moeite waard het te proberen! Ik zal eens bij de elektronica hobbyist langs, die zal vast snappen wat je bedoelt met die codes.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-09-2012, 22:45
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Heb je goed ontlucht?

Zit er geen 92 graden thermostaat in ipv de originele 87 ?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #11  
Old 24-09-2012, 20:57
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Heb je goed ontlucht?

Zit er geen 92 graden thermostaat in ipv de originele 87 ?

Ik heb het typenummer nogmaals gecontroleerd, het is idd de 87 graden versie. Er wordt ook niet gekookt, dus ik vermoed dat de temp helemaal niet te hoog is... Heb alleen geen referentie voor wat betreft de druk op de koelwaterslangen.
Reply With Quote
  #12  
Old 24-09-2012, 21:14
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

zoals ik het lees is de druk op de koelwaterslangen gewoon prima. niet steenhard. maar wel goed warm/heet met een beetje druk. Dus het koelsysteem werkt als het zou moeten zijn.
Het lampje dat knippert kan wat ik denk in brakke bedrading of sensoren zitten of wellicht wat al gezegd is, in de tellerbak.

Edit, je hebt een flauwe stroming in je koelreservoir?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 24-09-2012 at 21:24.
Reply With Quote
  #13  
Old 24-09-2012, 21:28
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 59
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Edit, je hebt een flauwe stroming in je koelreservoir?

Ja, het spuit er niet uit (het kleine slangetje), het is wel gestaag en zonder borrelen.
Reply With Quote
  #14  
Old 25-09-2012, 07:47
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dat is ook gewoon goed.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum