#1
|
||||
|
||||
Golf 1 GTI vragen
Hallo allemaal,,
ben bezig een golf 1 1.8 GTI te restaureren, maar zit met enkele vragen, en dacht dat jullie mss wel ergens konden helpen ... a) Ik heb onlangs een nieuwe hendel kunnen bemachtigen om het dashboardje mee te bedienen, maar tot mijn grote ongenoegen merk ik nu dat de cijfers die hij weergeeft niet kloppen... Ze veranderen zelfs niet als ik rijd ! Ik heb het over de olietemp, verbruik, buitentemperatuur... zelfs de klok die normaal daar wordt weergegeven werkt precies niet meer.. Is er een of andere manier om dit te resetten waardoor het wel nog zou werken of vaneerste keer nieuw dash ? dit bedoel ik: b.) Tussen welk toerental draait een G1 GTI normaal in ralentis ? De mijne tussen 1800 en 2000 als hij koud heeft, en 1600 als hij warm draait; is dat normaal zo'n hoog toerental in ralentis ? c) Soms sputtert hij nog eens, hij stijgt en daalt lichtjes in toeren zelfs in ralentis. zou dit aan valse lucht kunnen liggen ergens of de kleppen die niet goed meer geregeld zijn ? De ontsteking en voorontseking staan immers al goed en ik dacht dat dat het was ... Of ligt het aan de K-Jet zelf dan ? d) iemand ervaring mee met platte batterij ? Heb pas een nieuwe gekocht en staat telkens plat ... Alternator geeft 13,6, dus ik zit ergens met stroomverlies maar weet nie precies waar ... Alle advies welkom ! Reeds bedankt gaste om te helpe :o Grtzzzz Dennis
__________________
[Vag Flavour] Last edited by GTDennis : 14-09-2012 at 11:40. |
#2
|
||||
|
||||
ten eerste ..
Het MFA van een type 1 is/was voor die tijd een leuke gadget...echter in al die jaren dat ik er verschillende heb gehad (82,83ers) heb ik er ooit 1 gehad waar hij fatsoenlijk van werkte de unit zelf in de klokkenwinkel kan van Motometer of VDO zijn ,VDO is iets beter is mijn ervaring ook de symptonen die jij beschrijft ken ik ,dit zit hem meestal in de MFA unit zelf het ding kan tal van storingen vertonen indien de massa van de tellerunit in zijn geheel slecht is ,ook regelmatig gebrek aan 12volt stroom kan het ding volledig verknallen soms na een lange periode van stroomtekort (winterstalling bijv)kan resulteren in een display vol streepjes en tekentjes of een leeg blanco display wanneer de accu weer word aangesloten, dit herstelt zich meestal weer na een tijdje raar verschijnsel wat voorkomt is dat wanneer je tijdens weergave van olietemperatuur ineens de verlichting aanzet de olietemperatuur met graden tegelijk omhoogschiet..(dit hadden ze bijna allemaal) de weergave van het verbruik klopt ook maar zelden ,dit komt tot stand door het motorvacuum dat gemeten word door dat zwarte kastje achter op de tellerunit(waar dat slangetje opzit )..de waarde begint meestal hoog waarna hij steeds verder naar beneden loopt tijdens het rijden ,ook bedient dit de wijzer van de verbruiksmeter bovenin de tellerunit die enkel werkt in 5e versnelling hier zit ook een geel ledje dat zogenaamd aangeeft hoe je in de 1ste 4 versnellingen 'het vroegste kunt opschakelen en zuinig rijden' ,ook dit is bij de meeste allang kapot een 83er heeft hiervoor ook een extra relais in de zekeringkast dat vaak weg /kapot is ... affijn de stuurhendel doet feitelijk niks meer dan het MFA elke keer bij aantippen van funtie te laten veranderen (is 2 aderig kabeltje).. probleem zit hem of in de massa van de kabelboom ,of de tellerunit is gewoon kapot..want er zit verder niks in op of aan de auto dat invloed heeft hierin verder heb je ofwel een slechte of bij aankoop reeds al kapotte accu ,of zgn lekstroom .,dit kan een allarm zijn ,of een verbruiker elders die hem langzaam maar zeker leegtrekt... massa is bij een type 1 in veel gevallen hoe raar het ook klinkt veelal de boosdoener ,er loopt ook een draad vanaf het schutbord naar de cilinderkop dit is ook belangrijk voor de tellerunit...(toerenteller etc).begin eerst daar eens mee verder denk ik dat je misschien ergens een motorvacuum lek hebt ,toerental warm moet circa 950tpm stationair zijn bij warme motor en met gedimt grootlicht zakt ie altijd iets ..stationairstelschroef zit op de schutbordkant want de gasklep ,als je die uitdraait zakt het toerental ,mits je gaskabel niet te strak staat .. en tsja ,ik zou niet graag iedereen de kost willen geven aan mensen bij wie het MFA niet correct werkt....maar ja dat zie je niet als het GTItje op een meeting stilstaat .... veel succes .. Last edited by heinz74 : 12-09-2012 at 13:31. |
#3
|
||||
|
||||
Heinz: weet je ook welk nummer relais er in moet ? en op welke positie
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition". |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Je kunt het stationair ook beinvloeden door met een imbussleutel de schroef in de luchtweger op de K-jetronic te verdraaien !!
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
weet ik zo 1.2.3 niet precies meer...ik weet nog wel dat het een 'groot' relais is ..net als bijv het brandstofpomp relais type 2's tot eind 85 hebben hem ook ..dus grofweg GTI's vanaf modeljaar '83 tot modeljaar '86 83er is eigenlijk al type2 (zekeringkast met little fuse zekeringen) check anders de Kluwer vraagbaak voor modeljaar '83 daar staat ie in het relais overzicht.. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
dat kan ook ,maar dat is niet de manier..werd vroeger ook wel gebruikt om hem koud stationair wat minder 'hobbelig' te laten lopen K jetronic loopt bij een hoger CO percentage met huidige benzines wel weer een stuk beter..minder bonkiger ,beter oppakken ,minder abrupt terugvallen in toeren ook kan hij dan het verschil tussen het sluiten van de extraluchtschuif en schakelen van thermotijdschakelaar beter hebben zonder bijna stil te vallen tijdens warmdraaifase.. het feitelijk arm/rijk lopen van een Kjetronic heeft vooral te maken met benzinedruk ..wat velen niet weten is dat de mengenteiler van een 1,6 op een 1,8 een wereld van verschil is maar dat heeft hier nou niks mee te maken. |
#7
|
||||
|
||||
Wow, thx voor deze zeer encyclopedische uitleg ! Er is duidelijk veel werk aan de winkel!
Dus als ik het goe versta moet ik beginnen met kijken als de massas van de tellerunit nog quasi goed zijn; Maar ik zit met een constant stroomverlies, als ik hem 2 weken laat rusten in men garage, haalt hij simpelweg de 12 volt niet meer; dus dan is de MFA component zowiezo nutteloos ? Dus eerst dit fixe ? Het stroomverlies zou kunnen komen doordat ik in de auto een externe knop heb om de ventilator vroeger aan te zetten dan wanneer hij vanzelf aanspringt eens hij te warm heeft ? Het gele ledje om op te schakelen klopt ook zéker niet, ik zou aan 60 in 5e vitesse moeten rondrijde volgens dit ... Kan ik deze relais hiervoor bij een officiële VW dealer vinden of waar is the place to be daarvoor ? Wat is het normale toerental in koude toestand ? Zal beginnen met eens aan de CO knop te draaien. Thx voor alle info reeds gegeven
__________________
[Vag Flavour] Last edited by GTDennis : 14-09-2012 at 13:21. |
#8
|
||||
|
||||
Heb de Kluwer vraagbaak niet in mijn bezit trouwens, maar wel de golf 1/Jetta 1 vraagbaak van de benzine modellen 1981 - 1983
denkt u dat hier het relais instaat ? Moet ik eens opzoeken voor andere geinteresseerden ? Hoe weet ik als er voor mij nog niet aan de schroef in de luchtweger is gedraaid met een imbus aan de K-Jet ? is er hier een controlewaarde voor ? Mvg
__________________
[Vag Flavour] Last edited by GTDennis : 14-09-2012 at 13:26. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
controle waarde is het co percentage bij warme motor (min 80.c olietemp),tijdens een viergasmeting.. eerst moet je zorgen dat de motor op tijd staat (ontsteking afstellen met stroboscooplamp),dan zeker zijn dat je nergens een vacuumlek hebt in het injectiesysteem een en ander beinvloed veel zo niet alles omdat K-jet een computerloos vacuumgestuurd injectiesysteem is (DLS unit regelt enkel de vervroeging bij indien hoger stroomverbruik..verlichting,stand 3 van de aanjager,achterruitverwarming) om te beginnen zou ik eerst de stelschroef van de gasklep wat indraaien om het stationair toerental te laten zakken naar +-950tpm bij warme motor,daarna een stuk rijden en kijken hoe hij reageert m.b.t vloeiend doortrekken,overnemen ,terugvallen naar stationair ,benzineverbruik etc..met afstellen op gevoel KUN je een eind komen dit is de basis,echt goede afstelling kan alleen een monteur met verstand van oudere Vw/Audi/Bmw/Mercedes motoren met K/K/e jetronic motoren en het nodige Bosch gereedschap (dat soort monteurs zijn er niet veel meer) NOOIT zomaar aan de stelschroef van het Co gaan draaien ..dit let zeer nauw en is op gehoor niet te doen.ook kun je de hevel van de luchtweger beschadigen als de imbus steekt en je per ongeluk gas geeft.. houd wel in je achterhoofd dat een oude GTi nooit zo perfect zal lopen als bijvoorbeeld een later type met Motronic/Digifant injectie ook is er best nogal wat aan slijtage onderhevig (weet ik maar al te goed) Mijn eerste '83er was 9 jaar oud met 80.000 echte kilometers op de klok toen ik hem kocht met volledig VAG onderhoud vanaf nieuw die liep steenkoud hooguit eerst even (10 sec)rond de 12/1300 toeren omdan vervolgens bij lauwe motor rond de 7/800 toeren te draaien ,bij volledig warme motor altijd rond de 900 toeren. maar altijd iets onrustig let wel dit was in 1992..toen de benzine nog gelode 98octaan was en een frontlader radiocdspeler nieuw 1500 gulden kostte. in Kluwer staat een uitleg van de positie van de zekeringen en relais ,maar als hij bij 50 in zijn 4 alsnog aangeeft om naar 5 te schakelen ,heb jij geen ander relais nodig ..dat hoort zgn zo het blijft een toenmalig gadget dat eigenlijk niet meer is dan dat ,waarschijnlijk ook de reden dat VW het op alle GTI's na modeljaar '86 niet meer heeft gebruikt Weer een heel verhaal ,sorry voor de komma'of hoofdletters ,ik ben nou eenmaal meer monteur dan schrijveur.als je nog vragen hebt...just ask |
#10
|
||||
|
||||
Er zouden meer monteurs zoals jij moeten zijn ipv goeie schrijvers !
Heb het helaas nog steeds niet gevonden, maar ik controleer alle opties één voor één. Hoe controleer ik als er een vacuümlek zit in het injectiesysteem ? Ik heb gehoord dat ik wat nietbrandbare vloeistof moet vernevelen naar de K-jet toe, en horen als hij zakt in toeren, klopt dit ? Als ik nog vragen heb zal ik ze hier posten, maar alvast bedankt om me zoveel op weg te helpen, Thx ! Mvg Dennis
__________________
[Vag Flavour] |
#11
|
||||
|
||||
Ok ,geeft niks
ben zelf ook allang geen (autoschade)monteur meer ,daar heeft men tegenwoordig gasten voor uit het oostblok..die zeuren niet en kosten bijna niks ,ik speel tegenwoordig met treintjes.. maar goed,,je zou kunnen te proberen om voorzichtig wat REMMENREINIGER uit de spuitbus te vernevelen bij stationair draaiende motor vooral bij de meerdere dunne slangen van het spruitstuk/gasklep etc.. doe dit voorzichtig en gedoseerd ,zodat je ongeveer ziet waar je bezig bent mocht je een vacuumlek hebben ,zal het toerental gelijk oplopen check ook even of er iemand in het verleden geen slangen of aansluitingen heeft dicht gesmeerd met siliconenkit (komt voor) en check zeker de aansluitingen op de onderdrukslang die naar de rembekrachtiger loopt,hierop zit ook het slangetje van je MFA.en een grote wit/gelige dop een beetje lekkage daar heeft veel invloed.. verder is het best moeilijk om van een afstand achter de pc te kunnen zien waar het probleem is nog een tip ;schaf via de goede boekhandel de Haynes Manual aan van de Golf 1 benzinemodellen met de grotere motoren nmr 0726..(isbn 1 85960 279 7) daar vind je veel in terug ook over de Kjet e.d ,al weet ik niet of dat het nog te krijgen is ,dit is zeer leerzaam ,zeker voor de (semi)leek veel succes ,keep us posted |
#13
|
||||
|
||||
Voor je dynamo: waarschijnlijk een nieuwe spanningsregelaar, anders even de spanning aan de uitgang van de dynamo meten, dus niet op de accu; zou kunnen dat je verlies hebt op je kabels...
Voor je toerenprobleem: als hij lek zou zijn zou hij moeten dalen in toeren, aangezien je toerental al te hoog is, zou hij dus alleen lager gesteld hoeven worden. Ik heb er weinig geloof in dat je een lek hebt. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
absoluut niet..trek het slangetje van het MFa maar eens los op de onderdrukslang van het inlaatspruitstuk...hij gaat gegarandeerd op de loop wat denk je wat de extraluchtschuif achterop het inlaatspruitstuk doet dan?.. meer benzine bijgeven?...knijp de slang erna toe maar eens dicht bij koude motor (wanneer hij open staat)..dan valt ie juist wel stil... |