Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-05-2005, 22:49
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Question kever loopt slecht

Hallo,

Sinds gisteravond loopt de motor van mijn kever slecht. Het is net alsof hij op drie pitten loopt en hij trekt erg schokkerig op. Ik heb nog niet goed ernaar gekeken maar wil dat morgenavond gaan doen. Ik zit zelf te denken aan een verdeelkap die niet helemaal lekker is of zo, in ieder geval iets met de ontsteking. In de tussentijd zou het leuk zijn met wat creatieve ideeën voor wat de boosdoener kan zijn......

Verder nog een vraag: wat is nou de juiste afstelling voor de klepspeling van een kever 1200 uit 1963? Op diverse sites lees ik 0,15 mm speling koud op inlaat en uitlaat maar in mijn instructieboekje staat 0,20 mm voor in- en uitlaat. In mijn Haynes handboek staat echter inlaat 0,20 en uitlaat 0,30 mm. Wat is juist???

Frederik
Reply With Quote
  #2  
Old 02-05-2005, 11:23
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Kan te maken hebben met bougies, ontsteking idd. Vorig jaar op VW Euro ook gehad met een kever, liep het hele weekend ok
maar de terugreis voor geen meter. Oorzaak: kapotte bougie!! Dus liep op 3 poten.

Kan ook de contactpunten zijn, of rotor.

Suc6 ermee en laat het ff weten
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #3  
Old 03-05-2005, 06:44
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

KAn van alles zijn idd.............
Contactpunt, maar ook een losse of kapotte bougie(kabel) is mogelijk.
Gewoon alles even nalopen.
Klepspeling zetten wij altijd op 0,15, volgens het olyslager boek !
0,30 is volgens mij wel erg veel
Suc6 !
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #4  
Old 03-05-2005, 07:37
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Default

Gisteren de kleppen op 0.20 mm gezet op zowel in- als uitlaat. Alle bougies op electrodeafstand gecontroleerd (waren allen veel te krap) en afgesteld op 0.8 mm. De contactpunten zien er ok uit en vonken met ontsteking aan als ze geopend worden. Hij liep echter steeds slechter en nu start hij helemaal niet meer. Volgens mij is hij verzopen..... Er kwam namelijk een ontzettende benzinelucht tevoorschijn na even starten. Daarom heb ik de carburateur losgehaald en opengemaakt, maar ook daar kon ik niets vaags/verkeerds zien. Het membraan van de acceleratiepomp lijkt mij goed.

Vanavond zal ik de benzinepomp nakijken. Wellicht dat mijn -ik controleer hem niet en monteer hem op goed geluk- via Ebay.de gekochte benzinepompje toch een mankement vertoont?
Reply With Quote
  #5  
Old 03-05-2005, 15:34
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by feto
Gisteren de kleppen op 0.20 mm gezet op zowel in- als uitlaat. Alle bougies op electrodeafstand gecontroleerd (waren allen veel te krap) en afgesteld op 0.8 mm. De contactpunten zien er ok uit en vonken met ontsteking aan als ze geopend worden. Hij liep echter steeds slechter en nu start hij helemaal niet meer. Volgens mij is hij verzopen..... Er kwam namelijk een ontzettende benzinelucht tevoorschijn na even starten. Daarom heb ik de carburateur losgehaald en opengemaakt, maar ook daar kon ik niets vaags/verkeerds zien. Het membraan van de acceleratiepomp lijkt mij goed.

Vanavond zal ik de benzinepomp nakijken. Wellicht dat mijn -ik controleer hem niet en monteer hem op goed geluk- via Ebay.de gekochte benzinepompje toch een mankement vertoont?

Als je een benzinelucht ruikt is de pomp goed zou je zeggen ?!
Als je boven in de carb kijkt en je geeft handmatig "gas", zie je dan benzine ingespoten worden door het buisje wat er zit ?
Misschien anders een sproeier dicht rechts op de carb............
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #6  
Old 05-05-2005, 17:49
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Default

Een kleine update:

Hij loopt nog steeds kut, vonkt op alle bougies en knalt zo nu en dan serieus in de uitlaat. Verder heb ik nog een keer de klepspeling nagekeken en nu komt het vage:
als ik de krukaspoelie op 0° zet en dan de speling op 0.20 mm afstel en vervolgens de poelie iets verdraai (tegen de klok in), dan neemt de speling toe! WTF?!? Kan de krukaspoelie verkeerd zitten of zit er een wig in zodat hij maar op één manier erop kan?
Reply With Quote
  #7  
Old 05-05-2005, 19:04
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

probeer het eens met een bobine waarvan je 100% zeker bent dat die goed is, ik heb een soort gelijk probleem gehad.
soms liep hij een week zonder problemen en dan ineens liep hij weer op 3 poten, ik heb toen meerdere malen mijn puntjes en bougies vervangen alles incl. kleppen afgesteld maar niets van dit alles mocht baten, nadat ik een nieuwe bobine had gemont. heb ik deze problemen nooit meer gehad.

succes.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #8  
Old 05-05-2005, 19:26
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Default

Als ik nou een 6 Volt bobine bij de hand zou hebben dan zou ik dat doen ja, maar helaas heb ik dat niet en in mijn kennissenkring is dat ook niet het geval. Heeft er toevallig iemand weerstandswaarden die ik kan meten van de windingen in de bobine?
Reply With Quote
  #9  
Old 06-05-2005, 11:37
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Default

Op mijn bobine zit een condensator aangesloten op de + aansluiting (dus niet die naar de contactpuntjes). Wat doet dat ding daar?
Reply With Quote
  #10  
Old 07-05-2005, 11:24
feto feto is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 90
Default

Hij doet het weer! Een nieuwe 6V Beru bobine erop gezet en de bougiekabels goed gezet (1 en 2 zaten omgedraaid) en nu loopt hij weer goed. Nu nog de olie vervangen en de motorverwarming (komt goed van pas in Zweden) monteren. Daarna volgt het afstellen van de remmen en op naar de keuring!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum