|
||||
|
||||
Schorsen/verzekering
Goedemiddag,
vorig week toen ik er zin/tijd in had heb ik de jetta (online) weer aangemeld voor de wegenbelasting. Omdat ik van plan ben er volgende week weer iets aan te gaan doen heb ik vandaag de verzekeraar geinformeerd. Wat blijkt... zodra je de auto aanmeld bij de belastingdienst heb je vanaf dat moment verzekeringsplicht ook wanneer de wagen niet op de openbare weg te vinden is. (mijne staat in de stalling). Wisten jullie dat? Bekeuring schijnt 340 euro bij controle te zijn! Groeten Johan |
|
||||
|
||||
Klopt, en die bekeuring is inderdaad 340 euro weet ik uit ervaring.
Ook tijdens de schorsing ben je verplicht gewoon je verzekering te betalen. |
|
||||
|
||||
Quote:
Weet je het zeker? Heb destijds mijn verzekering gebeld met de melding dat ik de wagen geschorst heb. Daarop is de verzekering stopgezet tot het moment dat ik aangaf er weer in te gaan rijden. Bron RDW: Schorsing aanvragen of verlengen Wilt u met uw voertuig (tijdelijk) niet meer op de openbare weg komen, dan kunt u dit voertuig schorsen. U hoeft gedurende de schorsing uw voertuig dan niet APK te keuren, niet WA te verzekeren of er motorrijtuigenbelasting voor te betalen. U kunt vanaf hier online de aanvraag voor schorsen of voor verlenging van uw huidige schorsing doen. Voordat u de aanvraag doet, willen we u wijzen op het volgende: •Alleen particulieren kunnen gebruikmaken van deze dienst. Voor rechtspersonen, publiek rechtelijke rechtspersonen en kerken (PURK) is online schorsen (nog) niet mogelijk. •U kunt alleen een kenteken schorsen dat op uw naam staat. •Voor het schorsen van een kenteken moet u in het bezit zijn van het Tenaamstellingsbewijs (deel IB) en het Overschrijvingsbewijs (deel II). •Een voertuig waarvan het kenteken is geschorst mag niet op de openbare weg staan of rijden. Als u online een nieuwe schorsing voor uw voertuig aanvraagt, gaat deze per direct in. De schorsing is maximaal 1 jaar geldig. Na de schorsing kunt u zelf de verzekering stopzetten. De RDW geeft aan de belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. U hoeft zelf geen actie te ondernemen. Last edited by Jetta MaNiA : 21-05-2012 at 15:16. |
|
||||
|
||||
En nog wat:
Weer aansprakelijk Zodra de schorsing is opgeheven, bent u weer aansprakelijk voor de voertuigverplichtingen die horen bij uw voertuig, zoals de APK, de verzekering en de motorrijtuigenbelasting. Zorgt u ervoor dat de verzekering van uw voertuig weer geldig is en (indien van toepassing) uw voertuig een geldige APK heeft op de dag dat de schorsing wordt opgeheven. De RDW geeft aan de belastingdienst door dat de schorsing is opgeheven. U hoeft hiervoor zelf geen contact op te nemen. U krijgt automatisch weer een rekening voor de motorrijtuigenbelasting. |
|
||||
|
||||
Is vooral digitale zakkenvullerij, op het moment dat het systeem ziet dat ie niet meer geschorst is en nog niet verzekerd, kan er weer een acceptgiro de deur uit. De pakkans op straat als je geschorst of onverzekerd rond rijdt? 0,001%
En laten dat nu net die jongens zijn die tegen je op karren en waar niks te halen valt.... Schorsen = geen houderschapsbelasting + geen verzekering meer betalen Maar niet op of in nabijheid van de openbare weg stallen.
|
|
|||
|
|||
Zoals Ebut het stelt klopt het niet helemaal.
Bij het opheffen (eigen initiatief) van een schorsing ben je weer belastingplichtig (indien geen belastingvrije auto) , maar begint ook je verzekeringsplicht weer. Ongeacht of de wagen op eigen terrein staat. Ook bij het verlopen van de schorsingstermijn (initiatief RDW) geldt hetzelfde. Dus belastingplicht (indien aanwezig) én verzekeringsplicht. Is de wagen echter geschorst, dan komt wel degelijk ook de verzekeringsplicht te vervallen. Een auto mag zich niet op of langs de openbare weg bevinden wanneer deze geschorst is. Dus altijd op eigen terrein, indien geschorst.
|
||||
|
||||
Quote:
Dude Bron RDW: Schorsing aanvragen of verlengen Wilt u met uw voertuig (tijdelijk) niet meer op de openbare weg komen, dan kunt u dit voertuig schorsen. U hoeft gedurende de schorsing uw voertuig dan niet APK te keuren, niet WA te verzekeren of er motorrijtuigenbelasting voor te betalen. |
|
||||
|
||||
Ik wou zeggen, dat is toch een beetje het hele idee van schorsen, dat je ff niks moet zegmaar
|
|
|||
|
|||
Ik denk dat Lennart dacht dat :
Quote:
sloeg op de hoogte van het bedrag dat Ebut noemde. Ik gok dat Lennart 100% zeker weet dat die boete € 340,- kost, omdat hij waarschijnlijk ook al eens zo'n fraaie acceptgiro op de deurmat heeft gehad. Pittig bedrag trouwens