#1
|
||||
|
||||
Polo stuurkolom probleem
Bij een 98er Polo 1.6 heb ik het volgende probleem;
- De stuurkolom verstelling is niet goed meer vast te zetten en het stuurwiel wil ook niet meer zo hoog als voorheen, nu heb ik gezien hoe ik de vergrendeling weer vast kan zetten, maar waarom de kolom niet meer hoger wil als eerst is een raadsel voor mij, het scharnierpunt onder aan de kolom schuift hij nu dan ook niet goed meer in. Wie heeft er ervaring met het uit en inbouwen van een kolom en heeft er eventueel een exploded vieuw van ?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#2
|
||||
|
||||
Mag een slotje op, opgelost.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
Stuurverstelling blijft niet zitten
Bij een 98er Polo 1.0 heb ik (ook) het volgende probleem:
de stuurkolomverstelling is niet goed meer vast te zetten. Wie weet hoe dit te repareren is? |
#4
|
|||
|
|||
Misschien kan je de topicstarter eens een pb doen wat hij precies gedaan heeft
__________________
Golf Rallye Golf 8 GTI Caddy 2.0TDI |
#5
|
||||
|
||||
Nou wat ik gedaan heb is;
De vergrendeling bestaat uit een as met frictieplaten die op en neer beweegt in een beugel die weer vast aan de auto zit. De as is aan de ene kant voorzien van de hendel van je verstelling en aan de andere kant zit ie met een beugeltje aan je kolom. Dit alles is voorzien van grove schroefdraad en beweeg je de verstellingshendel omlaag, dan komen de frictieplaatjes los. Doe je hem omhoog, dan zit het geheel weer vast. Tot zover de werking van de verstelling. Het afstellen heb ik als volgt gedaan; de beugel die vastzit aan de stuurkolom is voorzien van een sleufgat en kan je naar behoeven strakker of losser zetten om de basis afstelling te doen. Draai je nu de verstellingshendel omhoog en zit je kolom nog los, dan is misschien de stelmogelijkheid van de beugel aan de andere kant te klein, je zet het zo strak mogelijk, maar nog komt je kolom niet vast te zitten. Dit probleem had ik met de 6N waar ik aan werkte. Als je echter het beugeltje los neemt van de as, zie je dat die met een vertanding op die as zit, ze hem 1 positie verder weer terug en je zit weer in het juiste stelbereik. Dit heeft even klieren gekost voor mij, maar het werkte weer en daar gaat het om
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#6
|
||||
|
||||
kijk, en daarom gaan topics dus nooit op slot
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#7
|
||||
|
||||
Niet gedacht dat ik van vraagsteller naar raadgever in één topic zou gaan
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#8
|
|||
|
|||
bedankt!
"Niet gedacht dat ik van vraagsteller naar raadgever in één topic zou gaan"
Zo zie je maar weer, ik ben er in ieder geval blij mee! Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik moest zonodig de griep krijgen, vandaar. Dankzij Audi1981 wist ik waar ik moest kijken en het blijkt dat die grove schroef met linkse draad (rechts van de kolom) waarschijnlijk dolgedraaid is. Het kan ook zijn dat de andere kant van de schroef (waar de hendel zit) meedraait. Onder druk van de APK-datum had ik geen tijd om verder te kijken, want wat bleek? Toen ik de hendel wáy up trok zat het stuur vast.. en inmiddels is de auto goedgekeurd. Als ik me wat beter voel zal ik er eens serieus naar kijken, in ieder geval bedankt voor de hulp! Mike |